Østfoldrådet: Kjemper for luftvernsenter på Rygge og gjenåpning av Østre linje

Å etablere et nordisk luftvernsenter på Rygge flystasjon. Og gjenåpning av Østre linje. Det er sakene Østfoldrådet skal prioritere de kommende årene. 

Gruppebilde av Østfoldrådet som står samlet foran en rød vegg og ser mot fotografen - Klikk for stort bildeØstfoldrådet står samlet om luftoperativt senter på Rygge og gjenåpning av Østre linje. Begge saker som styrker Østfold-samfunnet. Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete

Det besluttet Østfoldrådet i sitt møte 15. november.

- Dette var viktig og riktig. Vi har blitt enige om å prioritere to oppgaver for Østfold det er stor tverrpolitisk enighet om, og som vil styrke hele Østfold-samfunnet, Østlandet og nasjonen. Derfor er dette også naturlige saker for Østfoldrådet å prioritere nå, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje, som også er leder for Østfoldrådet. 

Det startes i første omgang opp et arbeid med prosjektene «Gjenåpning av Østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg» og «Etablering av nordisk luftoperativt senter på Rygge».

Her kan du lese hele saken som Østfoldrådet behandlet 15. november

- Rygge er en vinn-vinn-situasjon

Den sikkerhetspolitiske situasjonen i verden har ført til økt behov for beredskap og stabil kapasitet, for å ivareta nasjonale og internasjonale interesser. Da kan NATOs og medlemslandenes forsvarsevne øke betraktelig. Rygge flyplass er allerede hovedkvarteret til Luftforsvarets ledelse, ligger strategisk godt plassert og innehar mange viktige funksjoner, peker Østfoldrådet på.

Ordførerer i Rygge, Rene Rafshol, og ordfører i Våler, Reidar Kaabbel, la frem situasjonen rundt luftoperativt senter på Rygge for medlemmene i Østfoldrådet - Klikk for stort bildeOrdførerer i Rygge, Rene Rafshol, og ordfører i Våler, Reidar Kaabbel, la frem situasjonen rundt luftoperativt senter på Rygge for medlemmene i Østfoldrådet Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete

Ordfører i Råde, Rene Rafshol, har i lang tid vært delaktig i arbeidet med å etablere et luftoperativt senter på Rygge. Han påpeker at det er to reelle alternativer i Norge for senteret per i dag. Det ene er på Rygge, det andre i Bodø. En av de store fordelene ved Rygge er ledig plass, med en stor tom fjellhall klar til bruk. Fjellhallen tilknyttet Bodø-alternativet har ikke kapasitet til mer personell slik den står i dag, og vil kreve en kostbar utbygging for å kunne benyttes.

-  Et luftoperativt senter er viktig å få på plass snarest. Da er det bare en plassering som gjelder, og det er på Rygge. Det er raskest, rimeligst og mest sikkert. Og NATO i nord representerer hele Norden, derfor er Rygge en riktig plassering, sier Rafshol. 

Her kan du lese høringen om forsvaret: Mener Rygge flystasjon kan huse nordisk luftoperasjonssenter - Østfold fylkeskommune

Ingjerd Schou, Stortingsrepresentant fra Østfold, er et av medlemmene i Østfoldrådet - Klikk for stort bildeIngjerd Schou er østfolding, Stortingsrepresentant og medlem av Utenriks- og forsvarskomiteen. Hun er utelukkende positiv til valget av Rygge flystasjon som luftoperativt senter. Østfold fylkeskommune, Hallvard Mørk Tvete

Stortingsrepresentant Ingjerd Schou mener valget av Rygge flyplass er en vinn-vinn situasjon for alle involverte parter.

- Rygge er sentralt plassert i aksen nord, sør, øst og vest i Europa. Det er viktig med tanke på våre allierte samarbeidspartnere i fredstid og ved en eventuell skarp militær situasjon. Basen har lang militær erfaring, samt at oppbygging av militær infrastruktur som for eksempel Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS) gir ytterligere fordeler. Tilgjengeligheten til basen er god, og det en stor fordel når man skal rekruttere, påpeker Schou.

Østre linje kan binde Østfold bedre sammen

Den andre saken som Østfoldrådet skal prioritere de neste årene er altså gjenåpning av Østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg for både gods- og persontrafikk. 

En bedre utbygget jernbanenettverk i et stadig mer folkerikt område på Østlandet vil være noe som kommer både næringsliv og innbyggere til gode, mener ordfører i Rakkestad Karoline Fjeldstad.

-  En gjenåpning av Østre linje er viktig for å binde hele Østfold bedre sammen, og handler om både persontrafikk og godstransport.  Dette er derfor er godt felles prosjekt for Østfoldrådet. Det er fremdeles mye arbeid som gjenstår, men skinnene ligger allerede, og det at vi står sammen for å gå videre med dette prosjektet er veldig bra, sier Fjeldstad. 

Østfoldrådet:

  • Østfoldrådet skal være et koordineringsorgan for påvirkningsarbeid overfor sentrale myndigheter i saker som er særlig viktige for Østfold-samfunnet. 
  • I rådet vil det sitte representanter fra Østfold fylkeskommune, samtlige ordførere i Østfolds kommuner, stortingsrepresentanter fra Østfold, NKO Viken Oslos regiondirektør, LO Østfolds regiondirektør, rektor ved Høgskolen i Østfold, samt KS Vikens regiondirektør. 
  • Østfoldrådet ble opprettet første gang i 2003. I 2016 vedtok fylkestinget endringer i funksjon og sammensetning, etter opprettelsen av partnerskapet Næringsriket Østfold.
  • Østfold fylkeskommune ivaretar ledelse og sekretariatsansvar for rådet.