Solveig Helene Olsen, fylkeskommunedirektør i Østfold fylkeskommune, presenterte budsjettet for politikerne i fylkestinget, tirsdag 4. november 2025.
Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete
– Østfold fylkeskommunes kostnader øker raskere enn inntektene vi mottar fra staten. Samtidig er det et presserende behov for å gjøre nødvendige investeringer i skole og vei - investeringer som ikke kan utsettes lenger. Derfor må vi fortsatt kutte og fortsette omstillingsarbeidet vi har påbegynt. Det preger både budsjettforslaget og økonomiplanen, sier fylkeskommunedirektør Solveig Helene Olsen.
4. november la hun fram forslag til budsjett for 2026 og økonomiplan for perioden 2026-2029 for fylkestinget.
Se hele budsjettforslaget i nettløsningen Framsikt.
Se opptak av fylkeskommunedirektørens presentasjon.
Skal kutte 140 millioner kroner de neste fire årene
Driftsbudsjettet for 2026 er på 4,3 milliarder kroner.
Som kjent er fylkeskommuner og kommuner over hele landet i gang med en svært krevende økonomisk omstilling. De neste fire årene må fylkeskommunens driftsbudsjett reduseres med om lag 140 millioner kroner. Drøyt 16 millioner kroner av disse skal kuttes i 2026. Dette skjer etter at fylkeskommunen allerede har kuttet 258 millioner kroner totalt i 2024 og 2025. Det er gjennomført kutt i kollektivtilbudet og effektivisering av skolestrukturen pågår.
Må frigjøre investeringsmidler
Kuttene skjer samtidig som Østfold fylkeskommune har store investeringsbehov innen både samferdsel og skole. Det fremlagte årsbudsjettet for 2026 og økonomiplan 2026 - 2029 er utarbeidet for å ivareta behovet for både kutt og investeringer.
Fylkeskommunedirektøren foreslår en samlet investeringsramme for 2026-2029 på rundt 6,8 milliarder kroner. Av dette er rundt 3,6 milliarder kroner knyttet mot prosjekter under Bypakke Nedre Glomma fase 2 og Byvekstmidler, deriblant store bruprosjekter i Sarpsborg og Fredrikstad. Videre skal Østfold fylkeskommune i økonomiplanperioden bruke rundt 2,1 milliarder kroner på investeringsprosjekter i skolebygg i Fredrikstad, Askim og Mysen for å ivareta vedtatte endringer i skolestruktur og dimensjonering, samt ny tannklinikk i Fredrikstad.
– Vi må også frigjøre midler til helt nødvendige investeringer i vei og skole de kommende årene. Investeringene finansieres i all hovedsak med lån og merverdiavgiftskompensasjon, men det er også lagt inn både bruk av investeringsfond og forventede salgsinntekter i perioden, sier Olsen.
Politikerne i fylkestinget hørte godt etter.
Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete
Langsiktige konsekvenser
Økonomisk tilpasning krever tydelige prioriteringer. Fylkeskommunedirektøren peker derfor på at politikerne i fylkestinget må ta investeringsbeslutninger med blikk for de langsiktige konsekvensene – også utover den fireårsperioden fylkestinget er valgt for. Hun vil derfor legge fram en sak for fylkestinget i juni 2026, som viser de samlede konsekvensene av investeringsbehovet i et tiårsperspektiv.
Omstilling i hele organisasjonen
Samtidig fortsetter omstillingsarbeidet i fylkeskommunen. Høsten 2025 er en organisasjonsgjennomgang av fylkesadministrasjonen påbegynt, i tråd med fylkestingets tidligere vedtak.
– Omstillingsarbeidet fortsetter som planlagt i alle deler av organisasjonen. Vi kan ikke forvente vekst i inntektene i årene som kommer. Derfor må vi i større grad finne egne løsninger for å skape handlingsrom. Slik kan vi håndtere mer komplekse utfordringer og løse nye oppgaver innenfor trangere økonomiske rammer, sier fylkeskommunedirektør Solveig Helene Olsen.
Nå begynner den politiske behandlingen av forslaget til budsjett og økonomiplan. Sluttbehandlingen skjer i fylkestinget 10- 11. desember.
Se budsjettforslaget i nettløsningen Framsikt
I Framsikt kan du også følge med på behandlingen av budsjettforslaget. Her legges det fortløpende ut spørsmål som stilles av politikerne. Disse besvares jevnlig av administrasjonen fram til sluttbehandlingen.
Tilpasning i alle tjenesteområder
I budsjettet for 2026 foreslås det tiltak for økonomisk tilpasning for alle tjenesteområdene. Tiltakene fordeles slik:
Tilpasningsbehovet for 2026 er på 100 000 kroner og dekkes gjennom allerede vedtatt redusert møteaktivitet for året.
Tilpasningsbehovet for 2026 på 150 000 kroner er inndekket ved å redusere flere poster for generelle driftsutgifter.
Den samlede innsparingen for tjenesteområdet i 2026 er 1,8 millioner kroner i forhold til 2025. Tilpasningsbehovet for 2026 er inndekket ved reduksjon i lønnsmidler på service og fellestjenester med 0,5 millioner kroner og innsparing fra halvert EL-avgift med 1,3 millioner kroner.
Tilpasningsbehovet for 2026 på 7,4 millioner kroner er inndekket ved å utnytte muligheten til å holde igjen en adminstrasjonsdel og omdisponere den summen som deflatorjusteringen ville ha utgjort av tilskuddet til lærebedrifter på 5 millioner kroner. Resterende beløp på 2,4 millioner kroner er dekket ved en mer realistisk budsjettering av forventede inntekter.
Tilpasningsbehovet for 2026 er på 3,6 millioner kroner og er inndekket ved å redusere veivedlikeholdet tilsvarende.
Tilpasningsbehovet for 2026 er på 3.8 millioner kroner samlet. 1,4 millioner kroner er inndekket ved reduksjon av en stilling på næringsutvikling, 1,1 millioner kroner, og nedtrekk i midler til statistikk og analyse, 0,3 millioner kroner.
I tillegg til tilpasningsbehovet over, som er beregnet ut ifra en andelsmessig fordeling, er det gjort et nedtrekk i rammen på 2,4 mill.ioner kroner. 1,8 millioner kroner er knyttet til en direktørstilling som ikke lenger eksisterer, som følge av sammenslåing av de to avdelingene Samfunn, plan og tannhelse og Kultur, næring og klima. 0,6 millioner kroner er tilskudd til Ladies Tour of Norway som ikke videreføres.