Fra høyre, fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje, prosjektdirektør Eirik Harding Hansen i Bane NOR og ordfører Simen Nord i Moss kommune.
Miljøløftet Moss
Den nye avtalen om felles areal- og transportutvikling i Mosseregionen viderefører målet om nullvekst i lokaltrafikken.
– Det er viktig at vi i felleskap finner gode samferdselsløsninger for innbyggerne i Moss, derfor ønsker vi å fortsette samarbeidet i fem nye år, sier Sindre Martinsen-Evje, fylkesordfører i Østfold og leder for styringsgruppa i Miljøløftet Moss.
– Vi ser at folkevekst, økonomisk utvikling og økt samhandling bidrar til at transportutfordringene i regionen øker mer enn i landet ellers. Mosseregionen er derfor tjent med helhetlige løsninger og økt forutsigbarhet, sier Martinsen-Evje.
Fem parter deltar
Partene i Miljøløftet Moss er Moss kommune, Østfold fylkeskommune, Statens vegvesen, Bane NOR og og Jernbanedirektoratet.
Hovedmålet for samarbeidsavtalen er å bidra til å utvikle en attraktiv og konkurransedyktig region, basert på virkemidler innen areal- og transportsektoren.
Nullvekst i personbiltrafikk er et operasjonelt mål som partene i avtalen er enige om.
"Samarbeidsavtalen for areal og transportutvikling i Mosseregionen" ble for første gang inngått 15. mars 2014. Avtalen ble i 2018 revidert og forlenget med fem år fram til 2023.
Endringer i den nye avtalen:
- Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evja er leder for styringsgruppa.
- Østfold fylkeskommune stiller nå med to politikere, en fra posisjon og en fra opposisjon. (I Viken perioden, bidro den parlamentariske styringsformen til at fylkesråden for samferdsel var fylkeskommunens eneste representant - og leder).
- Moss kommune stiller med to politikere, en fra posisjon og en fra opposisjon.
- Statens vegvesen, Bane NOR og Jernbanedirektoratet fortsetter som før.
Andre relevante aktører kan inviteres til å delta i samarbeidet dersom partene er enige om dette.
Styringsgruppen i Miljøløftet Moss samlet ved signering av ny samarbeidsavtale
Miljøløftet Moss