Kristin H Josefsen/Østfold fylkeskommune
Kvalitetsmelding 2 er en av tre kvalitetsmeldinger som utarbeides av fylkeskommunen hvert år, og tar for seg elevundersøkelsen og skolemiljø.
Les mer om kvalitetsmeldingene her.
Kvalitetsmeldingen er et viktig verktøy i det systematiske arbeidet med å videreutvikle kvaliteten i Østfoldskolen. Torsdag 10. april 2025 ble kvalitetsmeldingen lagt frem for fylkestinget.
– Jeg vil takke administrasjonen for en grundig og utfyllende rapport. Det er gledelig at de fleste elever trives på skolen, men vi ser svært alvorlig på at det er flere som opplever mobbing i skolehverdagen, både i Østfold og ellers i landet. Vi har en nullvisjon når det kommer til mobbing, og vi i Østfold må gjøre vår del av jobben. Vi har tillit til at det vil jobbes godt i hele fylkeskommunen for å snu denne trenden, sier Lars Pedersen Due (Ap). Han er nestleder hovedutvalg for opplæring og næring i Østfold fylkeskommune.
Oversikt over temaer i undersøkelsen
I elevundersøkelsen blir elevene bedt om å svare på en rekke spørsmål, som senere grupperes i temaer. Tabellen viser oversikten over temaene. På hvert spørsmål får elevene fem svaralternativer, som blir omregnet til poeng på en skala fra 1-5, der 5 er best. Det er gjennomsnittspoeng som vises i tabellen.
I elevundersøkelsen blir elevene bedt om å svare på en rekke spørsmål, som senere grupperes i temaer. Tabellen viser oversikten over temaene. På hvert spørsmål får elevene fem svaralternativer, som blir omregnet til poeng på en skala fra 1-5, der 5 er best. Det er gjennomsnittspoeng som vises i tabellen.
I elevundersøkelsen blir elevene bedt om å svare på en rekke spørsmål, som senere grupperes i temaer. Tabellen viser oversikten over temaene. På hvert spørsmål får elevene fem svaralternativer, som blir omregnet til poeng på en skala fra 1-5, der 5 er best. Det er gjennomsnittspoeng som vises i tabellen.
De aller fleste elevene trives på skolen
Tallene viser at Østfolds elever i stor grad trives på skolen. De opplever god støtte fra lærerne og mener at de blir rettferdig behandlet ved at skolen har felles regler som alle må følge. Videre svarer de positivt på at de får nok faglige utfordringer.
- At elevene våre trives og at de opplever at de er en del av et trygt og godt skolemiljø, er grunnleggende for å kunne lære. Vi vet at skolene jobber med dette hver dag, og det er gledelig at de aller fleste elevene våre uttrykker at de trives, sier Kristine Hollup, seksjonsleder for opplæring i skole og fleksible opplæringsløp.
Vurdering for læring, motivasjon og elevdemokrati og medvirkning er de temaene elevene oppgir å være minst fornøyde med.
-Resultatene fra elevundersøkelsen viser at det fortsatt er flere områder vi må jobbe systematisk med. Vurderingspraksis og motivasjon har stor betydning for elevenes læring, og derfor er det nødvendig å satse videre på disse områdene, sier Hollup.
Flere elever opplever mobbing
Undersøkelsen viser at andelen elever som opplever mobbing har gått opp på vg1 (fra 5,7 til 6,5 prosent) og vg2 (fra 5,3 til 7,0 prosent), mens den holder seg stabil på vg3.
Mobbing i skolen i prosent
Tallene i tabellen viser prosentandel som oppgir at de har blitt mobbet. Prosentandelen angir andelen elever som har krysset av for svaralternativene: «2 eller 3 ganger i måneden», «Omtrent 1 gang i uken», eller «Flere ganger i uken».
– En økende andel av elevene våre opplever at de blir mobbet, det tar vi på største alvor. Mobbing er et samfunnsproblem og en sammensatt utfordring som krever felles innsats i alle lag rundt ungdommene. Vi er i gang med å jobbe med funnene, i tett samarbeid med skolene, sier Hollup.
Elevundersøkelsen tema på samling med elever
Som en oppfølging av undersøkelsen ble elever fra de videregående skolene invitert til en samling med Østfold fylkeskommunes skolemiljøteam og Ombudet for barn og unge. Her deltok også Ungdommens fylkesråd og Elevorganisasjonen. Ett av temaene på samlingen var mobbing.
–Refleksjonene fra elevene understreker at mobbing er et komplekst fenomen som kan ha både individuelle og strukturelle årsaker. Grupperinger, psykisk helse og også en økende påvirkning fra sosiale medier er alle faktorer som kan forsterke ungdommers opplevelse av utenforskap og mobbing på skolen. Elevene foreslår flere tiltak for å skape et tryggere og mer inkluderende skolemiljø, disse tar vi med oss i det videre arbeidet, sier Hollup.
Slik følges kvalitetsmeldingen opp
- I etterkant av Elevundersøkelsen gjennomføres samlinger med ledergruppene for to og to skoler der det legges til rette for refleksjon og erfaringsutveksling rundt temaene i undersøkelsen.
- Skolemiljø er et definert satsningsområde i Østfold fylkeskommune, og det arbeides systematisk og helhetlig i tett samarbeid med skolene. Et viktig tiltak for å støtte skolene, er opprettelsen av et eget skolemiljøteam med bredt sammensatt kompetanse.
- Kvalitetsmelding 2 er også behandlet i Ungdommens fylkesråd, Råd for personer med funksjonsnedsettelser, Hovedutvalg for opplæring og næring og Fylkesutvalget.