Ansvar og roller i lærebedriften

På denne siden finner lærebedrifter ressurser og informasjon om ansvaret dere har for lærlinger i bedriften. Med lærlinger mener vi her også lærekandidater og kandidater for fagbrev på jobb.

Lærebedriftens ansvar

Lærebedriften skal:

  • Inngå skriftlig kontrakt om opplæring med den som skal ha læretid i bedrift. Kontraktsinngåelse gjøres i Vigo bedrift, eventuelt via bestillingsskjema. 
  • Inngå en arbeidsavtale i samsvar med læretidens periode som regulerer lønn og arbeidsforhold. Bedriften er ansvarlig for at lærlinger er forsikret i læretiden.
  • Gi opplæring i hele eller deler av læreplanen i faget.
  • Lage en plan som sikrer at opplæringen er i samsvar med kontraktene til de som har læretid i bedriften, og skal legge produksjonen til rette for denne opplæringen.
  • Skape et godt arbeids- og læremiljø. Den samlede arbeids- og opplæringstiden til de som har læretid, skal ikke være lenger enn arbeidstiden til andre arbeidstakere.
  • Ha internkontroll for å sikre at opplæringen er i samsvar med opplæringsloven. Internkontrollen skal gjennomføres i samarbeid med representanter for arbeidstakerne.
  • Gi faglige vurderinger og tilbakemeldinger underveis gjennom hele læreløpet. Disse kan være muntlig, skriftlig eller begge deler. Hensikten er å fremme læring, øke kompetansen i faget eller gjøre opplæringen bedre tilpasset den enkelte.
  • Gjennomføre minst en samtale hvert halvår om lærlingens eller lærekandidatens faglige utvikling. Vurderingen og samtalen dokumenteres, se skjema. I tillegg har lærlinger og lærekandidater rett til jevnlig dialog med instruktør om hvordan de utvikler seg sosialt og på andre måter. 
  • Melde opp den som har læretid i bedrift til kompetanse-, fag- eller svenneprøve senest innen to måneder før læretidens slutt.
  • Årlig rapportere til fylkeskommunen om opplæringen som gis.
  • Melde ifra til fylkeskommunen dersom lærebedriften ikke lenger kan gi opplæring i samsvar med kontrakten, for eksempel ved konkurs eller omfattende endring i produksjonen.

Lærebedrifter som er tilknyttet et samarbeidsorgan for lærebedrifter opplæringskontor), kan avtale at samarbeidsorganet inngår lærekontrakt og mottar tilskudd på vegne av lærebedriften. Et samarbeidsorgan kan også etter avtale bistå lærebedrifter med andre oppgaver, blant annet å bistå lærebedrifter med gjennomføring av opplæring.

Forsikringer for lærlinger

Lærlinger, lærekandidater og kandidater for fagbrev på jobb skal være dekket av bedriftens yrkesskadeforsikring. Denne forsikringen dekker lærlinger på lik linje med andre ansatte i bedriften. Yrkesskadeforsikringen skal dekke yrkesskade og yrkessykdom.

Lærlinger skal være dekket av yrkesskadeforsikring uansett hvor stor eller liten bedriften er. Hvis bedriften er et enkeltpersonforetak som ikke har yrkesskadeforsikring, vil Østfold fylkeskommune kunne dekke den årlige kostnaden for en slik forsikring.

Roller i lærebedriften

  • Faglig leder har ansvaret for opplæringen, og skal se til at opplæringsloven med forskrifter blir fulgt i læretiden. 
  • Instruktøren er den som følger opp og hjelper lærlingen i arbeidshverdagen. Instruktøren har også ansvar for å vurdere og gjennomføre samtaler med lærlingen om hans/hennes faglige og sosiale utvikling.  

En og samme person kan ha rollen som både faglig leder og instruktør. Dette er gjerne aktuelt i små bedrifter.   

Som faglig leder og instruktør er dere lærlingenes nærmeste støttespillere i lærebedriften. Sammen skal dere sørge for at lærlingene får den opplæringen de har krav på. 

Kurs og kompetanseutvikling for lærebedrifter i Østfold fylkeskommune

Forberedelser til fag- og svenneprøve

For at lærlingen/lærekandidaten skal være godt forberedt, kan dere gjennomføre en testfagprøve/svenneprøve med lærlingen før selve prøven. 

Bedriften lager en oppgave som lærlingen/lærekandidaten skal gjennomføre innenfor en gitt tidsramme. Oppgaven skal knyttes til kompetansemålene i læreplanen for faget. Testfagprøven skal inneholde følgende fire deler som i en vanlig fag-/svenneprøve:  

  1. planlegge arbeidet og begrunne valg av løsninger
  2. gjennomføre et faglig arbeid
  3. vurdere eget arbeid
  4. dokumentere eget arbeid

Det er opp til bedriften å utforme prøven med tanke på innhold, tid og ressursbruk. 

Her finner dere et eksempel på hvordan dere kan gjennomføre en testfagprøve (PDF, 158 kB).

Rammeverk for læring og ledelse i bedriftsopplæring

Rammeverk for læring og ledelse i bedriftsopplæring er vedtatt for Viken fylkeskommune, og gjelder inntil videre for Østfold fylkeskommune. Rammeverket er en viktig veiledning for opplæringen som skjer i lærebedriftene i møter mellom lærlinger, instruktører, faglig ledere,  eller i møter mellom lærebedrifter, opplæringskontor og fylkeskommunen.

Kontakt læreplassjegerne

Lurer du på å ta inn lærling? Ring en av våre læreplassjegere for en uformell prat

Lovverk

Her kan du lese lovverket som er aktuelt for opplæring i bedrift: