Møtte til høring om Nasjonal transportplan på Stortinget

Nasjonal transportplan (NTP) er landets viktigste ønskeliste, og Østfold fylkeskommune stilte til høring på Løvebakken med kofferten full av innspill om satsing på jernbane og veiprosjekter.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Stortingets transportkomité gjennomførte torsdag og fredag åpen høring for regjeringens forslag til NTP for perioden 2025–2036, en plan som skal vedtas før sommeren.

Leder Rune Fredriksen (Ap) i samferdselsutvalget og samferdselsdirektør Håkon Johnsen stilte her for Østfold fylkeskommune.

To menn sitter bak en benk, med mikrofoner foran. - Klikk for stort bildeKomiteleder Fredriksen førte ordet på vegne av fylkeskommunen Stortingets nettside

De fikk 12 minutter til sin presentasjon, pluss åtte minutter for å svare på spørsmål.

Mye bra, men…

- Det er mange gode prosjekter i regjeringens forslag, der nytt dobbeltspor mellom Råde og Fredrikstad er viktig for Østfold, sa Rune Fredriksen.

Men det er likevel bekymring over etterslep på vedlikehold av fylkesveier og gamle bruer, samt tidshorisont for oppstart av viktige byggeprosjekter som:

  • Rv. 19 gjennom Moss fra E6 til ferjekaia
  • E18 Retvet-Vinterbro (siste del av ny E18 mellom Vinterbro og svenskegrensen)
  • Ny avgreining for Østre linje mellom Ski og Kråkstad (slik at pendlere fra Indre Østfold fortsatt kan benytte Follobanen når trafikken fra Moss øker)

Mye leire i Moss

Det skulle vise seg at komiteen både var opptatt av vedlikehold av fylkesveier og utfordringer med kvikkleire i Moss. Det ble her stilt flere spørsmål som måtte besvares uten manus.

- Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene våre, med svært mange gamle bruer, vil dessverre øke med regjeringens forslag til ny NTP, fastslo Rune Fredriksen.

Østfold fylkeskommune bruker hvert år 90 millioner kroner på vedlikehold av fylkesveiene, og regjeringens foreløpige forslag vil gi en økning på 20 millioner kroner i året. Det er likevel behov for flere midler, hvis ikke vil dagens vedlikeholdsetterslep på fem milliarder kroner fortsette å øke. 

- I Moss har jernbanebyggingen vært krevende på grunn av kvikkleire, og en utbygging av ny rv. 19 i samme område vil også by på utfordringer, men det er et viktig prosjekt for byen, konkluderte Rune Fredriksen.

Menn og damer sitter rundt bord. - Klikk for stort bildeBilde fra høringssal 1 i Stortingskvartalet, mens Østfold fylkeskommune presenterer sine innspill. Georg Ståle Brødholt

De sentrale punktene i Østfold fylkeskommunes innspill til NTP:

Østfolds framføring begynner etter 24 minutter og 30 sekunder, så hopp fram dit

Vedlikehold av fylkesveiene

Selv om det er foreslått ekstra vedlikeholdsmidler i NTP, vil ikke det være tilstrekkelig for å stoppe økningen i vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene våre, derfor vil etterslepet på fylkesveiene i Østfold bli større ved utgangen av NTP-perioden.  

Mange bruer er flaskehalser og sårbare elementer i transportnettet. Hele 40 prosent av veibruene i Østfold er mer enn 50 år gamle og har dermed nådd sin forventede levealder.

Savner knutepunktutvikling i Intercity-planlegging

23 milliarder til dobbeltspor fra Haug i Råde til Seut i Fredrikstad er bra, men det bør føres helt inn til bykjernen for å støtte opp under knutepunkts- og byutvikling. 

Dersom utbyggingen stopper ved Seut, uten innføring til ny sentrumsnær stasjon, vil Fredrikstad miste muligheten for å kunne realisere helhetlige og bærekraftige mobilitetsløsninger. 

Ekstra regiontog fra Oslo til Fredrikstad i rushtid er positivt

For å bedre kollektivtilbudet og tilgjengeligheten i Østfold, er det viktig å øke antall togavganger, spesielt i rushtiden. Dette gjelder både på Østre og Vestre linje. 

Prosjektet ny avgrening for Østre linje ved Ski

Det er viktig for Østfold fylkeskommune at prosjektet ferdigstilles i tide, slik at reisende med Østre linje fortsatt kan benytte Follobanen/Blixtunnelen. 

Dette er knyttet til forventet trafikkøkning mellom Oslo og Moss etter intercity-utbyggingen, og påfølgende kapasitetsutfordringer ved Ski stasjon.

Det er også et ønske fra Østfoldsamfunnet at det åpnes opp for rutegående persontransport på togstrekningen mellom Rakkestad og Sarpsborg, og vi ber om at mulige driftskonsepter vurderes og prioriteres som en del av ny NTP.

Gods på tog 

Målsettingen om å få mer gods over på bane, spesielt på strekningen Oslo - Gøteborg, har ikke blitt prioritert høyt nok i NTP. Strekningen har nasjonal og internasjonal interesse og er en viktig sak for næringslivet i Østfold og resten av landet. 

Østfold fylkeskommune vil oppfordre til at et slikt konsept realiseres, slik at jernbanens konkurransefortrinn styrkes på strekningen. 

RV19 i Moss (fra E6 til ferjekai)

Riksvei 19 gjennom Moss påfører byen betydelige trafikk- og miljøbelastninger, med luftforurensing og store utslipp. Trafikkutfordringene har i flere år vært en stor belastning for befolkningen, og er en barriere for god framkommelighet og byutvikling.  

Riksvei 19 gjennom Moss bør tas inn som prioritert prosjekt i NTP 2025-2036. Mye er allerede utredet og man bør i fellesskap finne en praktisk løsning på både finansiering og et omforent alternativ for utbedring/ny rv. 19. 

Utbygging av E18 Retvet - Vinterbro og Ny Glommakryssing for Rv. 22 ved Fetsund

Disse prosjektene er viktige for å forbedre transport og trafikksikkerhet i regionen.

For strekningen E18 fra Retvet til Vinterbro gjenstår kun denne strekningen for å ha en motorvei med god standard fra riksgrensen og helt frem til Oslo. Det er svært viktig for Østfold og vår regionutvikling og arealutvikling å få på plass denne siste manglende delstrekningen.

Nytt løp i Oslofjord-tunnelen (E134), byggetrinn 2

En forsterket Oslofjordforbindelse vil være viktig for å styrke robustheten og redusere reisetid over Oslofjorden både for persontrafikk og godstransporten. Et nytt løp vil også bidra til å styrke trafikksikkerheten på strekningen.

Mål om økt sykkelandel

Det er behov for videre utbygging av infrastruktur for sykkel langs/på tvers av de store riksveiene/europaveiene. Prioriterte midler til dette savnes.

Byområdene skal nå nullvekstmålet

Med manglende gjennomføring av ny jernbane over Sarpefossen, blir alt av grunnforsterkende tiltak i området nå belastet veibrukerne, siden den nye Sarpsbrua blir finansiert med bompenger. 

Vi setter spørsmålstegn ved om det er riktig at disse trafikantene blir belastet med kostnader av en slik størrelse og av en samfunnsmessig art. Det etterspørres statlige tilskudd til bidrag som vil dekke opp jernbanens andel av nødvendige tiltak. 

To damer går på fortau. Langs fortauet er sykkelvei og et busskur. - Klikk for stort bildeSykkelvei og fortau langs Skjebergveien i Sarpsborg Georg Ståle Brødholr