Østfold fylkeskommune har nå vedtatt sitt handlingsprogram for samferdsel for perioden 2026–2029. Det viser hvordan fylket vil utvikle transportsektoren de neste fire årene.
- Det nye programmet skal bidra til et mest mulig effektivt og bærekraftig transportsystem i Østfold, der det legges særlig vekt på vedlikehold av fylkesveiene og trafikksikkerhet, sier Rune Fredriksen - som er leder for hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø.
Fra fylkestingets behandling av handlingsplanen
Østfold fylkeskommune
Skepsis til bompenger
I debatten fremmet Frp forslag om å utarbeide et helt nytt handlingsprogram - som ikke var basert på bruk av bompenger for å finansiere ønskede prosjekter.
Dette forslaget fikk bare stemmene til Frp og INP (Industri og Næringspartiet).
Rødt og Pensjonistpartiet viste også til at de ikke ønsket bruk av bompenger, men støttet likevel vedtaket av det nye handlingsprogrammet.
- Vi trenger et verktøy for å velge ut hvilke prosjekter det skal arbeides videre med, sa Kåre Inge Andersen fra Rødt - som er nestleder i hovedutvalg for samferdsel.
Økonomisk realisme
Handlingsplanen viser til økende etterslep på vedlikeholdet av fylkesveiene, til en anslått kostnad mellom fire og fem milliarder kroner. Med et begrenset økonomisk handlingsrom for fylkeskommunen, er det derfor ønske å legge mer vekt på vedlikehold, blant annet av en rekke eldre bruer.
Flere fylkesveier har behov for vedlikehold
Østfold fylkeskommune
Det blir derfor ikke startet opp nye prosjekter for gang- og sykkelvei i perioden 2026 til 2029, men man viderefører arbeidet med de prosjektene som allerede er planlagt. Se egen oversikt.
- Skal vi kunne realisere det som står i det nye handlingsprogrammet, er det også avhengig av konkrete budsjettvedtak, sa Mattis Minge fra Senterpartiet - og viste til at dette vil bli avgjort i fylkestingets kommende budsjettbehandling før jul.
Høringsinnspill og medvirkning
Planen har vært gjennom en omfattende høringsprosess med over 100 innspill fra 18 instanser, inkludert kommuner og interesseorganisasjoner.
- Selv om mange innspill er hensyntatt, har økonomiske begrensninger gjort det umulig å ta inn alle forslagene. Flere innspill er kjent fra tidligere høringsrunder, og disse vil også bli vurdert i fremtidige prosesser, sier komiteleder Rune Fredriksen.
Kollektivtransport
Flere høringsinstanser har etterlyst en styrking av kollektivtilbudet.
Den pågående gjennomgangen av ØKT (Østfold kollektivtrafikk) kan her danne grunnlag for fremtidige justeringer.
Investeringsprosjekter
Vedlikehold av Kirkebrua på Tomter i Indre Østfold kommune
Østfold fylkeskommune
Forslaget til investeringsprosjekter bygger på Viken fylkeskommunes tidligere handlingsprogram, justert for Østfolds geografi og økonomiske situasjon.
Her følger en oversikt over aktuelle prosjekter som Østfold fylkeskommune skal arbeide videre med, der investeringsprosjekter som koster mer enn 200 millioner kroner vil kreve bompenger som en del av finansieringen.
🚧 Hovedprosjekter i planperioden 2026–2029
🛣️ Vei- og bruprosjekter
- Fv. 1186 Grimsøy bru (Sarpsborg) – Ny bru skal erstatte eksisterende som er i dårlig stand.
- Fv. 120 Huls bru (Indre Østfold) – Utskiftning av eksisterende bru.
- Fv. 317 Kanalbrua og Helgerødgata (Moss) – Ny bru og forbedret fremkommelighet for kollektiv og myke trafikanter.
- Fv. 128 Fossum hengebru (Indre Østfold) – Ny bru over Glomma.
- Fv. 108 Kjøkøysund bru (Fredrikstad) – Ny 404 meter lang bru med gang- og sykkelfelt.
- Fv. 1122 Hvalsund bru (Hvaler) – Ny bru som eneste vegforbindelse til Papperøy.
- Fv. 121 Kirkebrua elvekulvert (Våler) – Utskiftning av eksisterende bru.
- Fv. 1016 Bjaberg bru (Indre Østfold) – Forsterkning og erosjonssikring.
- Fv. 115 Vamma hengebru (Skiptvet) – Utskiftning av brurekkverk.
- Fv. 108 Gsv Trolldalen – Kjøkøysund bru (Fredrikstad) – Gang- og sykkelvei som forutsetter ny bru.
🚶♀️ Gang- og sykkelveier
- Fv. 1270 Henstad allé (Indre Østfold) – 1,3 km ny gang- og sykkelvei.
- Fv. 120 Middagsåsen – Folkestad (Våler) – 1,7 km ny gang- og sykkelvei inkl. bru.
- Fv. 349 Karlshus – Tomb (Råde) – 3,7 km ny gang- og sykkelvei inkl. bru.
- Fv. 119 Dilling – Vang (Moss) – 1,7 km ny gang- og sykkelvei til skole.
- Fv. 120 ved Rødsund (Moss og Våler) – Ny gang- og sykkelvei inkl. bru over Vannsjø.
🚌 Kollektivtiltak
- Full gjennomgang av Østfold kollektivtrafikk (ØKT) – Organisering, rutetilbud, teknologi og rabattstruktur.
- Implementering av ny markedsstrategi for ØKT
- Oppgradering av IT-infrastruktur og datakvalitet i ØKT
- Tiltak for sømløs billettintegrasjon mellom buss og tog
- Utvikling av bestillingstransport og fleksible reiseformer
🧱 Vedlikehold og oppgradering
- Oppgradering av asfaltdekke på flere fylkesveier – Bl.a. Fv. 381 Veum–Solli, Fv. 130 Skjærvika–Solbergtårnet.
- Tyngre vedlikeholdstiltak og forarbeider på grusveier
- Oppgradering av veilysanlegg og kartlegging av behov
- Tiltak for å redusere vedlikeholdsetterslep
⚠️ Trafikksikkerhet
- Systematisk gjennomgang av gangfelt og krysningspunkter
- Tiltak mot viltulykker (siktrydding, viltgjerder)
- Sertifisering av trafikksikre kommuner
- Kampanjer og opplæring for tryggere skolevei og kollektivbruk
Handlingsprogrammet ble vedtatt av fylkestinget 23. oktober 2025, og hvilke prosjekter som kan settes i gang vil bli bestemt gjennom den kommende behandling av fylkeskommunens budsjett.