Undersøkte utfordringer med universell utforming

– Universell utforming handler ikke bare om ramper, heiser og brede døråpninger. Det er mange forskjellige behov, så vi må tenke på hvordan vi tilrettelegger alt fra toalettfasiliteter til informasjon og støyforhold, sier Anette Westberg, ansvarlig for universell utforming i Østfold fylkeskommune.

mann måler høyde på toalett og kvinne i forgrunnen skriver ned i dokument - Klikk for stort bildeKursdeltakerne sjekket om kravene til universell utforming på HC-toalettet i nærheten av Sarpsborg busstasjon var oppfylt og noterte ned eventuelle avvik. Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete

Fredag 24. januar var ansatte i fylkeskommunen, representanter fra transportsektoren og brukerrådene for eldre og personer med funksjonsnedsettelser samlet på fylkeshuset i Sarpsborg. Målet var å lære mer om universell utforming i transportsektoren gjennom et kurs arrangert av Transportøkonomisk institutt (TØI).

Kurset besto av to deler og startet med en teoretisk gjennomgang om hva universell utforming innebærer. Deretter gikk turen til busstasjonen i Sarpsborg for å gjennomføre en praktisk befaring. Deltakerne ble delt inn i fem grupper med ulike fokusområder, hvor de kartla utfordringer i reisekjeden og dokumenterte funnene med bilder.

Felles forståelse for utfordringene

Portrettbilde av Anette Westberg - Klikk for stort bildeAnette Westberg er ansvarlig for universell utforming i Østfold fylkeskommune. Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete

– For fylkeskommunen er dette kjempeviktig. Derfor understreker vi i våre planer, lover og regler at dette er noe vi jobber for, påpeker Westberg. 

Hun trekker frem at en av de store gevinstene med dette kurset er at deltakerne fra de forskjellige faggruppene får en felles forståelse av utfordringene brukerne kan oppleve i reisekjeden. 

– Vi har noen som er ansvarlig for bussjåfører i Østfold, vi har noen som er ansvarlig i fylkeskommunen for transport. Bare det at de har et felles møtepunkt, hører de samme tingene og har mulighet til å prate med hverandre i pausen, tenker jeg er et kjempebra utgangspunkt for et fruktbart videre samarbeid om universell utforming, forklarer hun.

Teori i praksis

Med buss ankom kursdeltakerne stasjonen i Sarpsborg hvor de skulle kartlegge ulike temaer og fotografere funnene. Gruppevis vandret de rundt i halvannen time på stasjonsområdet og i det tilhørende kjøpesenteret, på jakt etter det meste en reisende måtte trenge. Hvor er rutetidene plassert og klarer alle å lese dem? Har skiltene blindeskrift? Hvordan er tilgjengeligheten via trapp og heis? Og klarer en som sitter i rullestol å åpne og lukke døren til handicaptoalettet når den automatiske døråpner-knappen ikke fungerer?

Ikke alle svarene var positive, men at det er viktig med kurs og kartlegging er deltaker på gruppe tre Ingrid Vestby, helt enig i. Hun jobber med kontrakter og har ansvaret for å godkjenne nye busser med tanke på kravene om universell utforming hos Østfold kollektivtrafikk. 

– Universell utforming er det viktigste vi gjør i kollektivtrafikken, enten det er på buss eller ferge. Og universell utforming er godt for alle, derfor må vi få opp bevisstheten rundt behovene og finne gode felles løsninger, påpeker hun.

Portrettbilde av Bjørn Eriksen - Klikk for stort bildeBjørn Eriksen, leder for eldrerådet, var en av deltakerne på kurset. Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete

På gruppe tre deltok også leder av eldrerådet, Bjørn Eriksen. Han synes det var nyttig å se både utfordringer og gode løsninger på nært hold.

– Det er fint å få bekreftet at mye er på rett vei, men vi ser også konkrete forbedringsmuligheter. For eksempel er det behov for bedre merking av gangfelt på terminalen, og informasjonspunktene kan gjøres mer synlige. Slike enkle tiltak kan gjøre en stor forskjell for mange, sier han.

En bevisst fylkeskommune

For Westberg handler det om å skape en bevissthet rundt hvordan fylkeskommunen tenker rundt tilgjengelighet og tilrettelegging i fremtidige prosjekter.

– Det handler om å ta dette på alvor, hver dag, i alle prosjekter vi jobber med. Universell utforming betyr at vi forsøker å tilrettelegge så langt det lar seg gjøre for så mange som mulig, avslutter hun.

Slik så det ut da deltakerne var på befaring på Sarpsborg busstasjon: