Rett i etterkant av at fylkestinget 4. desember vedtok ny skolestruktur og opplæringstilbud, behandlet politikerne også en sak om valg av det som kalles entreprisekonsept i Fredrikstad. Disse to sakene har gjennom hele året blitt sett i sammenheng.
Her kan du lese hele saken fylkestinget behandlet og som ble enstemmig vedtatt
Det er som kjent utfordringer knyttet til flere av byggene ved både Glemmen videregående skole og Frederik II videregående skole i Fredrikstad.
Fra skolestart høsten 2024 og i årene fram til ny skole er på plass leier Østfold fylkeskommune skolelokaler for Frederik II i Cicignon-kvartalet i det gamle sykehuset i Fredrikstad.
Fylkespolitikerne er enige om at den midlertidige situasjonen ikke er bærekraftig over lengre tid, og i vedtaket bes fylkeskommunedirektøren om å opprettholde framdriften i arbeidet med å finne en permanent løsning. Arbeidet anses som helt nødvendig å gjennomføre uten forsinkelser. Det gjelder også for den planlagte styrkingen av St. Olav videregående skole i Sarpsborg. I tillegg fortsetter utbyggingsprosjektene for Askim og Mysen (sistnevnte byggeprosjekt justeres i tråd med vedtaket om skolestrukturen).
Kan gi avlastning i en omstillingsperiode
Østfold fylkeskommune står foran store investeringer samtidig som økonomien er svært krevende. Det er i denne sammenhengen et offentlig-privat samarbeid (OPS) pekes på som en mulig løsning for å få gjennomført de nødvendige investeringene, og da primært i Fredrikstad.
-Dette er et godt eksempel på hvordan vanskelige økonomiske tider tvinger fram helt nye løsninger, sa Høyres Glenn Melby i debatten i fylkestinget.
OPS er et samarbeid mellom offentlige og private aktører for å få finansiere bygging av offentlige bygninger og veier. I et slikt samarbeid har det private OPS-selskapet byggherrerollen, utfører prosjektering og tar ansvar for bygging, finansiering, drift og vedlikehold i en definert langsiktig periode.
Dette kan dermed gi finansiell avlastning for fylkeskommunen i en svært viktig omstillingsperiode, mener fylkespolitikerne.
Selv om debatten i fylkestinget også til dels handlet om tradisjonelt ulike syn blant partiene på hvordan og hvorvidt det offentlige og private skal samarbeide om byggeprosjekter, så var det i dette konkrete tilfellet enighet om at løsningen kunne være klok.
- Et offentlig-privat samarbeid har både fordeler og ulemper. Fordelen med i dette prosjektet i Fredrikstad er at kostnaden kommer etter hvert, og det er bra for oss som ikke har midlene akkurat nå, sa Arbeiderpartiets Siv Henriette Jacobsen.
Dette er vedtaket
De to første punktene i vedtaket var i tråd med fylkesutvalgets behandling. Høyre fremmet i fylkestinget forslag til et tredje punkt som handlet om at offentlig-samarbeid også vurderes i de øvrige investeringsprosjektene som står for tur. Et enstemmig fylkesting stilte seg bak dette.
Vedtaket lyder slik:
- Fylkeskommunedirektøren bes opprettholde fylkeskommunens investeringsportefølje og progresjon knyttet til formålsbygg for skolesektoren.
- Fylkeskommunedirektøren sørger for at deler av porteføljen innebærer gjennomføringsmodeller som offentlig-privat samarbeid for å avlaste risiko, oppnå tid til omstilling – samt forskyve belastning av finanskostnader.
- Etter hvert som gjennomføringsmodell skal besluttes for de øvrige investeringsprosjektene i porteføljen (herunder St. Olav, Mysen med flere), bes fylkeskommunedirektøren fortløpende orientere fylkesutvalget om vurderinger knyttet til den enkelte sak.