– Østfold fylkeskommune ønsker med dette å orientere kommunal- og distriktsministeren om at fylkeskommunen står i en svært krevende økonomisk situasjon, som har gått fra vondt til verre som følge av forslag til statsbudsjett 2025 – og siden vi rettet en lignende henvendelse til departementet i mars, skriver fylkesordføreren, og fortsetter:
"I regjeringens budsjettforslag legges det opp til en vekst i inntektene for Østfold på 3,4% tilsvarende 136 millioner kroner.
Veksten i inntektene kunne isolert sett vurderes til å være god, men det er andre faktorer i statsbudsjettet som trekker motsatt vei og forverrer en allerede vanskelig situasjon. Dette fordi:
Denne veksten skal dekke en forventet lønns- og prisvekst på 4,1% og en styrking av veivedlikeholdet på 16,4 mill. kroner. Det at lønns- og prisvekst i seg selv er en høyere prosent enn veksten i inntektene (differanse på 0,7), tilsier at det blir en utfordring.
Beregnes lønns- og prisveksten med samme utgangspunkt som veksten i inntektene, utgjør dette noe over 162 mill. kroner. Bare for å dekke opp en forutsatt lønns- og prisvekst på 4,1% mangler det da 26 mill. I tillegg kommer dekning av styrkingen av veivedlikeholdet, samlet om lag 40 millioner.
Oppsummert betyr dette at det ikke er penger til overs til dekning av finansieringen av nødvendige investeringer i skole, veier og broer.
Østfold fylkeskommune skal, etter statlige beregninger, være en lettdrevet fylkeskommune. Det tilsier at vi skal ha et utgiftsnivå som er 78% av landssnittet.
Differansen mellom Østfold og landssnittet medfører at vi får et trekk i rammeoverføringene, og for 2025 er dette trekket økt med nesten 144 mill. kroner. Forklaringen på dette er at grunnlaget for trekket er oppdatert med regnskapstall for 2023 og 2022.
En så stor uvarslet endring knyttet til «teknisk vedlikehold» av inntektssystemet mellom budsjettår må kunne sies å bryte med departementets mål om forutsigbarhet.
For Østfold fylkeskommune er denne endringen større enn konsekvensene av det nye inntektssystemet.
Veksten i regnskapstallene fra 2022 til 2023 er svært høy grunnet den store inflasjonen på tampen av 2022 - og som fikk helårsvirkning i 2023. Denne utgiftsveksten kom sent på året, og kommunesektoren er ikke blitt kompensert for denne.
Ifølge tall fra KS var for eksempel veksten innen skolesektoren på 11,5 %, tannhelse på 18,8 %, kollektiv samlet på 7,6 %, fylkesvei på 13 % disse to årene. Dette er hovedårsaken til at det totale utgiftsbehovet øker så kraftig og dermed Østfold fylkeskommunes trekk.
Allerede før disse nye realitetene i statsbudsjettet, var Østfold fylkeskommunes økonomiske situasjon alvorlig.
Med et kuttbehov i økonomiplanperioden på hele 344 mill. kroner, er det allerede igangsatt et omfattende omstillingsarbeid, som vil innebære til dels omfattende reduksjoner i tjenestetilbudet til befolkningen. Med den ytterligere forverrede situasjonen, står Østfold fylkeskommune nå i fare for ikke å kunne gjennomføre samfunnsoppdraget vårt på en forsvarlig måte uten å måtte benytte betydelige engangsmidler fra fylkeskommunens disposisjonsfond for å saldere budsjettet for 2025.
Derfor anmoder vi kommunal- og distriksministeren om et snarlig møte for å drøfte og belyse situasjonen", heter det i henvendelsen som er sendt i retning Oslo.