Fv. 118 Ny Sarpsbru

Østfold fylkeskommune arbeider med en reguleringsplan for ny Sarpsbru, rett nord for dagens bru over Glomma i Sarpsborg. Byggestart for prosjektet kan tidligst komme i 2028.

Illustrasjon av ny Sarpsbru - Klikk for stort bildeIllustrasjon av ny Sarpsbru. Østfold fylkeskommune

Kontaktpersoner i Østfold fylkeskommune

Status for planarbeidet

  • Departementet vedtok høsten 2021 kommunedelplanen for InterCity på strekningen fra Borg Bryggerier til Klavestad. Det omfatter ny jernbane og fylkesvei i samme område ved Sarpsfossen.
  • Oppstart av reguleringsplanarbeidet ble varslet av fylkeskommunen i august 2023. Utvidelse av planområdet ble varslet i april 2025.
  • Et forslag til reguleringsplan forventes sendt på høring og lagt ut til offentlig ettersyn våren 2026.
  • Det ventes at en ferdig reguleringsplan for ny veibru kan bli politisk vedtatt 2026.
  • Byggestart kan tidligst skje i 2028, med en anslått byggetid på 5-7 år.

Plangrunnlag: 

  • Prosjektet bygger på vedtatt kommunedelplan for Borg Bryggerier-Klavestad. Denne kommunedelplanen er felles for ny vei og ny jernbane. Det er usikkert når Bane NOR vil starte sin planlegging videre fra Sarpsborg til Halden. Fylkeskommunen har kun ansvar for vei, og må tilpasse seg både til dagens jernbane og fremtidig trasé for InterCity.  Se kommunedelplan for Sarpsborg
  • Kommunedelplanen ble vedtatt av Kommunaldepartementet høsten 2021. Departementet har lagt vekt på at planalternativet MIDT-7 gir den beste jernbanetekniske løsningen og de laveste kostnadene totalt sett, slik at det videre arbeidet skal baseres på dette.  Les hele vedtaket her.

Forholdet til andre planer:

  • Gjeldende reguleringsplan(er) som berøres av denne planen, vil oppheves og erstattes av denne der planene overlapper. 
  • Østfold fylkeskommune lager en reguleringsplan for fv. 118 og ny Sarpsbru basert på alternativet MIDT-7 fra vedtatt kommunedelplan for Borg bryggerier – Klavestad. Som det framgår av kommunedelplanen vil både vertikal og horisontal linjeføring kunne bli endret i reguleringsplanfasen både på grunn av optimaliseringer av alternativet og på grunn av økt kunnskap om grunnforholdene. Som følge av at veien nå planlegges for bygging i forkant av utbygging av nytt dobbeltspor for jernbane, har det vært nødvendig å gjøre en justering av veitraséen slik at veien i stor grad følger dagens fv. 581 Nordbyveien på Hafslundsiden. Av samme grunn er trasé for gående og syklende endret i forhold til kommunedelplanen. Økt kunnskap om grunnforholdene har medført at veien må krysse over dagens bane på Tarris. Fordi jernbanen ikke bygges ut samtidig, anses det å krysse under banen, slik det var tenkt i kommunedelplanen, som for komplisert og risikabelt med tanke på grunnforhold og trafikkavvikling. Endringen innebærer at veien blir liggende på bru i stedet for fylling på Tarris, og at brua over Glomma blir liggende høyere enn det som var tenkt i kommunedelplanen. Nye stabilitetsberegninger i reguleringsfasen har også medført behov for noen andre geotekniske tiltak enn i kommunedelplanen. 
  • Hafslund Kraft AS planlegger nytt kraftverk i Glomma (Sarp 2). I byggeperioden vil Sarp 2 være i konflikt med ny Sarpsbru, og en slik etablering krever godkjent konsesjonssøknad og delvis felles anleggsfase for ny bru og kraftverk. Østfold fylkeskommune samarbeider med Hafslund Kraft AS med tanke på at begge prosjekter skal kunne bygges.
  • Statens vegvesen bygger nå ut rv. 22 på strekningen mellom Hafslund skole og Dondern. Når ny Sarpsbru bygges, vil det bli behov for å endre gang- og sykkelveien som Vegvesenet bygger inn mot rundkjøringen ved Hafslund skole. Østfold fylkeskommune har samarbeidet med Statens vegvesen om disse endringene, og Vegvesenet legger til rette for dem i sin utbygging.