Vedtok program for samferdsel i Nedre Glomma

Fylkestinget vil finansiere byggeprosjekter ved hjelp av bompenger og satser på kollektivtrafikk.

Hvert år behandles en oppdatert plan for bypakkesamarbeidet i Nedre Glomma - som har fått tittelen “Handlingsprogram for byvekstavtalen”.

Bilde av biltrafikk i Fredrikstad - Klikk for stort bildeBompenger er en nøkkel til finansiering av store bypakkeprosjekt i Nedre Glomma - som veistrekningen Simo-Ørebekk fra bypakkas fase 1 Østfold fylkeskommune

Det omhandler både fordeling av statlige midler fra byvekstavtalen - og hvilke lokale byggeprosjekter som skal prioriteres i bypakkens fase 2. 

Disse prosjektene vil i stor grad finansieres med bompenger.

Fire partier sa nei

Innstillingen til fylkestinget var at “Handlingsprogram for Byvekstavtalen Nedre Glomma 2026-2029 vedtas”. 

Et flertall på 32 representanter var enige i dette, mens et mindretall på 11 representanter stemte imot, da bompenger er en del av inntektssiden.

De sistnevnte besto av Fremskrittspartiet, Rødt, Industri og Næringspartiet, Pensjonistpartiet og en uavhengig representant. 

Viderefører prioriteringene

Tabell - Klikk for stort bildePrioriterte prosjekt i Bypakka Østfold fylkeskommune

Fylkestingets vedtak bidrar i all hovedsak til å videreføre prioriteringene i handlingsprogrammet for perioden 2025-2028. 

Det omfatter både små og store utbyggingsprosjekt knyttet til Bypakke Nedre Glomma fase 2, noe som gjelder alt fra lokale gang- og sykkelveier til nye bruer over Glomma.

Illustrasjon av ny Sarpsbru - Klikk for stort bildeIllustrasjon fra planen for ny bru over Glomma ved Sarpsfossen Østfold fylkeskommune

Fylkeskommunens største prosjekt i bypakkens fase 2:

Må vedtas av tre parter

Både Østfold fylkeskommune, Fredrikstad og Sarpsborg kommuner har en årlig politisk behandling av det aktuelle handlingsprogrammet, og i forrige uke vedtok alle de tre partene et likelydende forslag til nytt program for perioden 2026-2029.

Busskur med sykkelparkering, samt sykkelvei med fortau - Klikk for stort bildeSykkelvei og fortau langs Skjebergveien i Sarpsborg Georg Ståle Brødholt, Østfold fylkeskommune

Man bør her merke seg at bypakkesamarbeidet har to ulike inntektsstrømmer, der handlingsprogrammet legger føringer på pengebruken fra begge.

De største inntektene kommer fra innkreving av bompenger - som sammen med bidrag fra kommune og fylke - skal finansiere prioriterte byggeprosjekt.

Den andre inntektskilden er statlige byvekstmidler som fordeles for seg. 

Byvekstmidler til fordeling

Grønn buss står ved en bussholdeplass - Klikk for stort bildeTilskudd til bussdrift er en stor post i fordeling av byvekstmidler Østfold fylkeskommune

Statens bidrag til Nedre Glomma har økt, etter at partene i bypakkesamarbeidet inngikk en egen byvekstavtale med staten i 2024.

Det vedtatte handlingsprogrammet vil i 2026 fordele 186 millioner kroner (uten mva) til følgende lokale formål:

  • Drift av kollektivtransport inkludert ferge - 112 millioner kroner
  • Infrastrukturtiltak for kollektiv, sykkel og gange - 44.6 millioner kroner
  • Mobilitetsutvikling og analyser - 23 millioner kroner

Finansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2:

  • Den totale rammen er på 12,7 milliarder 2025-kroner.
  • Pengene kommer fra et spleiselag, med bidrag fra stat, fylkeskommune og kommuner.
  • Bompenger er likevel den viktigste finansieringskilden - med rundt 75 prosent av totalen.