Hensikten med prosjektet er å bedre forholdene for buss og myke trafikanter over Glomma. I tillegg må det bygges en ny Sarpsbru da dagens bruer over Sarpsfossen er i dårlig stand og det kan bli behov for vektbegrensning for tyngre kjøretøy fra 2027.
Prosjektet inngår i Bypakke Nedre Glomma fase 2 og har høy prioritet i Østfold fylkeskommune.
Ny vei planlegges med to kjørefelt og to kollektivfelt, mellom Borregaardsbakken og Hafslund skole. Traséen vil starte i krysset mellom St. Marie gate og St. Nikolas gate (fv. 109/fv. 118). Like etter blir det en bru som krysser over dagens jernbane, fortsetter over Tarris-området, og krysser Glomma nord for dagens bruer.
På Hafslund-siden slutter brua før et nytt kryss mot Nordbyveien. Videre følges Nordbyveien opp til rundkjøringen ved Hafslund skole.
Den nye veien blir ca 1,3 km hvorav brua over Tarris og Glomma blir ca 750 m lang. I tillegg inngår opparbeidelse av ny bussholdeplass i sentrum (Pellygata/St. Marie gate) som erstatning for dagens holdeplass St. Olavs voll.
Gang- og sykkeltrasé vil følge dagens vei fra krysset på toppen av Borregårdsbakken ned til eksisterende undergang under jernbanen ved Tarris. Videre på Tarris går traséen under den nye veibrua og ned til eksisterende bru over Glomma. På Hafslundsiden følger traséen dagens jernbane og Nordbyveien omtrent som i dag opp til rundkjøringen ved Hafslund skole. Det blir her en ny undergang under Nordbyveien. Gang- og sykkeltraséen planlegges som sykkelvei med fortau.
Planområdets foreløpige avgrensning vises i kartet nedenfor. At planområdet er betydelig større enn det arealet som trengs til selve veitraséen, skyldes først og fremst at de svært krevende grunnforholdene på begge sider av Glomma gir behov for en rekke tiltak for å sikre områdestabiliteten, som utskifting av masser, motfyllinger, støttefyllinger, og lignende.
