Kart over planområdet for den nye Glommakryssingen mellom Omberg og Torp.
Østfold fylkeskommune
Det er behov for å redusere sårbarheten i det lokale transportsystemet, ved å opprette en ny bruforbindelse i Nedre Glomma regionen.
Etter en prosess med vurdering av ulike alternativ, har valget falt på strekningen Omberg-Torp som vil forbinde fv. 109 Rolvsøyveien og rv. 22 Sarpsborgveien.
Plassert i midten
En ny kryssing ved Omberg-Torp skal kunne avlaste dagens bruer og fungere som omkjøringsvei ved en eventuell stengning av disse.
Stedet ligger midt i mellom dagens krysningspunkter som er ved rv. 110 Fredrikstadbrua i sør og E6 Sandesundbrua, lenger nord i Sarpsborg.
Målet med ny bru over Glomma:
- Øke mobiliteten på tvers av Glomma
- Redusere sårbarheten i trafikksystemet og være et tiltak for beredskap
- Være omkjøringsvei ved stengning av E6 Sandesund eller rv. 110 Fredrikstadbrua
PRESENTASJON AV PROSJEKTET VÅREN 2025 (PDF, 3 MB)
Ved spørsmål om planarbeidet, kontakt prosjektleder Jyar Dara på epost jyard@ofk.no eller tlf. 95 92 42 14
- Østfold fylkeskommune har fått ansvar for å lage reguleringsplan for nye kryssing av Glomma i Fredrikstad.
- Arbeidet er forankret i Bypakke Nedre Glomma som ble vedtatt av Fredrikstad og Sarpsborg kommuner, samt Østfold fylkeskommune i juni 2015.
- Kommunedelplan med konsekvensutredning for prosjektet ble vedtatt 07.02.2019
- Kommunedelplanens båndlegging av arealer er senere forlenget til februar 2027.
- I denne fasen skal Østfold fylkeskommune utarbeide en silingsrapport for valg av anbefalt trasealternativ, og deretter for valg av type bru.
- Deretter skal anbefalingene prosjekteres og innarbeides i en planbeskrivelse, med plankart med tilhørende planbestemmelser.
Samfunnsmål:
Samfunnsmålet for prosjektet ble fastsatt i kommunedelplanen og gjennom bypakken for Nedre Glomma:
- Målet med ny bru over Glomma i Fredrikstad, er å redusere barrieren som Glomma utgjør, slik at mobiliteten på tvers av Glomma øker og sårbarheten i trafikksystemet reduseres.
- Brua skal fungere som omkjøring for E6 Sandesund og et tiltak for beredskap
- Prosjektet er en del av Bypakke for Nedre Glomma, som har nullvekstmålet og nullvisjonen som sine overordnede mål
Effektmål:
Prosjektet har også et effektmål som er bygd under samfunnsmålene og som er mer konkret formulert:
- Økonomi: Ny bru Omberg-Torp skal være bygget innenfor den gitte økonomiske rammen og ha lav levetidskostnad
- Trafikanter: Ny bru Omberg-Torp skal være en sikker, trygg og forutsigbar forbindelse mellom fv. 109 og rv. 22 for alle trafikantgrupper
- Næringstransport, kollektivtrafikk, gående og syklende skal prioriteres
- Sjøfarende skal ivaretas
- Klima og miljø: Ny bru Omberg-Torp skal være klima- og miljøvennlig og skal gi en god opplevelse for brukere.
Medvirkning:
- Prosjektet berører mange interessenter og vil ha effekt for hele regionen.
- Derfor ønsker Østfold fylkeskommune høy grad av involvering fra berørte og interesserte.
- Det blir egne prosesser for involvering av beboere, berørte og interessenter.
- Gjennom varsel om planoppstart, med folkemøter og høring av planforslag etc.
- Prosjektledelsen vil også være tilgjengelig for bli kontaktet underveis i prosjektet.
Tidslinje for videre planprosess
Østfold fylkeskommune