Vinnerne av Digitaliseringsprisen 2026 ble Statens vegvesen med verktøyet Risikokurve: (fv) Thomas Sirland, Østfold fylkeskommune, Johan Fu, Line Victoria Nilsen og Preben Drangsholt, fra Statens vegvesen sammen med digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung og Hilde Louise Asbjørnsen, programleder (Digitaliseringskonferansen).
Digitaliseringsdirektoratet (DigDir)
Statens vegvesens «Risikokurve» bruker kunstig intelligens og store datamengder til å identifisere veistrekninger med høy risiko for alvorlige trafikkulykker. Målet er å gi Statens vegvesen og fylkeskommunene et bedre grunnlag for å prioritere trafikksikkerhetstiltak der behovet er størst. Thomas Sirland, seniorrådgiver samferdsel og mobilitet hos Østfold fylkeskommune, har jobbet tett med utviklerne og er fornøyd med både samarbeidet og resultatene.
– Vi tok verktøyet i bruk tidlig og fikk mulighet til å teste hvordan det fungerer i praktisk trafikksikkerhetsarbeid på fylkesveiene. Det gjør det enklere å prioritere tiltak der de kan ha størst effekt, sier Sirland.
Samarbeidet startet da Statens vegvesen nærmet seg sluttfasen i utviklingen av «Risikokurve» i desember 2024. Østfold fylkeskommune hadde allerede erfaring med å analysere ulykkespunkter og utsatte strekninger på fylkesveinettet, og bidro med både praktisk utprøving og faglige innspill.
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung delte ut Digitaliseringsprisen til prosjektet «Risikokurve» under Digitaliseringskonferansen 16. juni.
Se en kort video som forklarer «Risikokurve» og samarbeidet mellom Statens vegvesen og Østfold fylkeskommune.
Videoen, laget av Digitaliseringsdirektoratet, ble vist under Digitaliseringskonferansen som en presentasjon av prosjektet i forbindelse med Digitaliseringsprisen.
Skjermdump, Digitaliseringsdirektoratet
Den viktige nullvisjonen
Bakgrunnen for prosjektet er at nedgangen i antall alvorlige trafikkulykker har stagnert de siste årene. Skal Norge komme nærmere nullvisjonen, ingen drepte eller hardt skadde i trafikken, må innsatsen rettes mot de stedene der risikoen er størst.
– Dette er første versjon av verktøyet. Det skal utvikles videre basert på erfaringene vi gjør oss og effekten av trafikksikkerhetstiltakene. Vi håper flere fylkeskommuner tar det i bruk og bidrar til å gjøre modellen enda bedre, forklarer Thomas Sirland.
Sirland mener de viktigste erfaringene fra prosjektet, for alle deltakerne, var den store verdien de opplevde av å involvere brukerne tidlig og jobbe ut fra brukernes behov.
– Det å invitere andre aktører inn i dialogen allerede i prosjektfasen var veldig viktig. Vi må ikke vente til alle usikkerheter er ryddet av veien. Det viktigste er å komme i gang, lære underveis og justere kursen. Den teknologiske utviklingen går raskt, sier Sirland.
Digitaliseringsprisen er ikke den første utmerkelsen «Risikokurve» har mottatt. Tidligere i år ble prosjektet tildelt Innsiktsprisen 2025.
Juryens begrunnelse: «Innsiktsprisen for samfunnsoppdrag gikk til Statens vegvesen i samarbeid med Østfold fylkeskommune for “Risikokurve - når hver kurve teller for at alle skal hjem.” Et forbilledlig eksempel på målrettet og ansvarlig bruk av data for å løse viktige samfunnsutfordringer og skape trygge veier for oss alle.»
Saskia Helene Wilde Andersen, Statens vegvesen
Fylkeskommunen har allerede brukt analysene fra «Risikokurve» til å prioritere tiltak på ulykkessvinger og andre utsatte punkter på fylkesveinettet.
Digitaliseringsdirektoratet omtaler prisen som en anerkjennelse av digitale prosjekter som setter brukeren i sentrum, fremmer samarbeid på tvers av sektorer og skaper samfunnsverdi. Juryen trakk særlig fram at «Risikokurve» kombinerer innovasjon, samarbeid og ansvarlig bruk av kunstig intelligens for å løse en av samfunnets viktigste utfordringer: tryggere trafikk og færre alvorlige ulykker.
– «Risikokurve» viser hva som skjer når vi kobler sterke fagmiljøer med blant annet fylkeskommunene. Da får vi resultater som faktisk betyr noe, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.