- Vi er, sammen med kommuner og fylkeskommuner over hele landet, i gang med en økonomisk omstilling. Disse første årene som nye Østfold fylkeskommune er krevende. Det skyldes blant annet lavere statlige overføringer, økte renteutgifter og generell utgiftsvekst, forklarer fylkeskommunedirektør Solveig Helene Olsen.
23. mai la hun fram den første økonomiplanen for Østfold fylkeskommune etter oppdelingen av Viken fylkeskommune.
Se hele forslaget til økonomiplan her
Behov for skoleinvesteringer
Økonomiplanen lages for fire år om gangen, og omfatter hele fylkeskommunens virksomhet. Her gis en realistisk oversikt over sannsynlige inntekter, forventede utgifter, investeringer og prioriterte oppgaver i planperioden. Det første året i økonomiplanen legger rammene for årsbudsjett, mens de resterende årene gir planleggingsrammer for senere budsjettår.
Fylkeskommunedirektørens økonomiplan bygger på rammene for den vedtatte økonomiplanen for 2024-2027, men tar samtidig opp i seg de store behovene for investeringer knyttet til utdanningsområdet, spesielt i forbindelse med skolesituasjonen i Fredrikstad.
Må kutte i kollektivtilbudet
Fylkeskommunedirektørens forslag innebærer en reduksjon i rammetilskuddet til Østfold Kollektivtrafikk med 54 millioner kroner. Dette vil medføre endringer i rutetilbudet.
- Østfold kollektivtrafikk utgjør en vesentlig del av det totale fylkeskommunale driftsbudsjettet. Det finnes i gjeldende rammer derfor ikke mulighet for å skjerme kollektivtilbudet, sier Olsen.
Som følge av den økonomiske situasjonen er det heller ikke mulig til å sette av nok midler for å stanse utviklingen i vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene.
- Østfold fylkeskommunes etterslep på fylkesveiene er i dag estimert til rundt 5 milliarder kroner. Dette etterslepet vil fortsette å øke igjennom økonomiplanperioden, sier Olsen.
Politisk behandling
Olsen viser til at selv om forslaget til økonomiplan er i balanse, vil det kreve store og økende tilpasninger i årene fremover.
Økonomiplanen er satt opp uten bruk av fondsmidler til dekning av den ordinære driften. Tilpasningsbehovet vil i perioden øke fra 259 millioner kroner i 2025 til 344 millioner kroner i 2028, forklarer Olsen.
Forslaget til økonomiplan skal behandles av fylkesutvalget i juni og fylkestinget i august. Årsbudsjettet legges fram i oktober.