Dette dokumentet gir Østfold fylkeskommunes rammeverk for søknad om og tildeling av driftstilskudd til høyere yrkesfaglige utdanninger (HYU) med oppstart i løpet av studieåret 2026/27.
Nasjonale føringer
Fylkeskommunen skal etter § 3 i lov om høyere yrkesfaglig utdanning sørge for at det tilbys akkreditert HYU i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. HYU skal gi kompetanse som kan tas i bruk for å løse oppgaver i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak, være praksisnær og imøtekomme behovet for kvalifisert arbeidskraft.
Driftstilskuddet skal stimulere til gjennomføring i HYU, komme studentene til gode og benyttes til utdanningstilbud som er akkrediterte av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Det skal videre bidra til at HYU dekker kompetansebehovene i samfunnet, noe som bl.a. forutsetter et nært samarbeid mellom fagskolene og arbeidslivet.
Ifølge oppdragsbrev om forvaltning av driftstilskudd for fagskoler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir), skal fylkeskommunen viderefordele tilskudd til private og offentlige fagskoler i Østfold i tråd med retningslinjer fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Det er opp til fylkeskommunen hvilke prinsipper som legges til grunn for tildeling av tilskudd, men de overordnede målene med driftsmidlene fastsatt i statsbudsjettet skal være førende:
- høy kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning
- relevant høyere yrkesfaglig utdanning som svarer på kompetansebehovene i arbeidslivet
- god tilgang til høyere yrkesfaglig utdanning i hele landet
- effektiv og solid fagskolesektor
Fylkeskommunale føringer
I tillegg til at kriteriene danner grunnlag for fylkeskommunens tildeling av driftstilskudd til HYU, utgjør informasjon i fagskolenes søknader om driftstilskudd sentrale bidrag til kunnskapsgrunnlaget for fylkeskommunens helhetlige forvaltning av høyere yrkesfaglig sektor.
1. Forutsetninger for å kunne søke om driftstilskudd
Følgende forutsetninger må ligge til grunn for at en fagskole er søknadsberettiget i Østfold:
- Høyere yrkesfaglige utdanninger det søkes tilskudd til må være akkrediterte av NOKUT eller bli gitt av en fagskole med institusjonsakkreditering eller fagområdeakkreditering innenfor det aktuelle fagområdet
- Fagskolen må ha studiested i Østfold, og utdanningstilbudene skal enten gjennomføres i eller driftes fra Østfold
- Eventuell finansiering av utdanninger gitt til eksterne offentlige fagskoler forutsetter at tilbud blir gitt i et formalisert samarbeid Fagskolen i Viken
2. Prioriterte kompetansebehov
HYU skal bidra til å dekke et skiftende kompetansebehov i arbeidslivet. Østfold fylkeskommune vil prioritere tildeling av driftstilskudd som dekker kompetansebehov i Østfold, men vil også kunne finansiere utdanninger som dekker nasjonale kompetansebehov innenfor enkelte fagområder. Det er også et sentralt mål for fylkeskommunen at driftstilskudd til fagskoler skal bidra til at identifiserte og meldte kompetansebehov for Østfold blir nådd. Ved behandling av søknader om driftstilskudd til HYU veier kompetansebehovet tyngre enn en fagskoles behov for økonomisk forutsigbarhet. Gjennom etablerte samarbeidsarenaer, slik som Kompetanseforum Østfold og Yrkesopplæringsnemnda, og i dialog med fagskolene, vil fylkeskommunen likevel legge til rette for mest mulig forutsigbare økonomiske rammer for fagskolene.
Østfold fylkeskommune vil ved tildeling av driftstilskudd for utdanninger med studiestart i løpet av studieåret 2026/27 legge særlig vekt på at det ved utforming og gjennomføring av utdanningene blir tatt hensyn til sosiale og økonomiske bærekraftsmål. I denne sammenheng vil det bli lagt vekt på kompetanse i det enkelte tilbud som tilrettelegger for det grønne skiftet, sirkulære løsninger og fokus på teknologiforståelse. Med bakgrunn i samfunnsendringer de siste årene, vil det også bli tatt hensyn til at fagskolene og deres utdanninger bidrar til å dekke kompetansebehov knyttet til samfunnssikkerhet og beredskap.
Utover dette vil vi prioritere tildeling av driftstilskudd til utdanninger som bidrar til å dekke kompetansebehov i Østfold innenfor ett eller flere av følgende områder, i prioritert rekkefølge:
- Helse, psykisk helse, omsorg, oppvekst og miljøarbeid
- Bygg, anlegg, BIM
- Elkraft, mekatronikk,
- Maskinteknikk, prosessteknikk, matteknikk
- Cyber Security og beredskap
- Kunstig intelligens, maskinlære og robotikk
- Sirkulær økonomi i et bredere perspektiv enn bare bærekraftig gjenvinning av avfall.
- Ledelse og coaching
Dersom samfunnsmessige endringer knyttet til kompetansebehov tilsier det, kan det også gis tilskudd til høyere yrkesfaglige utdanningstilbud på andre områder enn det som er omtalt i punktene over. 3. Prinsipper for tilskuddsforvaltning Østfold fylkeskommunes forvaltning av driftstilskudd til HYU skal gjøres innenfor de økonomiske rammene som til enhver tid stilles til rådighet til dette. Det er et mål at fagskolene skal gi fleksible og lett tilgjengelige utdanningstilbud.
Utover dette vil følgende forhold bli tillagt vekt ved vurdering av hvilke utdanninger og skoler som skal gis tilskudd:
- Utdanningen er utviklet i partnerskap med privat og offentlig arbeidsliv og vil bli videreutviklet i samarbeid med det. Samarbeid med lokalt arbeidsliv vil bli tillagt særlig vekt.
- Utdanningen er tilpasset behovene i privat og offentlig arbeidsliv med tanke på faglig innhold, organisering og omfang
- Utdanningen bidrar til sammenhengende utdanningsløp fra videregående opplæring til HYU som dekker kompetansebehov for prioriterte næringer i Østfolds ulike regioner
- Utdanningen legger opp til kontakt og samarbeid mellom studenter og arbeidsliv i løpet av studietiden
- Utdanningen er tilpasset det å ha jobb under utdanning
- Utdanningen bidrar til fagarbeideres forståelse av innovasjon og forskning
- Utdanningen sikrer gode vilkår for studentene
4. Kriterier ved behandling av søknader
Ved behandling av søknader vil det bli lagt vekt på:
- at fagskolen synliggjør at søknaden er realistisk med hensyn til rekruttering av studenter, mulighet for oppstart og for gjennomføring av utdanningstilbudet/ene, bl.a. med bakgrunn i erfaringstall om søkning, gjennomføring og studiepoengproduksjon ved fagskolen og det aktuelle utdanningstilbudet over tid
- at søknaden synliggjør at fagskolen har tilstrekkelig faglig og administrativ styrke, kvalitet og soliditet
- at søknaden synliggjør at fagskolen har utviklings- og omstillingsevne for å tilpasse utdanningene til et skiftende kompetansebehov i arbeidslivet
- at søknaden synliggjør at fagskolen er åpen og villig til å dele erfaringer, til samarbeid med andre fagskoler og utdanningstilbydere på andre utdanningsnivå, og til å synliggjøre høyere yrkesfaglig utdanning som et viktig og selvstendig nivå i utdanningslandskapet
- at søknaden synliggjør veiledningskompetanse og organisering av veiledning ved fagskolen
- at søknaden synliggjør nettpedagogisk kompetanse ved fagskolen
- at søknaden synliggjør at fagskolen legger til rette for å inkludere studenter med en mangfoldig bakgrunn, og at den bidrar til et likestilt arbeidsliv
- at søknaden synliggjør at fagskolen legger til rette for at studentene får innføring i studieteknikk og bruk av digitale hjelpemidler
Fagskoler med fagområde- eller institusjonsakkreditering eller som arbeider for å få slik akkreditering, vil bli prioritert ved tildeling av driftstilskudd.
5. Om søknadsbehandling og økonomi
Dersom en fagskole kan dokumentere høy søkning og gjennomføring over tid på utdanningstilbud hvor arbeidslivet signaliserer et vedvarende kompetansebehov, vil fylkeskommunen kunne vurdere å gi tilsagn om finansiering for mer enn ett årskull av gangen. Vi vil også kunne vurdere å gi tilsagn for flere årskull for utdanningstilbud som dekker et vedvarende kompetansebehov, men hvor søkningen er lavere enn ønskelig. Dette for å kunne gi fagskolen mulighet til å arbeide over tid med å styrke rekrutteringen.
Ved behandling av søknader vil fylkeskommunen kunne begrense antall fagskoler som gis tilskudd til sammenlignbare utdanninger dersom det er grunn til å tro at det ikke er studentgrunnlag for alle skoler som søker støtte til slike utdanningstilbud. Under ellers like vilkår, vil fagskoler som tidligere har mottatt driftstilskudd bli prioritert foran nye tilbydere med like eller sammenlignbare utdanninger.
Dersom beregnede kostnader er større enn tilgjengelige økonomiske rammer, vil fylkeskommunen kunne fastsette en standard gruppestørrelse for beregning av driftstilskudd. Ut fra dialog med sektoren, vil denne normalt ikke være lavere enn 15 studenter per gruppe.
Tilsagn om tilskudd til drift av nye utdanninger vil bli gitt i tråd med fylkeskommunens praksis for forvaltning av HYU. Driftstilskudd vil bli utbetalt to ganger årlig, i tråd med føringer gitt i retningslinjer fra Kunnskapsdepartementet.
Satsstruktur og tilskuddssatser fastsettes av fylkeskommunen i løpet av høsthalvåret. Satsene fastsettes med bakgrunn i de statlige rammene som gis gjennom Stortingets behandling av Statsbudsjettet. Fagskolen må ved søknad opplyse om hvilken form utdanningstilbudet vil bli tilbudt som. NOKUT må ha gitt godkjenning av den aktuelle utdanningsformen i sitt vedtak om akkreditering.
Så fremt et utdanningstilbud som gis tilsagn om tilskudd blir startet opp, vil tildeling bli gjort i samsvar med føringer gitt av nasjonale myndigheter. Finansiering av tilbud som starter opp, vil første halvår være i samsvar med tilsagnet som blir gitt i vedtaksbrev. Tilskudd for alle påfølgende halvår, ut det aktuelle tilbudets utdanningsløp, vil bli beregnet ut fra innrapportert studenttall første halvår.
Østfold fylkeskommune opererer ikke med ettertildeling/krav om tilbakebetaling av tilskudd beregnet ut fra produserte studiepoengsenheter ved en fagskole, kjent som resultatbasert uttelling. Tilskuddet fagskolene får utbetalt årlig utgjør altså 100 % av tildelingen fra fylkeskommunen.
Utdanningstilbud som ikke reelt er fullfinansiert av offentlige midler, og som gis driftstilskudd fra fylkeskommunen, kan ta en begrenset studieavgift. Avgiften bør settes lavest mulig, være særlig begrunnet og ikke overstige kr. 3 000 per student per semester. Fagskolen må kunne dokumentere at en eventuell avgift fullt ut går til drift av utdanningstilbudet.
Dersom fylkeskommunen gir tilskudd til oppstart av et utdanningstilbud forplikter vi oss også til å sikre finansiering slik at studenter som har startet på en utdanning kan fullføre denne innenfor planlagt progresjon. En fagskole som starter opp et utdanningstilbud, er forpliktet til å sikre at studentene kan fullføre sin utdanning enten i egen organisasjon eller ved andre fagskoler.
Fagskoler som mottar økonomisk støtte fra fylkeskommunen til en eller flere høyere yrkesfaglige utdanninger må forholde seg til de forutsetninger fylkeskommunen gir i budsjettdokumenter, tilsagns- og tilskuddsbrev og til bestemmelsene i lov om høyere yrkesfaglig utdanning med tilhørende forskrifter
6. Om klageadgang
Fagskoler kan klage på fylkeskommunens vedtak om tilskudd, jamfør forvaltningsloven § 28. Fylkestinget er klageinstans. Fylkestinget kan bestemme at klager fra fagskolene skal behandles av fylkesutvalget, eller oppnevne en særskilt klagenemnd. Klageinstansen kan prøve alle sider av saken, jamfør forvaltningsloven § 34. Det er opp til den enkelte fylkeskommune om det er klageadgang for de fylkeskommunale fagskolene. Jamfør «RETNINGSLINJER FOR TILSKUDD TIL DRIFT AV FAGSKOLER Fastsatt av Kunnskapsdepartementet 12.06.2024». Fylkestinget i Østfold har gitt fylkeskommunale fagskoler klagerett jamfør fylkestingsvedtak 19.6.25. Klageadgangen skal komme frem av svaret på søknadene/tilsagnet.
Vedtatt av Fylkestinget 20.06.25.