Øvelse 10: Bak masken

Mål med øvelsen: Elevene skal bli oppmerksomme på falske påstander/fakta.

  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tid: En skoletime
  • Nødvendig utstyr: Ingenting
  • Referanse: Øvelsen er fra Alibier ved Martin Nielsen (Alibier AS er et firma som spesialiserer seg på rollespill, simulering og deltakende metode)

Klassen deles inn i grupper på tre-fire elever.

Bruk nettsider som faktasjekk.no eller faktisk.no og velg ut saker som har blitt faktasjekket. Introduser elevene for «faktasjekkerens skala». Faktisk.no bruker skalaen «helt sant», «delvis sant», «ikke sikkert», «delvis feil» og «helt feil». Nyhetssakene vises så på projektor eller deles ut på papir til elevene. Be elevene diskutere hvor sanne de tror sakene er.

Oppsummer i plenum hvordan dere vurderer sannhetsgehalten i sakene. Etter at gruppene har konkludert presenteres faktasjekkernes konklusjoner. Diskuter eventuelt om dere er enige med faktasjekkerne.

  • Hva er fakta?
  • Kan sannheter forandres?
  • Hvem definerer sannheten?
  • Er det noen som bestemmer hva som er sant/ikke sant?

Litteraturreferanse: «Jeppe på Bjerget» av Ludvig Holberg

Variasjon 10.1: Faktasjekk for Samfunnsfag VG1/VG2

Klassen deles inn i grupper på tre-fire elever. Lærer finner saker som har ikke har blitt faktasjekket av for eksempel faktasjekk.no eller faktisk.no. Hvis sakene er sjekket, blir det lett å finne «fasiten». Lærer bør selv faktasjekke påstanden på forhånd. Velg ut konkrete påstander i sakene. Elevene faktasjekker påstandene.

Oppsummer arbeidet

  • Hva konkluderte dere med?
  • Hvilke kilder fant dere, hvilke la dere mest vekt på, og hvorfor?
  • Tror dere at dere ble påvirket av det dere trodde om saken på forhånd?

Still oppfølgingsspørsmål hvis gruppene som sjekket samme sak kom til ulik konklusjon: Be gruppene google de samme søkeordene, for eksempel: «integrering», «bli frisk» og «sult(en)». Se om gruppene kommer opp de samme søkeresultatene. Kan Google sine algoritmer ha påvirket resultatet av gruppearbeidet?