- Vi er innspurten, og har kommet godt på vei med dialog med flere av aktørene som har meldt sin interesse. De kandidatene som til nå fremstår som mest aktuelle, er også de både elever og ansatte mener er de beste alternativene. Så vi er optimistiske med tanke på å kunne få en god løsning, sier eiendomssjef Heidi Vildskog i Østfold fylkeskommune
Før påske spilte 13 aktører inn forslag til undervisningslokaler for elever ved Frederik II videregående skole fra høsten 2024. Disse skal brukes i årene fram til en ny skole er klar. Bakgrunnen er som kjent at flere bygg ved avdeling Christiandslund er tatt ut av drift.
Etter at forslagene kom inn, har det pågått en intensiv prosess med beregninger, dialog og befaringer - og noen flere gjenstår. Her involveres representanter fra skolens ledelse, elever, vernetjeneste og tillitsvalgte. Disse bidrar alle med viktige innspill for å finne den mest optimale løsningen for elever og ansatte fra høsten av.
Totalvurdering vil ligge til grunn
De fleste av løsningsforslagene ligger i Fredrikstad sentrum, og det er stor variasjon i størrelse og pris.
-Det er en totalvurdering som vil ligge til grunn for avgjørelsen. Beliggenhet, skolefaglig kvalitet, pris, når lokalene kan stå klare, elevers og ansattes egne ønsker er blant de viktigste kriteriene, sier Vildskog.
Hun forklarer også hvorfor fylkeskommunen heller ikke går ut med en oversikt over hvilke aktører som har meldt sin interesse.
- Dette er en markedsdialog hvor vi snakker med flere aktører. Da er det vanlig og ryddig for alle parter at vi gjennomfører denne prosessen før vi offentliggjør noe. Men vi skjønner at det er stor interesse, og så snart vi har de nødvendige avklaringer på plass skal vi informere om det, sier eiendomssjefen.
Forankres politisk
Etter den intensive administrative jobbingen med løsninger, skal prosessen forankres politisk. Det vil skje i den politiske møterekken som går i perioden 17. til 25. april, for å nå målsettingen om endelig beslutning før 1. mai i år.
Det er også valgt en politisk referansegruppe til administrasjonens arbeid med skolesituasjonen i Fredrikstad. Referansegruppa holder kontakt med hovedutvalg, fylkesutvalget og øvrige politikere.
En samlet oversikt over skolesituasjonen i Fredrikstad finner du her