Nytt handlingsprogram for samferdsel er vedtatt

Fylkestinget vil prioritere vedlikehold av fylkesveiene i den neste fireårsperioden, men åpner ikke for nye gang- og sykkelveier. Mottoet er å vedlikeholde når man kan - og bygge nytt når man må. 

Østfold fylkeskommune har nå vedtatt sitt handlingsprogram for samferdsel for perioden 2026–2029. Det viser hvordan fylket vil utvikle transportsektoren de neste fire årene.

- Det nye programmet skal bidra til et mest mulig effektivt og bærekraftig transportsystem i Østfold, der det legges særlig vekt på vedlikehold av fylkesveiene og trafikksikkerhet, sier Rune Fredriksen - som er leder for hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø.

Bilde fra fylkestingsmøte - Klikk for stort bildeFra fylkestingets behandling av handlingsplanen Østfold fylkeskommune

Skepsis til bompenger

I debatten fremmet Frp forslag om å utarbeide et helt nytt handlingsprogram - som ikke var basert på bruk av bompenger for å finansiere ønskede prosjekter. 

Dette forslaget fikk bare stemmene til Frp og INP (Industri og Næringspartiet).

Rødt og Pensjonistpartiet viste også til at de ikke ønsket bruk av bompenger, men støttet likevel vedtaket av det nye handlingsprogrammet. 

- Vi trenger et verktøy for å velge ut hvilke prosjekter det skal arbeides videre med, sa Kåre Inge Andersen fra Rødt - som er nestleder i hovedutvalg for samferdsel.

Økonomisk realisme

Handlingsplanen viser til økende etterslep på vedlikeholdet av fylkesveiene, til en anslått kostnad mellom fire og fem milliarder kroner. Med et begrenset økonomisk handlingsrom for fylkeskommunen, er det derfor ønske å legge mer vekt på vedlikehold, blant annet av en rekke eldre bruer.

Bilde av dårlig fylkesvei - Klikk for stort bildeFlere fylkesveier har behov for vedlikehold Østfold fylkeskommune

Det blir derfor ikke startet opp nye prosjekter for gang- og sykkelvei i perioden 2026 til 2029, men man viderefører arbeidet med de prosjektene som allerede er planlagt. Se egen oversikt.

- Skal vi kunne realisere det som står i det nye handlingsprogrammet, er det også avhengig av konkrete budsjettvedtak, sa Mattis Minge fra Senterpartiet - og viste til at dette vil bli avgjort i fylkestingets kommende budsjettbehandling før jul. 

Høringsinnspill og medvirkning

Planen har vært gjennom en omfattende høringsprosess med over 100 innspill fra 18 instanser, inkludert kommuner og interesseorganisasjoner. 

- Selv om mange innspill er hensyntatt, har økonomiske begrensninger gjort det umulig å ta inn alle forslagene. Flere innspill er kjent fra tidligere høringsrunder, og disse vil også bli vurdert i fremtidige prosesser, sier komiteleder Rune Fredriksen.

Kollektivtransport

Flere høringsinstanser har etterlyst en styrking av kollektivtilbudet. 

Den pågående gjennomgangen av ØKT (Østfold kollektivtrafikk) kan her danne grunnlag for fremtidige justeringer. 

Investeringsprosjekter

Bilde av veiarbeid - Klikk for stort bildeVedlikehold av Kirkebrua på Tomter i Indre Østfold kommune Østfold fylkeskommune

Forslaget til investeringsprosjekter bygger på Viken fylkeskommunes tidligere handlingsprogram, justert for Østfolds geografi og økonomiske situasjon. 

Her følger en oversikt over aktuelle prosjekter som Østfold fylkeskommune skal arbeide videre med, der investeringsprosjekter som koster mer enn 200 millioner kroner vil kreve bompenger som en del av finansieringen.

Handlingsprogrammet ble vedtatt av fylkestinget 23. oktober 2025, og hvilke prosjekter som kan settes i gang vil bli bestemt gjennom den kommende behandling av fylkeskommunens budsjett.