VIKTIG: Fredrikstadbrua er en viktig trafikkåre for regionen.
Georg Ståle Brødholt
– Vi har forståelse for at vektbegrensninger er nødvendig for å forlenge levetiden til Fredrikstad bru. Samtidig innebærer dette en varig kapasitetsreduksjon for tungtransport i regionen som det må finnes løsninger på, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje.
I styringsgruppa for Bypakke Nedre Glomma 11. juni varslet Statens vegvesen en innføring av vektbegrensning på 28 tonn på Fredrikstad bru. Dette gjelder fra et tidspunkt som foreløpig ikke er endelig fastsatt, men blir trolig i løpet av høsten 2025. Brua vil i fremtiden bli oppført med restriksjoner i de offisielle veilistene. Vegvesenets grep kan bidra til å forlenge brukstiden for Fredrikstad bru med inntil 50 år, frem til 2075.
– Et lokalt og nasjonalt problem
Fredrikstad bru er en viktig trafikkåre for regionen, og spiller en sentral rolle i både lokaltrafikk, kollektivtransport og godstransport. Brua er i dag den eneste krysningen av Glomma i Fredrikstad.
Vegvesenet viser til at nye trafikktellinger og kjøretøyvekting er gjennomført for å forstå fordelingen av trafikk etter vekt og lengde, og det er vurdert at en ny kryssing ved Omberg–Torp vil kunne ta en betydelig andel av tungtrafikken som i dag bruker Fredrikstad bru. Omberg-Torp er et av prosjektene som ligger inne i Bypakke Nedre Glomma, og arbeidet med en reguleringsplan er nå i gang
– Vi må opprettholde dialogen med staten for å finne løsninger for samferdselsprosjektene i Nedre Glomma. Vi skal gjøre det vi kan med de verktøyene og mulighetene som ligger i Bypakka. Vi har nå to bruer over Glomma, en i Sarpsborg og en i Fredrikstad, hvor det er varslet fremtidig vektbegrensing. Dette er et lokalt og et nasjonalt problem som kan få konsekvenser for verdiskaping, forsvar og beredskap.
Begrenset levetid for flere bruer
I Sarpsborg er det i dag to krysninger med bru over Sandesund (E6) og Sarpsbrua over Sarpsfossen (fylkesvei 118). Samtidig er også Sarpsbruas levetid begrenset, og den kan bli nedklassifisert fra 2027. Her foregår det et omfattende arbeid med å få på plass ny fylkesveibru over Sarpsfossen.
– Arbeidet med ny Sarpsbru påvirkes ikke av Vegvesenets arbeid med Fredrikstad bru. Om noe så har det blitt enda viktigere at fremdriften går som planlagt, sier Martinsen-Evje.