Det blir to videregående skoler i Fredrikstad

Fylkestinget i Østfold har vedtatt at skoleløsningen i Fredrikstad skal bestå av to videregående skoler. Det er ennå ikke bestemt hvilken skole som skal ligge hvor eller hva skolene skal hete.  

– Jeg er veldig fornøyd med at et fylkestinget i dag har fattet et vedtak om at det skal bygges to videregående skoler i Fredrikstad og at arbeidet med å realisere vedtaket nå kan starte. Jeg er også glad for at vedtaket bygger på en grundig og god medvirkningsprosess, og at vi ligger an til å få to gode, inkluderende og likeverdige skoler i Fredrikstad, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje (Ap). 

Slik blir de to skolene

Skole X

Antall elevplasser: 1755

 Opplæringstilbud:

  • Elektro og datateknologi
  • Teknologi- og industrifag
  • Helse- og oppvekstfag, inkludert Helse-TEK
  • Studiespesialisering, inkludert Science
  • Medier og kommunikasjon
  • Informasjonsteknologi og medieproduksjon
  • Påbygg til studiekompetanse
  • Forberedende opplæring
  • Tilrettelagt opplæringstilbud

Skole Y

Antall elevplasser: 1530

 Opplæringstilbud:

  • Bygg- og anleggsteknikk
  • Håndverk, design og produktutvikling
  • Idrettsfag
  • Kunst, design og arkitektur
  • Restaurant og matfag, inkludert Toppkokk
  • Salg, service og reiseliv, inkludert YSK
  • Studiespesialisering
  • Tilrettelagt opplæringstilbud

Gjenbruk av skolebygninger på Glemmen

I vedtaket forutsettes det at den funksjonelle bygningsmassen på Glemmen skal gjenbrukes. Det er ikke besluttet hvilken av skolene som skal benytte disse lokalene, og det er heller ikke tatt en beslutning hvor det skal bygges i tillegg. Dette skal utredes videre, nå som det politiske vedtaket er fattet.

Skolene får nye navn

I fylkeskommunedirektørens innstilling ble det trukket frem at det er naturlig å vurdere om de to nye organisatoriske enhetene bør gis nye navn. Flertallet av politikerne mente at det var viktig å understreke betydningen av nye navn.

– I medvirkningsnotatet ligger det innspill som er utrolig viktige, det knyttes til tilhørighet og eierskap. Elevene som kommer fra nedlagte skoler må føle tilhørighet og eierskap til de nye skolene. Når det gjelder skolestruktur har det kommet innspill om at det er viktig å skape gode skolestrukturer gjennom felles aktiviteter og felles eierskap for både elever og ansatte. Basert på det så mente vi i Senterpartiet at det var riktig at de nye skolene også skulle ha nye navn begge to, uavhengig av hvor de ligger i dag. Derfor mener vi at det er viktig å ha en fullstendig runde på nye navn på begge de videregående skolene. Og det blir spennende å se hvordan den medvirkningsprosessen blir, sa Elin Johanne Tvete (Sp) under debatten i fylkestinget.  

Under den politiske behandlingen ble det derfor besluttet at de to skolene skal få nye navn.

Dette skjer videre

  • Nå som vedtaket er fattet, vil det bli flere medvirkningsrunder om konkretisering av de to nye skolekonseptene. Disse vil ta utgangspunkt i foregående medvirkningsrunder og fylkestingets vedtak.
  • Foreløpig ambisjon er at fylkeskommunedirektørens innstilling til rom- og funksjonsprogram (en beskrivelse av nødvendige funksjoner, rom og arealer i et bygg) for en av skolene legges frem for fylkestinget i juni, og at byggeprosjektet deretter kan konkurranseutsettes.

Se også fylkeskommunedirektørens anbefaling.