Bakgrunnen er at det ble 55 millioner kroner til overs, når sluttregnskapet skulle gjøres opp for første fase av Bypakke Nedre Glomma i perioden 2019-2023.
Disse midlene må brukes på lokale veiprosjekter i Fredrikstad, og etter et hastevedtak denne uken ble partene i bypakka enige om følgende innstilling:
«Styringsgruppen for byvekstavtalen innstiller på at restmidlene på ca. 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Bypakke Nedre Glomma fase 1 prioriteres til nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen.»
Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje og Fredrikstad-ordfører Arne Sekkelsten på Værstebrua i Fredrikstad
Bypakke Nedre Glomma
Støttes av ordførerne
Både fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje og ordfører Arne Sekkelsten støtter forslaget, og kom i dag med følgende gladmelding til bilister, beboere og besøkende i Nedre Glomma og på Hvaler.
- Det er mest riktig at restmidlene i sin helhet går tilbake til bilistene ved å prioritere rask nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen, sier ordfører Arne Sekkelsten i Fredrikstad.
Den 23. januar skal saken opp til politisk behandling i fylkesutvalget i Østfold fylkeskommune, og den 6. februar i formannskapet i Fredrikstad kommune. Ved positive vedtak her, vil innkrevingen av bompenger på Kråkerøy stoppes allerede i vinter.
Stopper 7-8 måneder før
Den gamle Kråkerøybrua fra 1957, har også hatt bompengeinnkreving siden 2011 som en del av prosjektet Kråkerøyforbindelsen
Østfold fylkeskommune
- Dette vil kunne fremskynde avviklingen av bompengeinnkrevingen ved begge Kråkerøybruene med så mye som 7- 8 måneder, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje.
Nøyaktig sluttdato settes av bompengeselskapet Vegfinans Bypakke Nedre Glomma AS, når de endelige politiske vedtakene foreligger.
Innkrevingen vil altså kunne stoppes i løpet av februar eller mars måned. Bomselskapet må blant annet ta hensyn til en nødvendig varslingsperiode og sikre tilstrekkelige usikkerhetsavsetninger.
Ble satt i drift i 2011
Værstebrua i Fredrikstad ble åpnet i 2011, og er i dag hovedferdselsåren fra bysentrum i Fredrikstad til Kråkerøy og Hvalerøyene. Her passerer det rundt 12 000 kjøretøy i døgnet.
Østfold fylkeskommune
Daværende fylkesordfører Ole Haabeth fikk i juni 2011 klippe snora på den nye Værstebrua (bildet tl høyre) og markerte dermed åpningen av prosjektet Kråkerøyforbindelsen.
Perioden for innkreving av bompenger var satt til 15 år og skulle etter planen avsluttes i juni 2026.
Bomringen rundt Fredrikstad sentrum kom i drift fra november 2019, og måtte samkjøres med innkrevingen av bompenger for Kråkerøyforbindelsen. Sistnevnte var fortsatt et eget prosjekt, der bomstasjonene ved Værstebrua og Kråkerøybrua skulle fjernes tidligere.
Bomselskapet Vegfinans har hatt ansvar for å beregne når innkrevingen for Kråkerøyforbindelsen skulle avsluttes. Tidspunktet ble i fjor endret til oktober 2025, og de siste beregningene viser altså at prosjektet vil bli nedbetalt i løpet av vinteren.
55 millioner i restmidler
Styringsgruppen for Bypakke Nedre Glomma anbefaler derfor at restmidlene fra bypakkens fase 1 (2019-2023) går direkte til nedbetaling av fv. 108 Kråkerøyforbindelsen.
Dette forutsetter igjen lokalpolitisk godkjenning, noe man vil gjennomføre ved behandling i fylkesutvalget i Østfold fylkeskommune og formannskapet i Fredrikstad.
Fredrikstad kommune har i dialog med Statens vegvesen avklart premissene for bruk av restmidlene. Det ville vært mulig å prioritere andre veiprosjekter i Fredrikstad, men kommunen landet på at det mest fornuftige er nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen.
Dette er en vurdering som også støttes av den politiske ledelsen i fylkeskommunen.