Ansatte i barnehager fra hele Østfold deltar på kurset om helsefremmende barnehager.
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune.
Østfold fylkeskommune har jobbet med helsefremmende oppvekst over en lengere periode. En viktig del av arbeidet er samarbeid med barnehagene.
– Vi er mange som må jobbe sammen for å skape en god oppvekst. Barnehagen er en viktig arena, der de ansatte har en nøkkelrolle, sier Anne Lene Kristiansen, rådgiver i seksjon folkehelse og inkludering i Østfold fylkeskommune.
Laget helt nytt kurs
Tilbakemeldingen fra barnehagene er tydelig: Det er behov for kompetanseheving, og særlig blant dem som ikke har utdanning som barnehagelærere. Kristiansen tok derfor kontakt med Fagskolen Viken for å høre om de hadde et kursopplegg som kunne brukes. Et slikt kurs fantes ikke, men Fagskolen Viken ville gjerne bidra til å lage det.
Anne Lene Kristiansen (t.v.) og Inger Cecilie Grønnerød.
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune.
– Fagskolen skal lage utdanninger arbeidslivet trenger. Barnehagen er et av de få områdene der det er 50 prosent ufaglærte som skal løse et viktig samfunnsoppdrag. Vi vet det er høy grad av dropout i videregående skole og skolevegring i grunnskolen, og at det starter i barnehagen. Barnehagen har en viktig rolle i å skape robuste og trygge barn, sier Inger Cecilie Grønnerød, lektor med tilleggsutdanning i avdeling helse og oppvekst på Fagskolen Viken Øst i Fredrikstad.
Samarbeidet har blitt til kurset «Trygge voksne, robuste barn – kompetanse for en inkluderende barnehage», som er rettet mot ansatte i barnehage som ikke har utdanning som barnehagelærere.
Vil øke forståelsen og bli tryggere
Kurset består av fem samlinger, der to er fysiske og tre er digitale. Mandag 6. oktober møttes 21 barnehageansatte fra hele Østfold til første samling i lokalene til Fagskolen Viken på Kråkerøy i Fredrikstad.
Roger Nyhus
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune.
To av dem som har meldt seg på er Roger Nyhus og Monica Westborg, begge er barne- og ungdomsarbeidere med lang fartstid fra barnehage. På spørsmål om hvilke forventinger de hadde til kurset, svarte begge at de så frem til bedre forståelse i egen hverdag.
– Å bli tryggere i min egen profesjon. Å få vite mer om hvorfor vi gjør ting. Vi må være trygge på oss selv for å være trygge for barna, sa Nyhus.
Monica Westborg
Katrine Hunstad, Østfold fylkeskommune.
– Mye av det kan man jo, for man gjør det hver dag, men det er noe med å få ord på det og plassere ting der det hører hjemme. Også få en bedre oversikt og bevisstgjøring i det man gjør. Også er det veldig allright å få innspill fra andre barnehager på hvordan de jobber, som vi kanskje kan ta til oss og bruke, sa Westborg.
Håper på flere kurs
I løpet av de neste ukene skal Nyhus og Westborg gjennom temaer som profesjonsforståelse, psykososialt arbeidsmiljø, livsmestring, medvirkning, kosthold og bærekraft. Innholdet i kurset bygger på barnehageloven og rammeplanen for barnehager.
Selv om dette er det første kurset som gjennomføres av sitt slag, håper Kristiansen og Grønnerød at det ikke blir det siste, og at de skal fortsette å utvikle det gjennom tverrsektorielt samarbeid:
– Sektorene må jobbe sammen, og det oppfordres til det hele tiden. Vi håper det er starten på noe mer, til beste for barnet, sier Kristiansen.