I forbindelse med forslaget til statsbudsjett, avholdt Stortingets samferdselskomite en offentlig høring onsdag 23. oktober, der våre fylkespolitikere pekte på de særlige utfordringene Østfold opplever.
Komiteleder Rune Fredriksen (Ap) og Erik Unaas (H) delte på å presentere fylkets viktigste krav. De sitter begge i fylkeskommunens komite for samferdsel, klima og miljø.
Krevende situasjon
Østfold fylkeskommune var representert med (fra venstre) Erik Unaas, medlem i samferdselskomiteen, Håkon Johnsen, fylkesdirektør for samferdsel, Rune Fredriksen, leder av samferdselskomiteen og Anne Johanne Enger fra KS
Østfold fylkeskommune
Østfold fylkeskommune står i en krevende økonomisk situasjon.
Det må derfor gjennomføres budsjettkutt på 344 millioner kroner i tiden fram til 2028.
- Det medfører en reduksjon i vårt driftsbudsjett på nesten 10 prosent, noe som rammer fylkeskommunen som helhet, men i særlig grad samferdselssektoren, sa Rune Fredriksen under høringen.
Kutt i busstilbudet
I Østfold skal det kuttes 54 millioner kroner i kollektivtrafikken neste år, slik at det vil gå langt færre busser.
I tillegg mangler det midler til vedlikehold av fylkesveiene, der Østfold alene har et etterslep i vedlikehold på 5 milliarder kroner, noe som ikke vil bli redusert med årets forslag til statsbudsjett.
For hele landet er det foreslått 480,5 millioner kroner mer til fylkesveier, der beskjedne 8,7 millioner tilfaller Østfold. Dette er langt nær tilstrekkelig, noe stortingspolitikerne fikk klar beskjed om.
Jernbane, riksvei 19 og E18
I statsbudsjettet fremmes det også forslag knyttet til jernbane og riksveier, der Østfold fylkeskommune ikke har direkte ansvar for driften, men likevel blir berørt.
Utvalgsmedlem Erik Unaas etterlyste fremdrift for planene om ny riksvei 19 i Moss, der kombinasjonen av lokaltrafikk og ferjetrafikk i dag skaper problemer i bysentrum. I tillegg nevnte Unaas at dobbeltspor (IC) gjennom Østfold, til svenskegrensen, må fullføres.
Det er også ønske om gjenopptakelse av togtrafikk på strekningen Rakkestad-Sarpsborg, samt utredninger (KVU) knyttet til godstrafikk på strekningen Oslo-Gøteborg og persontrafikk Oslo-Stockholm (3.55)
Siste punkt var behov for 20 millioner kroner til grunnerverv for ny E18 gjennom Follo, for å kunne ferdigstille en “missing link” på motorveien mellom Oslo og svenskegrensen ved Ørje.
Temaene ble ytterligere forsterket gjennom spørsmål fra komitemedlemmene Andre Sjelstad (V) og Erlend Larsen (H).
Se høringen på nett
Se opptak av høringen med Stortingets samferdselskomite, der Østfold fylkeskommune holder sin presentasjon etter 45 minutter og 30 sekunder.