Nå starter fase 2 av den helhetlige vurderingen av opplæringstilbud og skolestruktur

I fase 2 legges det opp økt involvering og medvirkning når opplæringstilbudet og skolestrukturen i Østfold skal gjennomgås. Nå inviteres skoleledelse, tillitsvalgte, verneombud og elevrepresentanter ved samtlige av fylkeskommunens videregående skoler til å vurdere konsekvensene av mulige tiltak.  

- Det er et stort arbeid som skal gjøres for å sikre at Østfold også i framtiden har et godt og bærekraftig opplæringstilbud. Ingenting blir bestemt før fylkestinget i desember. Da skal det vedtas hvordan framtidens skolestruktur i fylket blir. Arbeidet som skal gjøres fram til det, og tilbakemeldingene som kommer inn nå, vil være svært viktig for å gi fylkestinget et godt beslutningsgrunnlag, sier direktør for opplæring og kompetanse Brynjard Rønningen i Østfold fylkeskommune.  

Fylkestinget besluttet i juni at det skal gjennomføres en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet i Østfold fylkeskommune.

En strammere økonomi, endringer i arbeidslivets behov og fall i elevtall fra 2028, gjør det nødvendig.

Fylkestingets vedtak i juni avsluttet første fase i arbeidet. Nå starter fase 2.  

Har utarbeidet mulige tiltak

Den skolefaglige faktarapporten, som ble vedtatt av fylkestinget i juni 2024, danner et kunnskapsgrunnlag for det videre arbeidet gjennom høsten.  

Siden juni har en administrativ arbeidsgruppe jobbet med å utarbeide forslag til mulige tiltak. Tiltakene er basert på analyse av søkning, oppfyllingsgrad, antall elever tatt inn på førsteønske, antall elever som fullfører og består, samt antall elever som søker læreplass og formidling til læreplass (gjelder yrkesfaglige utdanningsprogram).  

Skal vurdere konsekvenser

Rektorene med sine ledergrupper, tillitsvalgte, hovedverneombud og elevrepresentanter skal nå vurdere konsekvensene av mulige tiltak som berører den enkeltes skole.

Fristen for å komme med tilbakemeldinger er satt til 9. september. 

Tilbakemeldingene skal inngå i det samlede vurderingsgrunnlaget for saken, som legges fram for fylkestinget i desember.  

Se vår samleside om helhetlig vurdering av opplæringstilbud og skolestruktur.