Politiet øver med vg3-elevene Fredrikke Strengen Rodendal og Emilie Orud Torp, Mysen videregående skole
Sonja Koppen Martinsen/ Mysen vgs/ Østfold fylkeskommune
I løpet av april og mai har Øst politidistrikt trent på ulike alvorlige hendelser som involverer tilsiktede handlinger. Dette ble utført sammen med de andre nødetatene innen brann og helse, og aktører fra fylkeskommunen deltok både som observatører og markører under øvelsene.
Det hele ble gjennomført på området ved Høytorp fort i Mysen. Her bidro elever fra flere av våre videregående skoler med å spille sårede og skadde på hendelsesstedet. I tillegg deltok skoleledere under øvelsene.
– Nyttig
– Det var fint å se hvordan nødetatene øver, og evaluering i etterkant av øvelsen var spesielt nyttig å være med på. Viktigheten av god og tydelig kommunikasjon og klar ledelse var åpenbar, sier rektor Tormod Korpås ved Kalnes videregående skole.
- Det er også viktig å øve på å prioritere mellom situasjoner av ulik alvorlighetsgrad. Til sist bør vi som her gjennomføre evalueringer av øvelsen rett i etterkant og ikke en gang i "neste uke',
Viktig erfaring
Beredskapsansvarlig i Østfold fylkeskommune, Linda Steinsland Lobo, kommenterer øvelsene og viktigheten av dem slik:
– Det er viktig å øve på uønskede og alvorlige hendelser. Deltakelse som observatør er også en form for øvelse, og gir en unik innsikt i hvordan andre aktører håndterer alvorlige hendelser. Det gir både et godt helhetsbilde og viktige læringspunkter for videreutviklingen av nødvendig planverk.
- Det er dessuten veldig nyttig å se hvordan nødetatene jobber sammen, og få oppleve dilemmaene de står overfor. Dermed kan vi bedre forstå vurderingene som gjøres, og få en realitetsorientering i forhold til hva vi kan forvente av nødetatene dersom alvorlige hendelser faktisk oppstår.
Realistisk
Det inntrykket deles av helsefagelever som deltok, ifølge lærer Sonja Kloppen:
- Når de får delta på en slik øvelse, blir de involvert på en annen måte. Vi lærere klarer ikke å lage like spennende øvelser i undervisning i våre klasserom og demorom. Dette blir en mer actionfylt opplevelse, når det kommer politi, brannmenn og ambulansefolk i biler. Det har vært virkelig fine scenarier, som belyser mulige alvorlige hendelser i fremtiden.
Om øvelsene:
-
- Øvelsene består av tre ulike scenarioer med ulike treningselement for nødetatene, hvor det øves på samvirke i praksis ved alvorlige endelser. Det omhandler tilsiktede handlinger, med situasjoner der liv og helse står i fare.
- PLIVO er her en forkortelse for pågående livstruende vold. I tillegg kommer CBRNE som omfatter hendelser med farlige stoffer eller gasser, som kjemisk, biologisk, radioaktivitet, nukleære og/eller eksplosive elementer.
- Deltakerne fra nødetatene øves på samvirke med hovedvekt på tillit, kommunikasjon og evnen til å skape felles situasjonsforståelse. De må gjøre kontinuerlige risikovurderinger og vurdere hvor innsatsen kreves mest for å beskytte den viktigste verdien, mennesker, og evnen til å redde flest mulig liv. Nødetatene står samtidig overfor utfordringer knyttet til vurdering av egen sikkerhet.
- Rundt 70 deltakere har vært med på øvelsene hver dag, fordelt på tre ulike lag med tre ulike scenarier. Øvelsene har blitt gjennomført tre dager i uken over flere uker, og totalt har flere hundre aktører vært med på å trene sammen.
- Alle de videregående skolenes kriseledelser var invitert som observatører, og flere representanter fra ulike skoler deltok.
- Deltakelsen for observatørene ble organisert av beredskapsleder i Østfold fylkeskommune, i samarbeid med beredskapskoordinator fra Indre Østfold kommune. Disse har også hatt med observatører fra egne ansatte og fra ungdomsskolene.
- Indre Østfolds beredskapsråd og Østfold kommunenes regionale beredskapsforum (hvor også fylkeskommunen er representert) har også deltatt på egne dager som observatører.