Jobber videre med forslag til permanent skoleløsning i Fredrikstad

Østfold fylkeskommune har hatt samtaler med alle de sju aktørene som har gitt innspill til permanent skoleløsning i Fredrikstad. Nå fortsetter arbeidet med å finne de beste forslagene til løsning.

- Vi har de siste ukene hatt gode samtaler med alle aktørene, og fått mye kunnskap og innsikt i hvilke muligheter som finnes i markedet. Dialogfasen er fortsatt pågående, og vi vil etter hvert vurdere alt som er spilt inn med tanke på blant annet finansiering, om vi skal eie eller leie, og så videre. Denne kunnskapen er veldig god å ha når vi skal lage et løsningsforslag for skolesituasjonen i Fredrikstad, sier eiendomssjef Heidi Vildskog i Østfold fylkeskommune.

Les også: Ber om markedsdialog for endelig skoleløsning i Fredrikstad

Å gjennomføre en markedsdialog innebærer å søke råd, innspill og forslag fra marked, bransjeaktører og leverandører. Dette som en innledende øvelse for å lære mer om hva markedet kan levere på i et eventuelt anbud og konkurranse litt lenger frem i tid.

Sju markedsaktører har ønsket dialog om permanent skoleløsning i Fredrikstad. De siste ukene har fylkeskommunen hatt møter med samtlige av disse.  

Har gått bredt ut

Aktørene har presentert løsningsforslag og referanseprosjekter som har handlet om alt fra nybygg til ombygging av eksisterende bygningsmasse i Fredrikstad sentrum.  

Også ulike samarbeidskonstellasjoner undersøkes i markedsdialogen.

Skal for eksempel fylkeskommunen bygge selv? Eller er det fordeler ved å inngå et såkalt Offentlig Privat Samarbeid (OPS) som er samarbeid mellom offentlige og private aktører? 
I et slikt samarbeid har det private OPS-selskapet byggherrerollen, utfører prosjektering og tar ansvar for bygging, finansiering, drift og vedlikehold i en definert langsiktig periode. Dette kan gi en risikoavlastning for fylkeskommunen, selv om kostnadene ikke er så forskjellige i de ulike entreprisene.

- Vi har gått bredt ut, og var særlig spent om vi fikk innspill fra aktører som ønsket å gå inn i et offentlig-privat-samarbeid. Det ønsket flere av de store aktørene, som har foreslått løsningsalternativer, basert på bred erfaring med liknende konsepter. Når vi legger ut et eventuelt anbud senere, kan det også komme ytterligere aktører, sier Heidi Vildskog. 

Av hensyn til konkurransesituasjon kommer ikke Østfold fylkeskommune på nåværende tidspunkt å offentliggjøre hvem aktørene er. 

Politikerne vil få orientering i flere runder utover høsten - herunder mulige forretningsmodeller som kan inngå i et løsningsforslag. 

Skal ses under ett

Bakgrunnen for markedsdialogen er som kjent at det er utfordringer knyttet til flere av byggene ved både Glemmen videregående skole og Frederik II videregående skole i Fredrikstad. Fra skolestart høsten 2024 og i årene fram til ny skole er på plass, skal Østfold fylkeskommune leie skolelokaler for Frederik II i Cicignon-kvartalet i det gamle sykehuset i Fredrikstad.  

Mulige løsningsforslag skal legges fram for fylkestinget mot slutten av året.

Sakene om skolesituasjonen i Fredrikstad blir en del av prosessen med å se skolestrukturen og det helhetlige opplæringstilbudet i fylket i under ett.

-Disse sakene henger veldig tett sammen. Den helhetlige gjennomgangen som gjøres av våre folk i opplæringsavdelingen denne høsten, blir svært viktig for hvilken arealløsning vi kan anbefale i Fredrikstad. Skal man bygge noe nytt, eller bygge om bygningsmasse, er det for eksempel viktig å vite hvilke fag og linjer som legges hvor, hvor mange elevplasser det skal dimensjoneres for og så videre, forteller eiendomssjef Heidi Vildskog. 

Medvirkning og involvering

Etter hvert som undersøkelsene fra markedsdialogen resulterer i konkrete løsningsforslag, vil fylkeskommunen involvere representanter fra elever, ansatte, vernetjeneste og tillitsvalgte fra både Glemmen og Frederik II videregående skole i det videre arbeidet.

- Når vi vet mer konkret hvilke alternativ som finnes, blir medvirkning, innspill og involvering fra elever og ansatte svært viktig i den videre prosessen. Det var på denne måten vi fikk på plass en god midlertidig løsning, og det vil også bli helt sentralt når vi skal finne en god permanent løsning for dagens to skoler i Fredrikstad, sier direktør for opplæring og kompetanse Brynjard Rønningen.