Krever helhetlig jernbanesatsing i Østfold

Østfoldrådet står sammen i kampen for en helhetlig statlig jernbanesatsing i, og gjennom, Østfold. I en felles uttalelse peker rådet på flere tiltak som må på plass for sikre et tilgjengelig, effektivt og driftssikkert jernbanetilbud for både folk og næringsliv.

togskinner - Klikk for stort bildeRYGGRAD: Jernbanen er ryggraden i transportsystemet i Østfold, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje som også leder Østfoldrådet. Rådet er klare for kjempe for en helhetlig jernbanesatsing i fylket. Camilla Aaserud. Østfold fylkeskommune


I Østfoldrådet sitter representanter fra Østfold fylkeskommune, samtlige ordførere i Østfolds kommuner, stortingsrepresentanter fra Østfold, NHO Viken Oslos regiondirektør, LO Østfolds regiondirektør, rektor ved Høgskolen i Østfold, samt KS Vikens regiondirektør.  
Rådet er et koordineringsorgan for påvirkningsarbeid overfor sentrale myndigheter.

– Jernbanen er ryggraden i transportsystemet på Østlandet. Nå har vi ett samlet budskap til staten: Østfold trenger en sammenhengende og forpliktende satsing, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje.

Østfoldbanen er utdatert, og kapasiteten er sprengt. Sammenliknet med de andre InterCity-strekningene har Østfoldbanen hatt den desidert svakeste trafikkutviklingen de siste ti årene. Mens Oslo-Skien og Oslo-Hamar har opplevd mer enn 100 prosent vekst, har strekningen Oslo-Halden kun fått 12 prosent flere reisende.

– Mange ønsker å kjøre mer tog på Østfoldbanen. Problemet er at kapasiteten er fullt utnyttet og det er verken plass til flere passasjertog eller godstog. Våre banestrekninger burde vært oppgradert for mange år siden, sier Sindre Martinsen-Evje.

Østfoldrådet sitter i hestesko i en sal - Klikk for stort bildeFORENTE: Det var i fylkestingssalen på fylkeshuset i Sarpsborg 9. mai at Østfoldrådet stilte seg bak fellesuttalelsen om jernbanesatsing. Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete

Østfoldrådet peker i sin enighet på følgende prioriteringer:
•    Full gjennomføring av InterCity-utbyggingen med dobbeltspor til Halden og to tog i timen mellom Oslo og Halden. I første omgang handler dette om å få realisert dobbeltsporet Haug-Seut. 
•    Ny avgrening for Østre linje på Ski stasjon, slik at reisende her også i fremtiden får benytte Follobanen.
•    Gjenåpning av persontrafikk mellom Rakkestad og Sarpsborg, for å binde sammen indre og ytre Østfold.
•    Krysningsspor og forbedringer basert på «Godskonsept Oslo–Gøteborg», som er viktig for beredskap og grenseoverskridende trafikk.

– Toget knytter sammen byene i Østfold, det kobler Østfold til Oslo, og Norge med Europa. Nå forventer vi at Østfolds behov blir prioritert i kommende transportplaner og statsbudsjettene fremover. Østfoldrådet skal være en tydelig fellesstemme, og gjøre det vi kan for at vi får gjennomslag, sier Martinsen-Evje.

Rådet er tydelig på at jernbanen er avgjørende for bærekraftig byutvikling, konkurransekraft og klimamål. Like viktig er jernbanens rolle i nasjonal beredskap.

– Skal vi sikre beredskapen vår i en urolig tid, må vi satse på jernbane. Gøteborg havn er Nordens største havn og spiller en viktig rolle for landets beredskap. Østfoldbanen er ikke bare viktig for oss i Østfold, den er viktig for hele Norge, sier Martinsen-Evje.

 

Østfoldrådet
·        I Østfoldrådet sitter representanter fra Østfold fylkeskommune, samtlige ordførere i Østfolds kommuner, stortingsrepresentanter fra Østfold, NHO Viken Oslos regiondirektør, LO Østfolds regiondirektør, rektor ved Høgskolen i Østfold, samt KS Vikens regiondirektør.  

·        Rådet er et koordineringsorgan for påvirkningsarbeid overfor sentrale myndigheter.