Det planlegges ny fylkesveibru over Glomma i Sarpsborg, til en anslått pris på 2,9 milliarder kroner, noe som vil bli finansiert med bompenger gjennom Bypakke Nedre Glomma.
- Det er godt kjent at det er utfordringer med kvikkleire og dårlige grunnforhold i områdene langs Glomma, så det er nødvendig med grundige undersøkelser i forbindelse med planarbeidet, sier Elisabeth Bechmann som leder seksjon for plan, prosjektering og utbygging i Østfold fylkeskommune.
Området ved Sarpsfossen der det planlegges ny bru, rett oppstrøms for dagens krysningspunkt.
Østfold fylkeskommune
Må bygge nytt
Dagens bru på fylkesvei 118 er gammel og preget av slitasje, og det er ventet at tiltak som stenging av brua for tungtrafikk kan bli aktuelt fra 2026-2027. Det er derfor et åpenbart behov for å løse utfordringene.
- Vi har nå fått ny og oppdatert informasjon som vi vil ta med oss i det videre arbeidet, der det er viktig å legge gode planer for stabilisering av grunnen, for å unngå utglidninger og ras, sier Elisabeth Bechmann.
Nytt kjøremønster i området ved Sarpsfossen, der ny bru vil krysse Glomma rett nord for dagens bru.
Østfold fylkeskommune
Viktige kulturminner
I tillegg er det viktige kulturminner i området, blant annet Olavsvollen. Dette er fundamentet til den gamle bymuren som ble oppført på Olav den helliges tid, da Sarpsborg ble grunnlagt.
- Vi ønsker å bevare Olavsvollen mest mulig inntakt, men massene i grunnen under denne har en betydelig vekt, og for å bevare stabiliteten i byggeområdet må vi også vurdere tiltak som kan berøre denne vollen, sier Elisabeth Bechmann.
Det kan derfor være aktuelt å erstatte deler av grunnen under Olavsvollen med lettere masser, eller å bygge en motfylling for å utjevne trykket, uten at det er trukket noen endelig konklusjon rundt dette.
Av nasjonal verdi
- Olavsvollen er et automatisk fredet kulturminne av nasjonal verdi. De tiltakene som er nødvendige for å stabilisere området, vil være til skade for dette kulturminnet, sier Morten Hanisch, leder for seksjon for kulturarv i Østfold fylkeskommune..
Olavsvollen er fra vikingtiden og er unik i Nord-Europa.
- Vi er i dialog med Riksantikvaren om det videre arbeidet, og det kan fremmes innsigelser mot de fremlagte planene, sier Morten Hanisch.
Seksjonen skal passe på at lov om kulturminner blir fulgt, og har i forbindelse med den aktuelle byggeplanleggingen ved Sarpefossen sagt ifra på et tidlig tidspunkt, samtidig som bruprosjektet endrer seg i takt med informasjon fra nye grunnundersøkelser med mer.
Historikken
I første del av planprosessen (kommunedelplanen) ble vurdert en rekke ulike traseer i det aktuelle området, der det både skulle bygges ny jernbanebru og ny fylkesveibru over Glomma.
Det endte med at departementet valgte alternativet kalt «Midt 7» som nå ligger til grunn for det videre arbeidet. Da ny jernbanebru ble satt på vent, fortsatte jobben med reguleringsplan for ny veibru i fylkeskommunal regi.
Ny jernbanebru var også en del av den opprinnelige planen, og den er her tegnet inn parallelt med veibrua, men jernbanebrua er foreløpig satt på vent.
Bane NOR
Sentrale punkter i debatten om trasevalg var hensynet til Olavsvollen og andre kulturminner, ikke minst de gamle arbeiderboligene ved Tarris. Departementet viste i sin behandling av saken til at alternativet kalt «Midt 7» ville gi minst negativ påvirkning på kulturminner som Olavsvollen.
Olavsvollen er sårbar
- Våre nye undersøkelser viser at grunnforholdene gjør Olavsvollen sårbar, uavhengig av bruprosjektet som fylkeskommunen planlegger, men byggeaktivitet gir selvsagt større risiko, sier seksjonsleder Elisabeth Bechmann.
Det er Multiconsult som har kartlagt grunnforholdene på oppdrag fra fylkeskommunen, og basert på data fra undersøkelsene er de i ferd med å lage en rapport om områdestabilitet som beskriver de aktuelle faresonene.
Status for planarbeidet
Kart over dagens kvikkleiresoner langs Glomma
Østfold fylkeskommune
Fylkeskommunen orienterte nylig styringsgruppa i Bypakke Nedre Glomma om status for planarbeidet med ny Sarpebru.
- Bruprosjektet er gjennomførbart, men kostnadene knyttet til å stabilisere byggegrunnen blir betydelige, sa Elisabeth Bechmann der.
Det har vært gjennomført grunnundersøkelser tidligere i planprosessen, men de nye undersøkelsene er mer detaljerte. Disse vil nå bli brukt til å avgjøre hvilke tiltak som må gjennomføres i planområdet for å øke stabiliteten i grunnen, uten at det er fattet endelige konklusjoner rundt dette.
- Vi ser blant annet på hvordan vi kan erstatte dagens masser med lettere masser, og om vi kan bygge en støttefylling. Dette er omfattende tiltak, som mest sannsynlig må gjennomføres uansett om det skal bygges ny bru eller ikke, forklarte Elisabeth Bechmann.
Det er i planlagt byggestart for ny Sarpebru i 2027 – 2028, og byggeprosessen vil trolig ta 3 – 4 år.
Les mer på prosjektsiden for fv. 118 Ny Sarpsbru
Nyhetsartikkel fra Sarpsborg kommune
Kart over sentrale deler av Sarpsborg om området ved Sarpsfossen
Østfold fylkeskommune