Morten Brakestad
15. oktober la Regjeringen ved finansminister Jens Stoltenberg fram sitt forslag til statsbudsjett.
Utfordrende, tross økte frie inntekter
Norske kommuner og fylkeskommuner har som kjent fått en svært krevende utgiftsvekst de siste årene. Østfold er i tillegg et av fylkene i det såkalte «rustbeltet» med særskilte levekårsutfordringer, noe som gir negative utslag i kommunal og fylkeskommunal økonomi. Samtlige kommuner i Østfold har i dag et driftsresultat under 1 prosent av driftsinntektene (det anbefalte er 1,75), og skjevheter ved inntektssystemet gjør at Østfold fylkeskommune kommer dårligere ut enn sammenlignbare fylkeskommuner, påpeker fylkesordføreren.
Regjeringen foreslår en vekst i frie inntekter i 2026 på 4,2 milliarder kroner. Veksten blir fordelt med 3,2 milliarder kroner til kommunene og 1 milliard kroner til fylkeskommunene. I tillegg videreføres de frie inntektene på 1,6 milliarder kroner som ble med revidert nasjonalbudsjett i år.
For Østfold fylkeskommunes del vil det bety en økning i inntekter på rundt 14 millioner kroner, ut over lønns- og prisvekst.
– Det er positivt at de frie inntektene økes og videreføres. Men strukturelle skjevheter, der det blant annet ikke kompenseres for store sosioøkonomiske utfordringer og forskjeller, rettes ikke opp. Det er her er nøkkelen til langsiktig forbedring ligger, sier fylkesordfører Martinsen-Evje.
Store utfordringer innen samferdsel og kollektiv
Han konstaterer også at de store utfordringene innen samferdsel og kollektiv ikke forsvinner i statsbudsjettforslaget.
– Vi får ikke gjort noe med vedlikeholdsetterslepet på veier og broer, og må også fortsette å jobbe med KS for at staten skal bidra til å løse kollektivutfordringene vi står i sammen med andre kommuner og fylkeskommuner. Økte statlige krav til kollektivtrafikken må kompenseres, sier Martinsen-Evje.
Han viser til at kollektivkontraktene har blitt 30 prosent dyrere, blant annet på grunn av prisvekst og statlige krav om utslippsfrie busser. I Østfold anslås det at fylkeskommunalt drevet kollektivtrafikk er blitt 10 prosent dyrere som følge av krav om nullutslipp, og dette er derfor en medvirkende årsak til at det allerede er gjennomført reduksjoner i rutetilbudet.
Ny lov gir økte utgifter
Fylkesordføreren viser videre til at flere endringer i statlig lovverk også bidrar til å svekke den fylkeskommunale økonomien. Han trekker den nye opplæringsloven fram som eksempel. Den har som å mål å sikre at flere ungdommer og voksne fullfører videregående opplæring og oppnår studie- eller yrkeskompetanse.
– Det er et mål vi stiller oss fullt og helt bak. Men samtidig øker fylkeskommunenes utgifter, uten at det gis tilsvarende økning i statlig støtte.
Han viser til at reformen er finansiert med 320 millioner kroner, hvor Østfold fylkeskommune får om lag 18 millioner kroner. Den nye loven innebærer at fylkeskommunen i høst fikk om lag 500 flere elever som ble fordelt i 21 klasser. En klasse koster om lag 1,5 millioner kroner, noe som gir økte utgifter på om lag 30 millioner kroner
– Det vil si at fylkeskommunen denne høsten mangler 12 millioner kroner til å dekke de reelle utgiftene den nye opplæringsloven medfører. Det er skuffende at det ikke ligger midler inne til dette i statsbudsjettet, sier han.
Tror på krevende forhandlinger
Statsbudsjettet for 2026 vedtas av Stortinget i desember.
– Jeg regner med det blir noen krevende forhandlinger i Stortinget fram til sluttbehandling av budsjettet, og har håp om at det endelige resultatet blir bedre. Vi skal gjøre det vi kan frem til det er vedtatt, sier han videre.