RYGGRAD: Jernbanen er ryggraden i transportsystemet i Østfold, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje som også leder Østfoldrådet. Rådet er klare for kjempe for en helhetlig jernbanesatsing i fylket.
Camilla Aaserud. Østfold fylkeskommune
I Østfoldrådet sitter representanter fra Østfold fylkeskommune, samtlige ordførere i Østfolds kommuner, stortingsrepresentanter fra Østfold, NHO Viken Oslos regiondirektør, LO Østfolds regiondirektør, rektor ved Høgskolen i Østfold, samt KS Vikens regiondirektør.
Rådet er et koordineringsorgan for påvirkningsarbeid overfor sentrale myndigheter.
– Jernbanen er ryggraden i transportsystemet på Østlandet. Nå har vi ett samlet budskap til staten: Østfold trenger en sammenhengende og forpliktende satsing, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje.
Østfoldbanen er utdatert, og kapasiteten er sprengt. Sammenliknet med de andre InterCity-strekningene har Østfoldbanen hatt den desidert svakeste trafikkutviklingen de siste ti årene. Mens Oslo-Skien og Oslo-Hamar har opplevd mer enn 100 prosent vekst, har strekningen Oslo-Halden kun fått 12 prosent flere reisende.
– Mange ønsker å kjøre mer tog på Østfoldbanen. Problemet er at kapasiteten er fullt utnyttet og det er verken plass til flere passasjertog eller godstog. Våre banestrekninger burde vært oppgradert for mange år siden, sier Sindre Martinsen-Evje.
FORENTE: Det var i fylkestingssalen på fylkeshuset i Sarpsborg 9. mai at Østfoldrådet stilte seg bak fellesuttalelsen om jernbanesatsing.
Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete
Østfoldrådet peker i sin enighet på følgende prioriteringer:
• Full gjennomføring av InterCity-utbyggingen med dobbeltspor til Halden og to tog i timen mellom Oslo og Halden. I første omgang handler dette om å få realisert dobbeltsporet Haug-Seut.
• Ny avgrening for Østre linje på Ski stasjon, slik at reisende her også i fremtiden får benytte Follobanen.
• Gjenåpning av persontrafikk mellom Rakkestad og Sarpsborg, for å binde sammen indre og ytre Østfold.
• Krysningsspor og forbedringer basert på «Godskonsept Oslo–Gøteborg», som er viktig for beredskap og grenseoverskridende trafikk.
– Toget knytter sammen byene i Østfold, det kobler Østfold til Oslo, og Norge med Europa. Nå forventer vi at Østfolds behov blir prioritert i kommende transportplaner og statsbudsjettene fremover. Østfoldrådet skal være en tydelig fellesstemme, og gjøre det vi kan for at vi får gjennomslag, sier Martinsen-Evje.
Rådet er tydelig på at jernbanen er avgjørende for bærekraftig byutvikling, konkurransekraft og klimamål. Like viktig er jernbanens rolle i nasjonal beredskap.
– Skal vi sikre beredskapen vår i en urolig tid, må vi satse på jernbane. Gøteborg havn er Nordens største havn og spiller en viktig rolle for landets beredskap. Østfoldbanen er ikke bare viktig for oss i Østfold, den er viktig for hele Norge, sier Martinsen-Evje.
Jernbanen – ryggraden i transportsystemet på Østlandet
Samferdsel og jernbane er et høyt prioritert område for Østfoldrådet En helhetlig jernbanesatsing i Østfold er avgjørende for å sikre et effektivt, tilgjengelig og driftssikkert jernbanenett med høy kapasitet for gods- og passasjertrafikk. Dette for å kunne møte innbyggernes- og arbeidslivets behov.
InterCity er et strategisk og nasjonalt viktig prosjekt for både persontransport, og gods og for landets beredskap. InterCity binder sammen de største byene i fylket, og legger grunnlag for bærekraftig byutvikling. Østfoldrådet er samstemt om at ambisjonen om ferdigstilling av ytre InterCity må ligge fast, og rådet skal være pådrivere for at prosjektet blir finansiert og gjennomført i henhold til får prioritet i Nasjonal Transportplan for perioden 2025-2036.
Utbygging av dobbeltsporet fra Oslo til Gøteborg med forbindelse til Europa må sikres raskest mulig med to tog i timen på strekningen Oslo-Halden. For å bedre kollektivtilbudet og tilgjengeligheten i Østfold er Østfoldrådet klare på at antall togavganger må økes, spesielt i rushtiden. Dette gjelder både Østre og Vestre linje. Prosjektet ny avgrening Østre linje på Ski stasjon er en del av effektpakke «E15 Flere tog i Oslonavet». Østfoldrådet jobber for å sikre finansiering slik at prosjektet kan ferdigstilles tidsnok for at reisende med Østre linje fortsatt skal kunne benytte Follobanen, etter en forventet tilbuds økning i tilbudet mellom Oslo og Moss.
Østfoldrådet jobber også for at det åpnes opp for rutegående persontransport på togstrekningen mellom Rakkestad og Sarpsborg, og at strekningen kommer inn i Nasjonal Transportplan og at det følger med bevilgninger på statsbudsjettet. Dette prosjektet er viktig for å binde sammen indre og ytre Østfold. Godskonseptet er identifisert i «Mulighetsstudien Oslo-Gøteborg» på jernbane mellomfor å styrke godskapasiteten mellom Oslo og Göteborg. Prosjektet har nasjonal og internasjonal interesse, og er en viktig sak for næringslivet i Østfold og resten av landet. Østfoldrådet vil jobbe for at dette prioriteres høyre i Nasjonal Transportplan og realiseres gjennom et samarbeid mellom Norge og Sverige. Godskonseptet er viktig for landets beredskap og vil i tillegg bidra til økt kapasitet Fredrikstad-Halden i påvente av full utbygging av Ytre InterCity. Østfoldrådet støtter arbeidet med Oslo-Stockholm 2.55 og jobbe for at tilbudet planlegges med stopp i Østfold
Østfoldrådet
· I Østfoldrådet sitter representanter fra Østfold fylkeskommune, samtlige ordførere i Østfolds kommuner, stortingsrepresentanter fra Østfold, NHO Viken Oslos regiondirektør, LO Østfolds regiondirektør, rektor ved Høgskolen i Østfold, samt KS Vikens regiondirektør.
· Rådet er et koordineringsorgan for påvirkningsarbeid overfor sentrale myndigheter.