Endringer i rutetilbudet

I årene fremover må fylkeskommunen gjøre betydelige innsparinger innen samferdselsområdet. Rutetilbudet vil bli redusert, da det ikke er mulig å opprettholde samme nivå på tjenestene med de inntektsrammene fylkeskommunen har. 

Dette rammer samtlige tjenesteområder og nedtrekket på kollektiv er et ledd i en helt nødvendig økonomisk omstilling som fylkeskommunen må gjennom. 

Slik blir rutetilbudet fra 28. oktober

Bilde av bybuss i Sarpsborg - Klikk for stort bilde Terese C. Hansen/ Østfold kollektivtrafikk

29. august har Østfold kollektivtrafikk det nye rutetilbudet for Østfold klart. Endringene vil tre i kraft mandag 28. oktober.

I første omgang vil reduksjonene i rutetilbudet fra 28. oktober omfatte kontraktene som Østfold kollektivtrafikk har med Vy Buss i Moss og Indre Østfold, samt Boreals ruter i Halden. 

I Nedre Glomma vil rutene som kjøres av Nobina ikke bli berørt i denne omgang, da man her skal avklare mulighetene for finansiering gjennom statlige byvekstmidler knyttet til Bypakke Nedre Glomma.

Bakgrunn

Fylkeskommunen må innen samferdselsområdet spare inn:

  • 18 millioner i 2024
  • 53 millioner i 2025
  • 55 millioner i 2026
  • 59 millioner i 2027 

62 prosent går til kollektivtrafikk, 32 prosent til drift og vedlikehold av veiene. 

Hvordan kan rutetilbudet tilpasses trangere økonomi?

Fylkestinget vedtok 19. juni prinsippene og retningen på reduksjonene i kollektivtilbudet som følge av innsparingsbehov: 

  1. Østfold fylkeskommune legger til grunn at flere skal reise kollektivt, men høy prisvekst kombinert med lavere handlingsrom i budsjettet gjør det nødvendig å gjennomføre reduksjoner i kollektivtilbudet. Fylkeskommunedirektøren gis fullmakt til å tilpasse driften av ØKT til de gjeldene rammer i økonomiplanen, og basert på føringer i denne saken.
  2. Tilbud for skoleelever og arbeidsreiser skal opprettholdes så langt som mulig, og reduksjoner skal i hovedsak skje etter følgende prioritering: 
    a. Østfold kollektivtrafikks busstilbud på søndager og helligdager. 
    b. Østfold kollektivtrafikks busstilbud på lørdager. 
    c. Østfold kollektivtrafikks busstilbud på hverdager etter kl. 18.00. 
    d. Bestillingstilbud. 
  3. Inntil den totale gjennomgangen av Østfold Kollektivtrafikk er gjennomført, skal det justeres i enkeltavganger fremfor nedleggelse av hele linjer, og sørge for at de delene av fylket som i dag har et minimumstilbud, ikke står helt uten tilbud. 
  4. Justeringene bør hensynta bussjåførenes situasjon. 
  5. I gjennomgangen av Østfold kollektivtrafikk skal det utredes muligheter for bedre korrespondanse med andre transportmidler, samarbeid med næringsliv og kommuner, reklamekampanjer og økt bruk av billettkontroll, for å øke antall betalende passasjerer

Byvekstavtale for Nedre Glomma

21. juni 2024 ble det enighet mellom staten, Østfold fylkeskommune, Sarpsborg og Fredrikstad kommuner om en foreløpig byvekstavtale. 

Det er noen forutsetninger som ligger i en slik avtale, blant annet kan man ikke kutte uhemmet i rutetilbudet, med referanse til reduksjonene.  Avtalen forplikter. Med byvekstavtale vil kollektivtilbudet i Nedre Glomma i stor grad kunne opprettholdes i området.

Medvirkning og høringer

Organisasjoner, kommuner og andre var invitert til høringsmøte torsdag 11. april 2024, for å få sagt hva de mener om kuttene. 

Det har også vært en skriftlig høring om forslag til tilpasning av rutetilbudet i Østfold. Høringsfristen var 30. april. 

Nyhetssaker