Politisk organisering, saksbehandling og reglement for fylkesting, fylkesutvalg og hovedutvalgene

  1. 1 Politisk organisering
  2. 2 Hjemmel
    1. 2.1 Hjemmel
    2. 2.2 Virkeområde og avgrensinger
    3. 2.3 Formål
    4. 2.4 Ikrafttredelse og endringer
  3. 3 Reglement for fylkestinget
    1. 3.1 Valg og sammensetting
      1. 3.1.1 Konstituerende fylkesting
    2. 3.2 Ansvars- og myndighetsområde
    3. 3.3 Saksbehandlingsregler
      1. 3.3.1 Forberedelse av saker for fylkestinget
      2. 3.3.2 Fylkestingets møter
      3. 3.3.3 Innkalling og saker
      4. 3.3.4 Møteplikt, møterett, forfall
      5. 3.3.5 Åpne og lukkede møter
      6. 3.3.6 Møtets åpning og avslutning
      7. 3.3.7 Rekkefølgen for behandling av saker
      8. 3.3.8 Inhabilitet for folkevalgte
      9. 3.3.9 Ordskiftet og møteleders stilling
      10. 3.3.10 Taletid
      11. 3.3.11 Avgrensing og avslutting av ordskiftet
      12. 3.3.12 Forslag
      13. 3.3.13 Avstemning
      14. 3.3.14 Stemmemåten
      15. 3.3.15 Forespørsler
      16. 3.3.16 Møtebok
      17. 3.3.17 Orden i salen
      18. 3.3.18 Lyd- og bildeopptak
      19. 3.3.19 Fjernmøter
      20. 3.3.20 Lovlighetskontroll
  4. 4 Reglement for fylkesutvalget
    1. 4.1 Valg og sammensetning
    2. 4.2 Ansvars- og myndighetsområde
    3. 4.3 Saksbehandlingsregler
      1. 4.3.1 Forberedelse av saker
      2. 4.3.2 Fylkesutvalgets møter
      3. 4.3.3 Innkalling og saker
      4. 4.3.4 Møteplikt og forfall
      5. 4.3.5 Åpne og lukkede møter, fjernmøter
      6. 4.3.6 Rekkefølgen for behandling av sakene
      7. 4.3.7 Inhabilitet
      8. 4.3.8 Møteleders stilling og taletid
      9. 4.3.9 Forslag
      10. 4.3.10 Avstemming
      11. 4.3.11 Øvrige deltakere i møtet
      12. 4.3.12 Møtebok
  5. 5 Reglement for fylkestingets hovedutvalg
    1. 5.1 Valg og sammensetning
    2. 5.2 Ansvars- og myndighetsområde
    3. 5.3 Saksbehandlingsregler
      1. 5.3.1 Møteinnkalling og saksliste
      2. 5.3.2 Møteplikt og forfall
      3. 5.3.3 Avstemming
      4. 5.3.4 Åpne og lukkede møter, fjernmøter
      5. 5.3.5 Møteledelse, taletid og saksbehandling
      6. 5.3.6 Inhabilitet
      7. 5.3.7 Forslag
      8. 5.3.8 Øvrige deltakere i møtene
      9. 5.3.9 Orienteringer/temamøter
      10. 5.3.10 Møtebok

4 Reglement for fylkesutvalget

4.1 Valg og sammensetning

Fylkesutvalget er et folkevalgt organ oppnevnt med hjemmel i kommuneloven § 5-6.

Fylkesutvalget består av 15 medlemmer og varamedlemmer som velges for fire år av og blant fylkestingets medlemmer. 

Fylkestinget oppnevner fylkesutvalget på fylkestingets konstituerende møte. 

Valget skjer som forholdsvalg når minst ett medlem krever det, og ellers som avtalevalg. Kommunelovens krav til kjønnsbalanse følges så langt det er mulig.

4.2 Ansvars- og myndighetsområde

Fylkesutvalget har det ledende og koordinerende ansvar for fylkeskommunens økonomiplan, budsjett og øvrig økonomiforvaltning, regional planstrategi og regionale planer og andre overordnende styringsdokumenter samt regionalpolitikk. Fylkesutvalget skal avgi fylkeskommunens uttalelser til kommunal planstrategi og kommuneplanens areal- og samfunnsdel, samt planer med stor regionalpolitisk betydning. Fylkesutvalget har ansvar for internasjonalisering, eierstyring i selskaper og sameier, og for eiendom. Fylkesutvalget skal behandle alle saker knyttet til disse saksområdene.

Fylkesutvalget fatter vedtak i de saker fylkestinget har gitt slik fullmakt. Det vises her til Reglement for delegering av myndighet og tildeling av innstillingsrett.

4.3 Saksbehandlingsregler

4.3.1 Forberedelse av saker

Regler som gjelder for fylkestingets møter punkt 3.3.1 gjelder så langt de passer.

4.3.2 Fylkesutvalgets møter

Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.2 gjelder så langt de passer.

4.3.3 Innkalling og saker

Fylkesutvalget kalles inn til møte i tråd med vedtatt møteplan eller når hovedutvalgsleder finner det nødvendig. Innkalling og saksdokumenter sendes medlemmer og innkalte varamedlemmer som hovedregel 8 dager før møtet, dersom ikke annet er bestemt i lov og forskrift. 

Fylkesutvalgets møter kunngjøres via fylkeskommunens nettsider.

Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.3 gjelder ellers så langt de passer.

4.3.4 Møteplikt og forfall

Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.4 gjelder så langt de passer.

4.3.5 Åpne og lukkede møter, fjernmøter

Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.5 og 3.3.19 gjelder så langt de passer.

4.3.6 Rekkefølgen for behandling av sakene

Reglement for fylkestinget punkt 3.3.7 gjelder tilsvarende.

Fylkesordføreren er møteleder. 

Det kan stilles spørsmål til møteleder. Slike spørsmål stilles før behandling av de ordinære saker.

4.3.7 Inhabilitet

Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.8 gjelder så langt de passer.

4.3.8 Møteleders stilling og taletid

Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.9 og 3.3.10 gjelder så langt de passer.

4.3.9 Forslag

Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.12 gjelder så langt de passer.

4.3.10 Avstemming

Regler for fylkestingets møter punkt 3.3.13 gjelder så langt de passer.

4.3.11 Øvrige deltakere i møtet

Fylkeskommunedirektøren har møte- og talerett i alle fylkeskommunale folkevalgte organer, med unntak av kontrollutvalget. Fylkeskommunedirektøren kan la en av sine underordnete utøve denne retten på sine vegne.

Fylkeskommunedirektøren eller den som møter i hens sted møter også når fylkesordfører eller fylkesutvalget ber om det. De kan på forespørsel gi opplysninger og utgreiinger, men har for øvrig ikke anledning til å delta i forhandlingene.

Fylkesutvalget avgjør selv om andre personer eller grupper kan uttale seg om saker som er til behandling. Når slike utsendinger har uttalt seg, svarer fylkesordføreren som hen har høve til. Fylkesutvalgets medlemmer kan stille utsendingene spørsmål om faktiske sider ved saken, men det er ikke anledning til ordskifte/avstemning før dialogen med utsendingene er avsluttet.

4.3.12 Møtebok

Det føres protokoll fra møtene. Protokollen skal inneholde alle forslag som er fremmet i møtet, fylkesutvalgets vedtak samt innstillinger til fylkestinget. Protokollen godkjennes av fylkesordfører og en representant for mindretallet.