– Den svært krevende økonomiske situasjonen gjør at vi ikke lenger kan opprettholde dagens skolestruktur og opplæringstilbud. I tillegg har vi også et helt nødvendig behov for investeringer i skolebygg, spesielt i Fredrikstad. Fylkestinget har bedt oss om å peke på alternativer som både ivaretar arbeidslivets behov, bidrar til at flest mulig fullfører til normert tid, og sikrer bærekraftig struktur, dimensjonering og finansiering. I tillegg har det vært nødvendig å innrette tilbudsstrukturen slik at den i større grad sikrer behovet for fagarbeidere. Østfold fylkeskommune vil dessuten fram mot 2034 få en nedgang på rundt 900 elever. Alt dette skal vi gjøre innenfor stramme økonomiske rammer. Det er disse kravene vi forsøker å møte med løsningsforslagene i den rapporten som skolene og Østfold-samfunnet nå skal gi tilbakemelding på, sier direktør for opplæring og kompetanse Brynjard Rønningen.
Den kommende uken skal skolene gi sine innspill, forslagene skal drøftes med tillitsvalgte og behandles av hovedarbeidsmiljøutvalget.
7. november legger fylkeskommunedirektøren så fram sin innstilling, altså et konkret forslag til løsning. Deretter gjennomføres en ekstern høringsrunde, samtidig som den politiske behandlingen starter. Saken sluttbehandles i fylkestinget 4. desember.
Må se på skolestruktur
I økonomiplanen 2025 –2028 er det fastslått at innsparingsbehovet for tjenesteområdet Opplæring og kompetanse er 167 millioner kroner. I utredningsrapporten legges det fram to alternative løsningsforslag, med muligheter for noen justeringer innenfor hvert av forslagene.
Hovedtrekk i løsningsforslag A:
- Borg og Kalnes videregående skoler avvikles.
- Skolestrukturen i Fredrikstad vil bestå av en eller to skoler.
- Utdanningstilbud og utdanningsprogram flyttes mellom skoler og/eller reduseres i omfang.
Hovedtrekk i løsningsforslag B:
- Borg og Greåker videregående skoler avvikles.
- Skolestrukturen i Fredrikstad vil bestå av en eller to skoler.
- Utdanningstilbud og utdanningsprogram flyttes mellom skoler og/eller reduseres i omfang.
– Det er med tungt hjerte vi foreslår å avvikle to av våre 11 videregående skoler. Når vi likevel gjør det, er det fordi vi mener det er de beste forslagene for å møte de økonomiske innsparingsbehovene og samtidig ivareta elevers og arbeidslivets behov på best mulig måte.
– Slik det er i dag har vi for mange klasser med for få elever. Derfor foreslår vi å samle tilbudene ved færre skoler. I Sarpsborg er det i dag fire skoler. Her mener vi det er mulig å avvikle to skoler og fremdeles opprettholde en bredde i opplæringstilbudet både i Sarpsborg og i øvrige deler av fylket, sier Rønningen.
Han understreker at uansett hva utfallet blir, så er det ingen av tiltakene som iverksettes inneværende skoleår. Innføringen av ny skolestruktur og opplæringstilbud vil skje gradvis fra skoleåret 2025/2026.
Foreslått tilbudsstruktur i løsningsforslagene
Nedenfor følger en oversikt som viser forskjellen mellom dagens tilbudsstruktur og løsningsforslagene A/A2 og B/B2, fordelt på hver skole:
Østfold fylkeskommune
Østfold fylkeskommune
Østfold fylkeskommune
Østfold fylkeskommune
Østfold fylkeskommune
Andre anbefalte tiltak
Rapporten har også utredet en rekke mulige endringer i tilbud utenfor videregående opplæring.
- Etablere enhet for voksenopplæring
- Avvikle Skjeberg folkehøyskole
- Omorganisere Østfold fylkeskommunale skole
- Redusere tilskudd til drift og husleie til Fagskolen i Viken
- Endringer i rammebetingelser for yrkesfaglig fordypning (YFF) vg2
- Økte klasse- og gruppestørrelser
- Redusere studieforberedende yrkesfag
- Opplæring i bedrift ved lav søkning
Her kan du lese hele den administrative utredningsrapporten hvor løsningsforslagene presenteres (PDF, 21 MB). Her finner du også forslag som gjelder spesifikke utdanningstilbud innenfor de ulike programmene
Rapporten kan på nåværende tidspunkt inneholde mindre feil og mangler, dobbel beskrivelse av tiltak og lignende. Dette vil bli rettet i endelig versjon etter at drøftingen er gjennomført. Kvalitetssikringen så langt viser at eventuelle feil og mangler ikke vil påvirke helheten og det faktiske innholdet.
Viktig medvirkning
I arbeidet som har ført fram til løsningsforslagene har det blitt lagt opp til så bred medvirkning og involvering som mulig innenfor de gitte tidsrammene. Gjennom høsten har samtlige videregående skoler konsekvensvurdert til sammen mer enn hundre tiltak innenfor åtte kategorier i tre runder.
– Vi vil berømme skolene, som til tross for korte tidsfrister har prioritert arbeidet høyt og levert grundige tilbakemeldinger. Skolene har involvert elever, tillitsvalgte, vernetjeneste og fagmiljøer, forklarer Rønningen.
Konsekvensvurderingene er synliggjort i rapporten.
Videre har det blitt etablert to medvirkningsgrupper, som har bidratt jevnlig med innspill i arbeidet. Den ene gruppen har bestått av rektorer og øvrige virksomhetsledere innenfor opplæring og kompetanse. Den andre har vært satt sammen av representanter fra de tillitsvalgte på fylkesnivå, fylkeshovedverneombud, representanter fra Ungdommens fylkesråd og en representant hver fra henholdsvis LO og NHO.
– Tilbakemeldingene fra referansegruppene har vært viktige i både selve prosessen og til innholdet i utredningsarbeidet, sier Rønningen.
Også alle kommunene har vært invitert til å gi innspill i arbeidet.
I tillegg har en politisk referansegruppe blitt holdt løpende orientert om status og fremdrift.
Når utredningsrapporten med løsningsforslagene nå foreligger, fortsetter medvirkningsarbeidet internt. Skolene skal denne uken igjen gi tilbakemelding på de foreslåtte løsningene i rapporten, og etter at fylkeskommunedirektøren har lagt fram sitt forslag til vedtak, legges saken ut til ekstern høring.
Skal ivareta ansatte
Direktør for finans og organisasjon Ann Cathrin Guldberg har forståelse for at gjennomgangen som gjøres denne høsten er vanskelig for ansatte ved skolene.
– Vi skjønner veldig godt at dette er svært krevende for ansatte som blir berørt i skolene våre. Vi vet ikke hva som blir det endelige vedtaket i fylkestinget, men vi skal være åpne på at begge løsningsforslagene vil medføre omstilling og nedbemanning i de neste årene. Foreløpige beregnede konsekvenser for årsverk er en reduksjon på om lag 100 i begge alternativene. Det må gjennomføres omstillingsprosesser, og rammene for disse følger av lov- og avtaleverk. For fylkeskommunen som arbeidsgiver er det en selvfølge at prosessene skal være forutsigbare, inkluderende, ryddige og med god medvirkning fra tillitsvalgte og ansatte.
– Det er viktig å understreke at endringer i skolestruktur og opplæringstilbud, inkludert en eventuell avvikling av skoler, er arbeid som vil gå over flere år. Den tiden kan gi muligheter til løse deler av eventuell overtallighet gjennom kompetanseheving, at ansatte bytter jobb eller går av med pensjon, sier Guldberg.
Se vår samleside om skolestruktur og opplæringstilbud her
Dette skjer framover
- 28. oktober - 1. november: Skolene gir innspill på løsningsforslag i rapporten
- 4. november: Løsningsforslagene i rapporten drøftes med tillitsvalgte og behandles i HAMU
- 7. november: Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak presenteres
- 7. november: Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak legges ut til ekstern høring. Høringsfrist er 19. november
Behandling i medvirkningsråd, nemnder og utvalg og fylkesting:
- 11. november: Hovedarbeidsmiljøutvalget
- 12. november: Ungdommens fylkesråd
- 12. november: Flerkulturelt råd
- 13. november: Rådet for mennesker med funksjonsnedsettelse
- 14. november: Eldrerådet
- 14. november: Yrkesopplæringsnemnnda
- 18. november: Partssammensatt utvalg
- 19. november: Hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø
- 19. november: Hovedutvalg for folkehelse, kultur og inkludering
- 20. november: Hovedutvalg for opplæring og næring
- 21. november: Fylkesutvalget
- 4. desember: Fylkestingsbehandling og vedtak