Slik blir rutetilbudet i høst

Østfold kollektivtrafikk har nå det nye rutetilbudet for Østfold klart. Endringene vil tre i kraft mandag 28. oktober.
 

Bilde av bybuss i Sarpsborg - Klikk for stort bilde Terese C. Hansen/ Østfold kollektivtrafikk

Rutetilbudet vil bli redusert. Årsaken er at det ikke er mulig å opprettholde samme nivå på tjenestene med de inntektsrammene fylkeskommunen har. Det rammer samtlige tjenesteområder og nedtrekket på kollektiv er et ledd i en helt nødvendig økonomisk omstilling som fylkeskommunen må gjennom. 
 

17 millioner i år

Fylkestinget i Østfold har vedtatt innsparinger i kollektivtrafikken på 17 millioner i 2024 og 54 millioner i 2025. Det vil naturlig nok få konsekvenser for tilbudet til de reisende.

– Vi har fått klare føringer for vårt arbeid, og har derfor fokusert på redusert frekvens fremfor nedleggelse av hele busslinjer. Så det vil bli et tilbud, men dessverre langt dårligere enn i dag, sier Jonas Kårtveit Olsen, direktør for Østfold kollektivtrafikk (ØKT).

Tvingende nødvendig

– Dette er en praktisk oppfølging av et politisk vedtak. Vi er klar over at dette ikke er særlig populært, men det er tvingende nødvendig ut fra den økonomiske situasjonen Østfold fylkeskommune befinner seg i, sier Rune Fredriksen (Ap), leder av hovedutvalg for samferdsel, klima og miljø.

– Vi har valgt å prioritere tilbudet for skole- og arbeidsreiser, men folk kommer uansett til å merke kuttene. Vi beklager, men her har vi faktisk ikke noe valg.

Fredriksen minner om at det samtidig - også etter bestilling fra fylkestinget – vil starte en full gjennomgang av Østfold kollektivtrafikk. Hensikten er å gi publikum et best mulig busstilbud innenfor nye rammer, og dette arbeidet skal ferdigstilles innen utgangen av 2025.

I første omgang vil reduksjonene i rutetilbudet fra 28. oktober omfatte kontraktene som ØKT har med Vy Buss i Moss og Indre Østfold, samt Boreals ruter i Halden. I Nedre Glomma vil rutene som kjøres av Nobina ikke bli berørt i denne omgang, da man her skal avklare mulighetene for finansiering gjennom statlige byvekstmidler knyttet til Bypakke Nedre Glomma.

Fylkestingets vedtak:

 

  1. Østfold fylkeskommune legger til grunn at flere skal reise kollektivt, men høy prisvekst kombinert med lavere handlingsrom i budsjettet gjør det nødvendig å gjennomføre reduksjoner i kollektivtilbudet. Fylkeskommunedirektøren gis fullmakt til å tilpasse driften av ØKT til de gjeldene rammer i økonomiplanen, og basert på føringer i denne saken.
  2. Tilbud for skoleelever og arbeidsreiser skal opprettholdes så langt som mulig, og reduksjoner skal i hovedsak skje etter følgende prioritering: 
    a. Østfold kollektivtrafikks busstilbud på søndager og helligdager. 
    b. Østfold kollektivtrafikks busstilbud på lørdager. 
    c. Østfold kollektivtrafikks busstilbud på hverdager etter kl. 18.00. 
    d. Bestillingstilbud. 
  3. Inntil den totale gjennomgangen av Østfold kollektivtrafikk er gjennomført, skal det justeres i enkeltavganger fremfor nedleggelse av hele linjer, og sørge for at de delene av fylket som i dag har et minimumstilbud, ikke står helt uten tilbud. 
  4. Justeringene bør hensynta bussjåførenes situasjon. 
  5. I gjennomgangen av Østfold kollektivtrafikk skal det utredes muligheter for bedre korrespondanse med andre transportmidler, samarbeid med næringsliv og kommuner, reklamekampanjer og økt bruk av billettkontroll, for å øke antall betalende passasjerer