Reglement for yrkesopplæringsnemnda

1 Hjemmel og gyldighet

1.1 Hjemmel

Reglementet er fastsatt av fylkestinget i Østfold fylkeskommune den 11.12.2023, med hjemmel i lov 22. juni 2018 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) § 5-1, bokstav k. Reglementet er utarbeidet etter L17.07.1998 nr. 61 Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 12-3, inkludert endringer i opplæringslova § 12-3 annet ledd med virkning fra 01.08.19 jfr. lov 21.06.2019 nr. 60.

1.2 Virkeområde og formål

Yrkesopplæringsnemnda skal fremme behov hos og synspunkt fra arbeidslivet overfor fylkeskommunen. Yrkesopplæringsnemnda skal i form av vedtak uttale seg i saker som fylkeskommunen etter opplæringsloven §4-8 er pliktig til å framlegge for nemnda. Dette gjelder bla. saker om godkjenning av lærebedrifter og tap av godkjenning, og om fylkeskommunens kvalitetssystem for fag- og yrkesopplæringa.

Saksbehandlingsregler for folkevalgte organer er regulert i eget reglement og gjelder så langt de passer.

2 Valg og sammensetning

Yrkesopplæringsnemnda består av 14 medlemmer med personlige varamedlemmer som samlet skal ha en bred innsikt i fag- og yrkesopplæringen, og i nærings og sysselsetningsformål. Representantene fra arbeidslivet skal være i flertall, og nemnda skal ha minst en elev-, lærling eller lærekandidatrepresentant. Fylkestinget oppnevner:

  • Fire representanter som oppnevnes etter forslag fra arbeidsgiverorganisasjonene.
  • Fire representanter som oppnevnes etter forslag fra arbeidstakerorganisasjonene.
  • To representanter som oppnevnes etter forslag fra lærerorganisasjonene.
  • To representanter for lærlinger, elever eller lærekandidater.
  • To representanter for Østfold fylkeskommune som møter fast i fylkestinget.

Medlemmer og varamedlemmer velges for fire år, unntatt representanten for elever, lærlinger eller lærekandidater som velges for 2 år av gangen. 

Yrkesopplæringsnemnda velger selv leder og nestleder.

Yrkesopplæringsnemnda kan innkalle faglig ekspertise etter behov. 

3 Oppgaver

Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for å heve kvaliteten av hele fag- og yrkesopplæringa. Yrkesopplæringsnemnda skal særlig:

  • fremme forslag til organisering, arbeidsmåter og strategier for å utvikle kvaliteten av fag- og yrkesopplæringa
  • vurdere og uttale seg om rutinene i fylkeskommunen for å sikre kvaliteten av fag- og yrkesopplæringa
  • vurdere hvordan partene i arbeidslivet skal bidra til kvalitetsutvikling og -sikring i fag- og yrkesopplæringa
  • vurdere hvordan samarbeidet mellom skoler og lærebedrifter kan bedres.
  • vurdere hvordan kompetanseutvikling kan sikres. 
  • Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for best mulig dimensjonering av den videregående opplæringen, og gi fylkeskommunen råd om tiltak i sammenheng med den årlige fastsettelsen av tilbud.
  • Yrkesopplæringsnemnda skal arbeide for at rådgivingen om fag- og yrkesopplæring blir best mulig, og foreslå tiltak der nemnda finner det nødvendig.
  • Yrkesopplæringsnemnda skal gi råd om hvordan utvikling av fag- og yrkesopplæringa og samarbeidet mellom skoler og bedrifter kan medvirke til regional utvikling, bla. utvikling av nye virksomheter og arbeidsplasser.
  • Yrkesopplæringsnemnda kan gi fylkeskommunen fullmakt til å gjøre den faglige vurderinga av bedrifter eller til å utføre andre oppgaver som etter lov eller forskrift er lagde til yrkesopplæringsnemnda.

4 Andre bestemmelser

4.1 Informasjonsinnhenting

Yrkesopplæringsnemnda kan beslutte å innhente informasjon gjennom temamøte eller orienteringer i forbindelse med behandlingen av konkrete saker eller for belysning av ulike saksforhold. Det må organiseres slik at det ikke er en del av det formelle møtet, men tas i en pause eller før møtet settes. 

4.2 Politisk sekretariat

Fylkeskommunen skal gi yrkesopplæringsnemnda tilstrekkelig sekretariatshjelp. Fylkeskommunedirektøren administrerer sekretariathjelpen.