Dette er del av det EU finansierte MODI-prosjektet, som skal legge til rette for selvkjørende tungtransport i Europa.
Den vellykkede testen kom etter godt samarbeid mellom de norske partnerne i prosjektet: Statens vegvesen, Østfold fylkeskommune, SINTEF, ITS Norway, Q-Free og Kartverket.
Partnere i prosjektet, fra venstre, Bjor Grønnevet, Statens vegvesen, Thomas René Sirland, Østfold fylkeskommune, Ragnhild Wahl, prosjektleder ITS Norway
Østfold fylkeskommune
Et EU-prosjekt i Østfold
Målet for MODI-prosjektet er å hjelpe myndigheter og næringsliv med å utvikle ny teknologi og løse juridiske utfordringer knyttet til handel og grensekryssing.
Et viktig argument i den norske søknaden om å få tildelt det prestisjetunge EU-prosjektet, var Østfolds strategiske plassering ved riksgrensen med mye kryssende tungtransport.
Stor mangel på sjåfører
Behovet for ny autonom kjøretøyteknologi har presset seg frem de siste årene - som en følge av sjåførmangel i Europa.
Transportbransjen anslår at EU vil mangle mer enn 745 000 lastebilsjåfører innen 2028, og det forventes at en tredjedel av dagens sjåfører vil pensjonere seg i løpet av de neste ti årene.
Viktig for fylkeskommunen
Selvkjørende lastebil på grenseovergangen ved Ørje
Østfold fylkeskommune
- Det er viktig for fylkeskommunen å kunne bidra til å klargjøre veinettet vårt for automatisert transport, og dette prosjektet skal samle en rekke anbefalinger, basert på dokumentasjon fra testforsøkene, sier Thomas Rene Sirland i Østfold fylkeskommune.
Dette er også relevant i arbeidet med en ny nasjonal strategi for videre bruk av automatisert transport i Norge.
Dette er MODI prosjektet.
- Horizon Europe er EUs rammeprogram for innovasjon.
- EU-kommisjonen har gjennom rammeprogrammet Horizon Europe tildelt EUR 23 millioner til forskningsprosjektet MODI. EU-prosjektet har et totalbudsjett på i underkant av € 28 millioner, og gjennomføres av et sterkt konsortium med 29 partnere hvorav 7 er norske.
- De 7 norske partnerne er ITS Norway, Q-Free, Statens vegvesen, Kartverket, SINTEF, Transportøkonomisk institutt og Østfold fylkeskommune. I sum representerer de 29 partnerne hele verdikjeden innen logistikk. De norske bedriftene ASKO, ASKO Maritime og Borg havn IKS er assosierte partnere.
- Tolletaten og Postnord har også bidratt med tilrettelegging. Tolletaten har støttet initiativet, fordi automatisert tungtransport over grensen kan bli svært relevant i framtiden.
- Innføring av innovativ, sammenkoblet, samarbeidende og automatisert mobilitet (CCAM – Connected, Cooperative and Automated Mobility) kan føre til mange positive samfunnseffekter. Dette omfatter nullutslippstransport, sikrere og mer effektiv transport og bedre utnyttelse av areal i byene knyttet til logistikk og varetransport.
- Prosjektet skal teste SAE J3016* nivå 4 selvkjøring - noe som innebærer at det ikke er nødvendig for en sjåfør å gripe inn.
- Teststrekningen er en del av en veitransportrute som skal gå mellom Oslo, Norge og Rotterdam i Nederland. Det inkluderer kjøring på motorvei, kryssing av landegrenser og terminaldrift ved havnene i Rotterdam, Hamburg, Göteborg og Moss.
Aktuelle lenker