Hvert år behandles en oppdatert plan for bypakkesamarbeidet i Nedre Glomma - som har fått tittelen “Handlingsprogram for byvekstavtalen”.
Bompenger er en nøkkel til finansiering av store bypakkeprosjekt i Nedre Glomma - som veistrekningen Simo-Ørebekk fra bypakkas fase 1
Østfold fylkeskommune
Det omhandler både fordeling av statlige midler fra byvekstavtalen - og hvilke lokale byggeprosjekter som skal prioriteres i bypakkens fase 2.
Disse prosjektene vil i stor grad finansieres med bompenger.
Fire partier sa nei
Innstillingen til fylkestinget var at “Handlingsprogram for Byvekstavtalen Nedre Glomma 2026-2029 vedtas”.
Et flertall på 32 representanter var enige i dette, mens et mindretall på 11 representanter stemte imot, da bompenger er en del av inntektssiden.
De sistnevnte besto av Fremskrittspartiet, Rødt, Industri og Næringspartiet, Pensjonistpartiet og en uavhengig representant.
Viderefører prioriteringene
Prioriterte prosjekt i Bypakka
Østfold fylkeskommune
Fylkestingets vedtak bidrar i all hovedsak til å videreføre prioriteringene i handlingsprogrammet for perioden 2025-2028.
Det omfatter både små og store utbyggingsprosjekt knyttet til Bypakke Nedre Glomma fase 2, noe som gjelder alt fra lokale gang- og sykkelveier til nye bruer over Glomma.
Illustrasjon fra planen for ny bru over Glomma ved Sarpsfossen
Østfold fylkeskommune
Fylkeskommunens største prosjekt i bypakkens fase 2:
Må vedtas av tre parter
Både Østfold fylkeskommune, Fredrikstad og Sarpsborg kommuner har en årlig politisk behandling av det aktuelle handlingsprogrammet, og i forrige uke vedtok alle de tre partene et likelydende forslag til nytt program for perioden 2026-2029.
Sykkelvei og fortau langs Skjebergveien i Sarpsborg
Georg Ståle Brødholt, Østfold fylkeskommune
Man bør her merke seg at bypakkesamarbeidet har to ulike inntektsstrømmer, der handlingsprogrammet legger føringer på pengebruken fra begge.
De største inntektene kommer fra innkreving av bompenger - som sammen med bidrag fra kommune og fylke - skal finansiere prioriterte byggeprosjekt.
Den andre inntektskilden er statlige byvekstmidler som fordeles for seg.
Byvekstmidler til fordeling
Tilskudd til bussdrift er en stor post i fordeling av byvekstmidler
Østfold fylkeskommune
Statens bidrag til Nedre Glomma har økt, etter at partene i bypakkesamarbeidet inngikk en egen byvekstavtale med staten i 2024.
Det vedtatte handlingsprogrammet vil i 2026 fordele 186 millioner kroner (uten mva) til følgende lokale formål:
- Drift av kollektivtransport inkludert ferge - 112 millioner kroner
- Infrastrukturtiltak for kollektiv, sykkel og gange - 44.6 millioner kroner
- Mobilitetsutvikling og analyser - 23 millioner kroner
Rullering av handlingsprogram for Byvekstavtale Nedre Glomma 2026-2029
Bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg og fylkestinget i Østfold behandler årlig handlingsprogram for Byvekstavtale Nedre Glomma. Handlingsprogrammet inneholder en oversikt over tiltak som de statlige byvekstmidlene foreslås prioritert til i 2026.
For årene 2026–2029 foreslås det at fordelingen av det statlige tilskuddet videreføres på hovedkategoriene i byvekstavtalen. Det er i hovedsak foreslått å prioritere eksisterende infrastruktur ved å utbedre og utnytte den mer effektivt, framfor å bygge nytt.
Med unntak av ny Sarpsbru, er kostnadsanslagene for de store prosjektene i Bypakke Nedre Glomma fase 2 indeksjustert med byggekostnadsindeks for veianlegg.
For fv. 118 ny bru over Glomma i Sarpsborg, ble det våren 2025 utarbeidet nytt kostnadsanslag i forbindelse med reguleringsarbeidet. Kostnadsanslaget har økt med 1,7 mrd. kr. Dermed har kostnadsanslaget for bypakkens prosjektportefølje som helhet økt tilsvarende, fra 11 til 12,7 mrd. kr.
Det økte kostnadsanslaget gjør det nødvendig med tiltak for å håndtere avviket. I handlingsprogrammet blir det pekt på mulige grep på både inntekts- og utgiftssiden, men det gjøres ingen inngående vurderinger eller anbefalinger.
Det skal arbeides videre med tiltak fram mot rullering av handlingsprogrammet neste år. Det foreslås imidlertid at det, med noen unntak, ikke prioriteres videre arbeid på fv. 109 delstrekningene 2-5 inntil det økonomiske avviket er håndtert.
Finansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2:
- Den totale rammen er på 12,7 milliarder 2025-kroner.
- Pengene kommer fra et spleiselag, med bidrag fra stat, fylkeskommune og kommuner.
- Bompenger er likevel den viktigste finansieringskilden - med rundt 75 prosent av totalen.