Kriterier for forvaltning av driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning for 2025 - 2026

Fylkeskommunen har etter Lov om høyere yrkesfaglig utdanning, et ansvar for å sørge for at det tilbys akkreditert fagskoleutdanning i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. Dette gjøres gjennom forvaltning av tilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning og ved å bidra til at utdanninger utvikles og prioriteres for tilskudd i tråd med næringslivets og samfunnets behov. Driftsmidlene som fylkeskommunen har til disposisjon for tildeling, fastsettes årlig i statsbudsjettet.  Det er opp til den enkelte fylkeskommune hvordan midlene fordeles.

I flere bransjer er det behov for rask omstilling med kompetansebehov som kan ivaretas av utdanningstilbud med omfang som er mindre enn 30 studiepoeng. En del av det statlige driftstilskuddet vil derfor kunne bli satt av til kortere utdanningstilbud, med søknadsfrist opp til tre ganger årlig.

Tilskudd gis til akkrediterte fagskoler uavhengig av eierform. For å få driftstilskudd må utdanning foregå helt eller delvis med fysiske samlinger lokalisert i fylket. For å få driftstilskudd til rene nettbaserte utdanninger, må fagskolen ha sitt hovedkontor i fylket. 

Prioriteringen av utdanningstilbudene er basert på nasjonale retningslinjer og fylkeskommunens kriterier for tilskudd til fagskoler. De nasjonale målene som skal være førende for de fylkeskommunale kriteriene, er:

  • høy kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning
  • relevant høyere yrkesfaglig utdanning som svarer på kompetansebehovene i arbeidslivet
  • god tilgang til høyere yrkesfaglig utdanning i hele landet
  • effektiv og solid fagskolesektor 

Tildelingsprosessen for tilskudd skal være transparent og forutsigbar. Østfold fylkeskommune er opptatt av å være en støttespiller og dialogpartner for tilbyderne. Fylkeskommunens samarbeid og tildeling av driftsmidler skal bidra til å sikre god kvalitet og høy gjennomføring i utdanningene, og skal bidra til å synliggjøre høyere yrkesfaglig utdanning som en viktig del av utdanningssystemet og fylkeskommunens kompetansepolitiske ansvar.

Kriterier for tildeling av driftstilskudd

Følgende kriterier benyttes ved tildeling av tilskudd til driftsstøtte og prioritering av tilbydere og utdanninger:

Kompetansebehov

Utdanningen må dekke arbeidslivets behov for kompetanse lokalt, regionalt og/eller nasjonalt. 

I statsbudsjettet går det fram at utdanninger innenfor tekniske fag, helse- og velferdsfag, og områder som er viktige for det grønne skiftet, skal prioriteres ved oppretting av nye plasser. Vurdering av kompetansebehovene skal, der det er aktuelt, relateres til regionale føringer som regionale planer, andre relevante planer, eller behov som er kommet fram på regionale samhandlingsarenaer for arbeidslivet. Digital omstilling er også et prioritert kompetanseområde. I Østfold fylkeskommune vil for eksempel utdanningsområde Helseteknologi kunne bli prioritert. 

Utdypning

I søknadene må det gå fram hvilke kompetansebehov som er lagt til grunn for søknaden, og hva som er kilden til disse. Det må hvis aktuelt, gå fram hvordan utdanningen bidrar til den grønne omstillingen, enten i nye næringer (verdikjeder) eller innenfor eksisterende virksomheter/arbeidsliv.  For eksempel ved søknad om lederutdanninger må det angis om utdanningen har emner som særskilt er rettet mot kompetanse for grønn omstilling. Det må også gå fram hvordan utdanningen eventuelt tilrettelegger for digital omstilling og utfordringer, for eksempel knyttet til kunstig intelligens, datasikkerhet, helseteknologi med videre.

Bærekraft 

Utdanningen må ha en positiv effekt på bærekraft. Søknaden må gjøre rede for hvordan utdanningstilbudet bygger opp om FNs bærekraftmål. 

Utdypning 

Det må redegjøres for hvordan innholdet i utdanningen dekker tema innen bærekraft eller om målgruppene for utdanning bidrar til å nå bærekraftmålene. Det skal bare redegjøres for de målene som eventuelt er relevante, ikke alle bærekraftmålene.

Tilrettelegging

Høyere yrkesfaglig utdanning skal være attraktiv og tilgjengelig for folk med ulike bakgrunner, bosted og i ulike livssituasjoner. Dette krever fleksible utdanningstilbud som varierer mellom stedsbasert, nettbasert og samlingsbasert tilrettelegging. Fleksibilitet handler også om heltid og deltid, studieomfang og tilpasninger til det å ha jobb under utdanningsløpet. Behovet for tilrettelegging må også ses ut fra arbeidslivets/virksomhetenes behov. 

Utdypning

Det bør beskrives hvordan behovet for tilrettelegging er kartlagt i den aktuelle utdanningen, både ut fra studentenes og arbeidslivet/virksomhetenes behov, og valgene og avveiningene som er gjort bør begrunnes.

Samarbeid med arbeids- og næringslivet

Søknaden må vise til samarbeid med relevant arbeidsliv. Dette for å sikre arbeidslivsrelevans og for å sikre rekruttering, praksisavtaler og andre forhold som er vesentlig for gjennomføringen av utdanningen. 

Utdypning

Det må vises konkret hvordan samarbeidet det siste året har vært og hvordan samarbeidet er planlagt å fortsette, og om utvikling eller tilpasning av utdanningstilbudet, rekruttering. Det kan gjerne vises til konkrete samarbeidsavtaler med arbeidslivet/bransjen for den aktuelle utdanningen. Dersom en ny utdanning har fått tildelt eksterne utviklingsmidler, må det gå fram av søknaden. Dette kan bli vektlagt i prioriteringen.

Bransjer bestående av enkeltaktører og små virksomheter

Utdanningstilbud som retter seg mot enkeltaktører i for eksempel primærnæringene, kan beskrive samarbeidet med arbeids og næringslivet gjennom referanser til fagmiljø, behovskartlegginger på nasjonalt eller regionalt nivå, eller annen form for dokumentasjon. 

Utdypning 

Dette kan være utdanninger hvor det blir relativt få søkere og tilbud kan gis ved at studentgrupper fra ulike fylker deltar i opplæring i samme gruppe. Ved bruk av nettundervisning med samlinger vil det la seg gjøre dersom samlingene holdes i alle de samarbeidende fylkene. Det må i tilfelle beskrives hvordan tilretteleggingen skal gjøres.

Studentoppfølging og -vurderinger

Kvaliteten i utdanningen vil bli vektlagt ved behandlingen av søknaden. Det kan være andel studenter som gjennomfører studiene, veiledning og oppfølging av studentene og resultater fra Studiebarometeret og andre kvalitetsvurderinger. 

Utdypning

Det bør i søknaden vises til resultater for den aktuelle utdanningen når det gjelder gjennomføring, studentundersøkelser eller konkrete tilbakemeldinger fra arbeidslivet. For nye utdanninger må det vises til opplegget for veiledning og oppfølging av utdanningen. Utdanningskvalitet vil også være tema i dialogen mellom fylkeskommunen og den enkelte fagskole utenom søknadsprosessen.

Forutsigbarhet

Etablerte utdanningstilbud som fortsatt er relevant med utgangspunkt i kriterier for tildeling av driftsstøtte, skal kunne videreføres. Dette gjelder så sant ikke behovet for utdanningen er redusert, eller falt bort, og gjelder ikke kortere utdanningstilbud. 

Utdypning

Det må vurderes om det framover fremdeles er behov for utdanningene som allerede tilbys i fylket.

Studentbetaling

Utdanninger med høy studentbetaling sett i forhold til utdanningens art og normale kostnadsnivå, kan bli lavere prioritert ved tildeling av driftstilskudd. 

Utdypning

Størrelsen på studentbetalingen, ut over semesteravgift og studentens utgifter til eget utstyr og lignende, må vises i søknaden. Dette må begrunnes ut fra vurdering av utdanningens art, målgruppe og normalt kostnadsnivå.

Vedtatt av Fylkestinget 19.09.24.