Hvert år skal Østfold fylkeskommune utarbeide tre kvalitetsmeldinger:
- Kvalitetsmelding 1 som gir informasjon om skoleårsresultater
- Kvalitetsmelding 2 som gir informasjon om skolemiljø og elevundersøkelsen
- Kvalitetsmelding 3 som gir informasjon om fag- og yrkesopplæringen
Kvalitetsmelding 1 har blitt behandlet av en rekke politiske utvalg denne høsten, og ble sluttbehandlet av fylkestinget torsdag 23. oktober.
Resultatene for skoleåret 2024-25 viser en positiv utvikling av andelen elever som fullfører og består videregående opplæring i Østfold. Samtidig viser kvalitetsmeldingen at elevenes fravær har økt de siste årene, noe utviklingen på landsbasis også viser.
Les mer om kvalitetsmeldingen: Flere fullfører og består videregående opplæring i Østfold
– Viktig verktøy
– Kvalitetsmeldingene er et viktig verktøy som gir god innsikt i tilstanden på skolene våre. Det er gledelig å se at andelen elever som fullfører og består videregående opplæring øker i Østfold. Samtidig er det bekymringsverdig at fraværet øker i den videregående skolen i hele landet, og vi i Østfold må ta vår del av jobben med å snu denne trenden. Dette er noe vi har stor oppmerksomhet på i hovedutvalg for opplæring og næring. Vi skal holdes løpende orientert om analyser og arbeid knyttet til dette for å følge utviklingen, og bidra til å identifisere og vedta tiltak som kan få ned fraværet, sier Camilla Aas (Ap), leder for hovedutvalg for opplæring og kompetanse.
Vekker både glede og bekymring
Under den politiske debatten var flere politikere opptatt av at rapporten vekker både glede og bekymring.
– Det er mye positivt å lese i denne kvalitetsmeldingen, men det er også en svært bekymringsfull utvikling i elevenes fravær, sa Glenn Melby (H).
–Det er mye som er gledelig. Vi kan glede oss over 80 prosent som gjennomfører og består. Mange går ut i lære, og vi trenger også veldig mange fagarbeidere. Og så kommer vi ikke unna at det er noen bekymringer her. Når litt over 80 prosent fullfører, betyr det at nesten 20 prosent ikke kommer seg gjennom skoleløpet som ønsket, sa Britt Guldbrandsen (KrF).
Fraværet må følges opp
Under behandlingen var flere politikere også opptatt av at funnene om fravær i rapporten må følges opp.
–Det er nødvendig å se nærmere på hvorfor det er blitt slik. Skolenes egne analyser viser at det er sammenheng mellom motivasjon og fravær, tidligere fravær og fravær i videregående skole og at det er høyt fravær blant de elevene som står i fare for å slutte. Det er helt nødvendig at skoleadministrasjonen og skolene følger opp dette videre, sa Melby (H).
– Vi må tørre å ta tak i den debatten som handler om holdninger. Vi skal tilrettelegge, men det handler også om holdningene i samfunnet. Norge har en utfordring med at vi litt lettere enn andre blir borte fra både jobb og skole, og det må vi tørre å ta tak i. Tilbakemeldingene fra arbeidslivet er man får en gruppe arbeidstakere med litt høye krav, men også en litt dårlig holdning til dette med plikt, sa Lars Pedersen Due (Ap).
Flere analyser viktig
Da saken ble behandlet i hovedutvalg for opplæring og næring, ba politikerne om flere analyser knyttet til fravær og gjennomføring i videregående skole. Dette ble også fremhevet under debatten i fylkestinget.
– Administrasjonen har orientert om at skolene jobber godt med dette, og utvalget setter pris på at analyser av dette arbeidet er noe vi kan få tilgang til, sa Elin Tvete (Sp)
– Det er mange av oss som er bekymret for fraværet. Det blir viktig å analysere hva som ligger bak disse tallene. Derfor vil jeg rette oppmerksomheten mot at vi behandler kvalitetsmelding 1 nå, og så kommer kvalitetsmelding 2 som omhandler skolemiljø. Det blir viktig at vi behandler den grundig, sa Håvard Abotnes Osflaten (SV).
Kvalitetsmelding 2 og 3 vil foreligge våren 2026.
Les mer: