Opplæringstilbudet: Bearbeider innspill fra skolene

Den helhetlige gjennomgangen av opplæringstilbudet og skolestrukturen i Østfold fortsetter. En strammere økonomi, endringer i arbeidslivets behov og fall i elevtall fra 2028 gjør gjennomgangen nødvendig. Skolene er i to runder bedt om å utrede konsekvensene av mulige tiltak. Administrasjonen skal nå bearbeide innspillene fra første runde. Samtidig er skolene i gang med å konsekvensutrede nye mulige tiltak.

- Arbeidsgruppene ved de videregående skolene har gjort et veldig viktig arbeid i første runde. Vi har nå mottatt innspill fra alle skolene og fra referansegruppene som ble sendt ut i slutten av august. Administrasjonen jobber nå med å oppsummere og bearbeide disse tilbakemeldingene, sier direktør for opplæring og kompetanse Brynjard Rønningen.
Den helhetlige gjennomgangen av opplæringstilbudet og skolestrukturen i Østfold, som er vedtatt av fylkestinget, går videre som planlagt. 

Det er den skolefaglige faktarapporten, som ble vedtatt av fylkestinget i juni 2024 som danner kunnskapsgrunnlaget for tiltakene som konsekvensutredes denne høsten. 

- Fylkestinget har besluttet at vi ønsker en god og bred gjennomgang av vårt skoletilbud. Det har en klar økonomisk side med at vi må drifte smartere ut fra de ressursene vi har. Samtidig handler dette også om kvalitet og at vi gir opplæring i det samfunnet og arbeidslivet har behov for. Det er viktig at vi gir en utdanning som gjør elevene klar for videre studier eller en læreplass i yrkesretta fag, sier leder for utvalg for opplæring og næring Camilla Aas. Hun er også medlem i fylkestinget.

Bearbeider tilbakemeldinger

I slutten av august begynte rektorene med sine ledergrupper, tillitsvalgte, hovedverneombud og elevrepresentanter arbeidet med å vurdere konsekvensene av mulige tiltak som berører den enkeltes skole. 

Det er en administrativ arbeidsgruppe som har utarbeidet forslag til de mulige tiltakene. Tiltakene er basert på analyse av søkning, oppfyllingsgrad, antall elever tatt inn på førsteønske, antall elever som fullfører og består, samt antall elever som søker læreplass og formidling til læreplass (gjelder yrkesfaglige utdanningsprogram). 

Se mulige tiltak som har blitt vurdert i runde 1

Ved innspillsfristen 9. september hadde den administrative arbeidsgruppa mottatt tilbakemeldinger fra samtlige skoler. 

- Administrasjonen har mottatt et omfattende materiale som vi nå sammenstiller og analyserer, sier Rønningen. 

Skolene vurderer nye mulige tiltak

Samtidig er en ny liste over mulige tiltak og endringer i skole- og tilbudsstruktur sendt ut for konsekvensutredning til rektorene og deres arbeidsgrupper ved skolene. I denne runden skal det blant annet ses på muligheten for å øke eller redusere elevplasser på visse programområder, eller legge andre helt ned. 

Se lista over mulige tiltak som nå vurderes 

Frist for å gi tilbakemelding på disse er satt til fredag 20. september

- Parallelt med skolenes tilbakemeldinger, har vi invitert kommunene til å gi innspill på forhold som er viktige for dem Vi ser også på hvordan fylkesadministrasjonens arbeid kan effektiviseres, sier Rønningen.

- Vi skjønner at det er stor interesse for denne saken både internt og eksternt.  Vi vil bestrebe oss på å informere ofte, og så snart det er noe nytt i arbeidet. Vi ønsker at ansatte får nødvendig informasjon først, før det omtales eksternt. Ivaretagelse av ansatte blir svært viktig i denne prosessen, sier Brynjard Rønningen.  

De samlede tilbakemeldingene fra de to rundene skal inngå i det helhetlige vurderingsgrunnlaget for hvilke tiltak og endringer i skole- og tilbudsstruktur som vil bli anbefalt i saken som behandles av fylkestinget i desember.

- Fylkesadministrasjonen har lagt opp til en solid medvirkningsprosess, og jeg har full tillit til at innspillene som kommer vil være en del av grunnlaget når vi skal fatte de politiske beslutningene om skole i Østfold, sier leder for utvalg for opplæring og næring Camilla Aas.

Se vår samleside om helhetlig vurdering av opplæringstilbud og skolestruktur.