Statsbudsjettet: Etterslepet på veiene fortsetter

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 er en god start, men ikke tilstrekkelig for å få bukt med pågående forfall på fylkesveiene i Østfold.

Det mener fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje. Han framholder at til tross for statens løfter i Nasjonal transportplan (NTP) 2025–2036, viser realitetene i forslag til statsbudsjett for 2025 at det krever mer ressurser til Østfold fylkeskommune.
 – Selv om det er foreslått en økning på 480,5 millioner kroner til fylkesveier, hvorav 8,7 millioner tilfaller Østfold, er ikke dette tilstrekkelig til å møte det store vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet vårt. I NTP ble det lovet 1 milliard kroner  årlig i første seksårsperiode, deretter skulle satsningen økes til 1,6 mrd.kr årlig. Det er viktig at dette kommer på plass sier fylkesordføreren.

Han er positiv til at det settes av 1,1 mrd.kr til økt vedlikehold av riksvei, men påpeker at fylkesveiene også må prioriteres. 

– Fylkeskommunene er den største eieren av offentlig vei i Norge med ca. 44 700 km vei,  staten har 10 700 km med riksvei og europavei. Dette innebærer at ca. 20 prosent av veinettet mottar 70 prosent av summen som er satt av til økt drift og vedlikehold i årets statsbudsjett. Fylkesveier gis 10 738 kr per kilometer fylkesvei. Riksveier gis 102 803 kr per kilometer riksvei, sier Martinsen-Evje. 

I Østfold er vedlikeholdsetterslepet på fylkesvei estimert til cirka fem milliarder kroner. Dette vil fortsette å øke i perioden fremover uten større opptrappinger.