- Vi ønsker å gjennomføre tiltak i området fordi bruene er skadet og slitt, og utgjør en fare for trafikantene, sier byggeleder Stine Andersen i Østfold fylkeskommune.
Kart som viser plassering av tre små bruker på fv. 1234 Heiaveien
Østfold fylkeskommune
Første del av arbeidet gjennomføres nå (punkt nummer 1 på illustrasjonen), mens resten (punkt nummer 2 og 3) vil bli utbedret etter nyttår.
- Det er mulig Heiaveien kan åpnes igjen noe før 16. desember, men det vil uansett være aktuelt å stenge veien i perioder fram til denne datoen, sier byggeleder Stine Andersen.
Skadet av flom
Bakgrunnen for arbeidet som skal gjennomføres, er at flom har skadet de gamle steinbruene på Heiaveien, og de skal erstattes med betongrør. Det skal nå legges ned et nytt rør med diameter på 2 meter (2000 mm) til erstatning for den første brua.
Bilde av bru nummer 1 som skal utbedres først
Østfold fylkeskommune
De tre små bruene ligger innenfor en strekning på 100 meter, og har noe varierende bredde og høyde. De er bygd opp av tørrmurte steinblokker som landkar på hver side, med en stor betongplate liggende over som kjørebane.
Ifølge fylkeskonservator antar man at landkarene er over 100 år gamle, mens betongplatene er fra 1950-1960 tallet. Det er ikke planlagt at noe av dette skal beholdes.
Bakgrunn for prosjektet
Det har vært flom på denne strekningen gjentatte ganger, med hyppigere flom den siste tiden som følge av mer styrtregn de siste årene. Området oppstrøms dekker et stort nedslagsfelt og har bratte skråninger, mens terrenget nedstrøms er flatt.
Nedstrøms har det også blitt mer vegetasjon, og bekkeløpet har derfor blitt endret. Dermed er området der kulvertene står, en naturlig brems for vannet, uavhengig av om veien hadde vært der eller ikke.
Bilde av de gamle steinbruene
Østfold fylkeskommune
Flom har over tid ført til forskyvninger av steinblokkene til landkarene. Første gang dette ble observert var i 2018, og igjen i 2023. Skadene ble betydelig større under uværet «Hans», og flere steiner ligger nå ute i bekkeløpet.
Alle de tre broene/kulvertene har skader, men bru nummer 2 har størst skadeomfang. Våren 2024 ble sistnevnte påført nye skader ved at masser bak landkarene ble vasket bort. Det er nå lagt kjøreplater av jern over denne kulverten som et midlertidig sikkerhets- og fremkommelighetstiltak.
Geoteknikk
Det er ingen registrerte farer i grunnen i området. Fylkeskommunen har hatt en geotekniker på stedet for å vurdere stabiliteten. Den er vurdert som god.