Fjerner veibelysning for å øke trafikksikkerheten

Østfold fylkeskommune begynner denne våren arbeidet med å fjerne enkeltlys langs flere veistrekninger i Østfold. Målet er å gjøre det sikrere for innbyggere som ferdes langs veiene våre. 

Bilde av trafikkanter med refleks langs mørklagt vei - Klikk for stort bildeEnkle lyspunkter kan gi falsk trygghetsfølelse Morten Brakestad

– Det høres kanskje rart ut, men enkeltlys langs veiene kan gjøre det mindre sikrere for deg å ferdes langs veien enn det du tror. Grunnen til dette er at sjåførers øyne bruker lengre tid på å justere seg inn etter lyspunkter enn om det faktisk er gjennomgående mørkt. Derfor gjør vi dette for å øke trafikksikkerheten, sier trafikksikkerhetsrådgiver Linda Botten i Østfold fylkeskommune.

En kommune om gangen 

Denne våren starter Østfold fylkeskommune arbeidet med å fjerne enkeltlys langs veistrekninger i fylket vårt.  

Arbeidet vil foregå i resten av 2025 og ved behov deler av 2026, i en og en kommune om gangen.  Oppstarten skjer i mai i Råde kommune. Deretter står Moss og Sarpsborg for tur, og videre de øvrige kommunene i fylket.  Arbeidet avsluttes i Hvaler kommune.

Kan gi falsk trygghet 

Vei- og gatebelysning har ett hovedformål: trafikksikkerhet. Jevn og riktig belysning settes opp for å redusere antall ulykker som skyldes vanskelige synsforhold på den mørke tiden av døgnet. Framfor alt ønsker man å beskytte fotgjengere og syklister, som ofte påføres store personskader ved ulykker. Ute i distriktene er enkelte veilysanlegg på fylkesveiene bygget av kommuner, netteiere eller private aktører uten trafikksikkerhetsvurderinger. Som oftest er disse gamle, utrangerte og bygget som en del av et større nett. I tillegg er anleggene lite miljøvennlige og av dårlig kvalitet.  

I hver kommune gjør fylkeskommunen en gjennomgang av single lyspunkter langs fylkesveiene for å finne ut hvilke som gir falsk trygghet. Disse vil bli fjernet.  

– Det kan handle om opplyste postkasser langs mindre trafikkerte veier, sporadiske lamper som ikke henger sammen med annen belysning – for å ha nevnt noe, sier Botten.

Forskning på trafikksikkerhet viser at det faktisk er sikrere uten belysning enn med tilfeldige lyspunkter. I henhold til Statens vegvesens håndbøker anbefales det derfor å fjerne slike enkeltlyspunkter.  

– Vi forstår at det kan føles tryggere å stå ved en belyst busslomme, men den faktiske sikkerheten må prioriteres over den subjektive trygghetsfølelsen. Selv et enkelt svakt lyspunkt langs en ubelyst hovedvei kan gi fotgjengere som krysser i nærheten en falsk følelse av trygghet. De tror de blir sett, men i virkeligheten er de ikke synlige, sier hun.

Synet vårt

– Øynene våre tilpasser seg mørket når vi kjører på en ubelyst vei. Selv når det er mørkt, kan vi se kontraster og former ganske godt. Når vi møter et enkelt lyspunkt eller flere, for eksempel ved en busslomme eller avkjørsel, tilpasser øynene seg lyset relativt raskt. Når vi deretter kjører forbi det belyste området og tilbake i mørket, tar det betydelig tid før vi ser like godt igjen. Dette reduserer vår evne til å oppdage fotgjengere som går langs veien på vei til for eksempel en busslomme, forklarer hun videre.

Sikkerhetsvurdering i hvert enkelt tilfelle 

Arbeidet med å fjerne single lyspunkter på enkelte veistrekninger ble vedtatt i fylkestinget tidligere i år. Fylkeskommunen som veieier er ansvarlig for at sikkerheten ivaretas på best mulig måte for publikum og brukerne, forklarer utvalgsleder for samferdsel, klima og miljø Rune Fredriksen (Ap).  

–Derfor vurderes nå alle fylkets veier hvor vi er mest opptatt av sikkerheten for myke trafikanter. Der hvor vi vurderer at et lyspunkt øker trafikksikkerheten, vil vi beholde det. Det er altså en sikkerhetsvurdering som vil ligge til grunn i hvert enkelt tilfelle, sier han.

Hvordan kan du sørge for å bli sett på en ubelyst vei? 

Et tips til slutt: Er du bekymret for å ikke være synlig på ubelyste veier? Med en godkjent refleks er du synlig på hele 140 meters avstand med bilens nærlys.  
– Sørg for å ferdes sikrere i mørket – bruk refleks, oppfordrer trafikksikkerhetsrådgiver Linda Botten. 

Bilde av trafikkanter med refleks langs mørklagt vei - Klikk for stort bildeDet kan være vanskelig å bli sett Morten Brakestad
Klikk på lenkene for å se hvilke lyspunkter som vurderes fjernet. Vi gjør oppmerksom på at ikke alle disse er aktuelle, men kartene gir en indikasjon:
Veilys
Kommune Antall aktuelle punkter
Råde 37
Moss 25
Sarpsborg 81
Fredrikstad 28
Skiptvet 24
Våler 13
Marker 14
Rakkestad 12
Aremark 55
Indre Østfold 77
Halden 123
Hvaler 52
Totalt: 541