Skal gjøre en helhetlig vurdering av opplæringstilbudet i Østfold

Fylkestinget har besluttet at det skal gjennomføres en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet i Østfold fylkeskommune. En strammere økonomi, endringer i arbeidslivets behov og fall i elevtall fra 2028, gjør det nødvendig. 

Gjennomgangen skal resultere i alternative tiltakspakker som skal behandles av fylkestinget i desember 2024.

Jeg er glad for at vi fikk et enstemmig vedtak i fylkestinget om at det skal lages et forslag til ny skolestruktur i Østfold. Dette er et krevende, men nødvendig arbeid, der involvering og medvirkning blir sentralt for å komme frem til et best mulig resultat, sier Camilla Aas (Ap), leder for hovedutvalg for opplæring og næring.

Østfold fylkeskommune skal som kjent gjøre et betydelig arbeid for å møte den økonomiske situasjonen. Det betyr at det er nødvendig å se på struktur og tilbud innenfor opplæringsfeltet.

– Vi må tørre å se helhetlig på skoletilbudet i Østfold, selv om dette kan bety justeringer i hvor ulike studietilbud i fylket tilbys. De økonomiske rammeforutsetningene for Østfold fylkeskommune understreker også dette, sier Glenn Melby (H).

Viktig å sikre at flest mulig fullfører og består

Fylkestinget presiserte at det i arbeidet er viktig å ha med seg den overordnede målsettingen om at flest mulig skal fullføre og bestå videregående opplæring på normert tid.

– Målet om at flest mulig fullfører og består videregående opplæring på normert tid må ivaretas. Det er viktig at administrasjonen tar hensyn til denne variabelen i arbeidet. Derfor legges det inn som en presisering i vedtaket, sa Lars Pedersen Due (Ap) under behandlingen i hovedutvalg for opplæring og næring.

Også denne justeringen ble enstemmig vedtatt.

– Vi støtter alle tiltak som bidrar til at flere ungdommer finner gode og relevante utdanningstilbud, og at flere fullfører videregående opplæring, sier Glenn Melby (H).

Felles prosess for hele Østfold

Arbeidet gjennomføres i to faser:

  • Den første fasen ble gjennomført denne våren og har resultert i faktarapporten, som fylkestinget nå har behandlet. 
  • Den andre fasen skal, med bakgrunn i faktarapporten, identifisere og foreslå alternative tiltakspakker. 

Tiltakspakkene vil synliggjøre konkrete grep som fylkestinget må ta stilling til.

– Det er veldig viktig at det kjøres en felles prosess, og at man ser skolesituasjonen under ett i hele Østfold, sa Håvard Abotnes Osflaten (SV) under behandlingen i hovedutvalg for opplæring og næring.

Inviterer til medvirkning og involvering

De siste ukene før sommerferien ble saken behandlet i flere av medvirkningsrådene, i hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø og i hovedutvalg for opplæring og næring, før den ble enstemmig vedtatt i fylkestinget 19. juni 2024.

Les sakspapirene og innstillinger og vedtak fra de ulike politiske organene.

I det videre arbeidet legges det opp til økt involvering og medvirkning fra interne og eksterne aktører og interessenter. Fylkesadministrasjonen vil legge til rette for at relevante aktører inviteres til å gi innspill på utvalgte høringstemaer.

–  Nå er det i første omgang viktig med en bred og involverende prosess for å komme fram til best mulig resultat, så får vi vente og se hva det innebærer når arbeidet er fullført, sier avdelingsdirektør for opplæring og kompetanse Brynjard Rønningen.