Dronefagelever fra Glemmen fikk filme prestisjeprosjekt

Elever og lærlinger ved Dronefag på Glemmen videregående skole fikk i oppdrag å filme testing av selvkjørende tungtransport i Moss.

To droneoperatører i arbeid langs E6.  - Klikk for stort bildeTesten på E6 ble grundig dokumentert. Thomas Sirland, Østfold fylkeskommune

Europe Horizon prosjektet MODI har som mål å fremskynde utviklingen av selvkjøringsteknologi for tungtransport i Europa. Fra 17. til 19. juni har prosjektet gjennomført tester og demonstrert selvkjøringsteknologi i Moss.

Statens vegvesen og Østfold fylkeskommune er partnere i prosjektet og har hatt ansvar for tilrettelegging langs veien under forsøket. Testen ble dokumentert av dronefagelevene fra Glemmen videregående skole, og en lærling i innholdsproduksjon ved fylkeskommunedirektørens stab har stått for etterarbeidet med dokumentasjon.

– Dokumentasjon av testkjøringen i form av bilder og video var viktig, og det var også ønsket av de norske partnerne. Det var naturlig å kartlegge dronekompetanse og ressurser internt i organisasjonen før vi eventuelt vurderte å utlyse eksternt. Prosjektet valgte å samarbeide med dronefagelevene fra Glemmen videregående skole og fylkeskommunens egen lærling, sier Thomas Sirland, seniorrådgiver i avdeling samferdsel i Østfold fylkeskommune.

Gruppebilde av droneteamet. Alle er ikledd gule vester og står i et veilmiljø - Klikk for stort bildeDroneteamet på jobb. Fra venstre: Mathias Alican Johansen, Sigfred Nomell Havdahl, Torger Ulstein, Jon-Erling Svendsen (alle fra Glemmen vgs) og Richard B. Nes (Statens vegvesen). Thomas Sirland, Østfold fylkeskommune.

Filming under kompliserte forhold

To dronepiloter filmer langs motorvei. Drone på himmelen.  - Klikk for stort bildeFra nattfilmingen på E6 Thomas Sirland, Østfold fylkeskommune.

Elevene fra Glemmen videregående skole legger bak seg tre hektiske dager med planlegging og filming på nattetid, i komplisert sentrumstrafikk med mange hensyn å ta til myke trafikanter.

Første testdag involverte filming av testkjøring langs E6 ved Moss. Her testet kjøretøyene fletting på motorvei fra to til et felt mot veiarbeid. Plasseringen av droneteamet måtte ta hensyn både til Rygge flyplass, trafikkert motorvei, høyspentledninger og en betydelig mengde mygg. Det ble filmet fra god høyde for oversikt.

Dag to og tre i Moss havn var filming i byområde. Her var det flere droner i aktivitet samtidig, og det skulle tas hensyn til nysgjerrige forbipasserende, syklister og tungtransport. Fint vær og lav flyhøyde ga fine forhold og spennende vinkler.

– Samarbeidet med Statens vegvesen ga spennende faglige utfordringer og praktisk erfaring for de unge dronepilotene som avsluttet sin utdanning ved skolen i forrige uke, sier Torger Ulstein, kontaktlærer i dronefag ved Glemmen videregående skole.

–Det som er verdt å trekke frem fra dette samarbeidet var tolking av luftfartsreglene for flyving nær trafikkerte veier midt på natta. I tillegg så hadde vi opp til tre droner i lufta samtidig der vi koordinerte luftrommet mellom oss, både med høydeseparering, visuell kontakt og ved bruk av radiokommunikasjon. Utveksling av data som skal bearbeides i ettertid var også nyttig, i tillegg til spennende informasjonsutveksling om det siste innen droneteknologi, utdyper Ulstein.

Gode tilbakemeldinger fra samarbeidspartnere

To droneoperatører med ryggen til mens de holder i en walkie talkie - Klikk for stort bildeFra filmingen på Moss havn. Thomas Sirland, Østfold fylkeskommune

Tilbakemeldingen fra de andre partnerne i prosjektet var at dronefaglinjen hadde svært gode ferdigheter og høy faglig kompetanse.

– Vi hadde et meget godt samarbeid med lærer og elever fra Glemmen videregående skole. Vi satt stor pris på den erfaringsutvekslingen som vi fikk med å ha de med. Det å få opptak fra flere vinkler er også nyttig når vi nå skal lage flere videoer fra demoen. Vi satte også pris på at lærling ved innholdsproduksjon lagde en video på så kort tid, sier Bjor Grønnevet seniorrådgiver på ITS-teknologi i Statens vegvesen.

–Jeg hadde en svært positiv opplevelse i samarbeid med elever og lærere ved Glemmen videregående skole. Gjennom hele prosjektet hadde vi en god og konstruktiv dialog, og vi utvekslet verdifull erfaring. Droneteknologi er et fantastisk verktøy med et bredt spekter av bruksområder, og det er inspirerende å se hvordan ungdom får muligheten til å tilegne seg kunnskap og praktisk erfaring med dette gjennom utdanningen sin, sier Richard Berner Nes, sjefsingeniør i Statens vegvesen.

For Glemmen videregående skole ga samarbeidet mersmak.

–Alt i alt så er inntrykket at Statens vegvesen fikk øynene opp våre droneelever. Begge parter ønsker nå å fortsette og samarbeide. Allerede til høsten vurder Statens vegvesen å ta imot en læringekandidat fra Glemmen videregående skole innen droneoperatørfaget, avslutter kontaktlærer Ulstein.

Se video fra testen

Droneopptakene er gjort av dronefagelever fra Glemmen videregående skole. Klipp og etterarbeid av Theodor Langård, lærling i innholdsproduksjon i fylkeskommunedirektørens stab.