Klagefristen er tre uker etter at melding om vedtak er mottatt. Klagen må være skriftlig og undertegnet av deg. Foresatte/fullmektiger kan undertegne klagen, men det er viktig at du også signerer selv.
Klagen skal nevne det vedtaket det klages over, hvilken endring som ønskes og eventuelt andre opplysninger som kan ha betydning for klagen.
Du kan få innsyn i sakens dokumenter.
Klage på karakter sender til Østfold fylkeskommune via e-Dialog eller per post til:
Østfold fylkeskommune, Postboks 220, 1702 Sarpsborg
Avhengig av hva det klages på, vil klageinstans være Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus eller Særskilt klagenemnd for forvaltningssaker i Østfold. Klagen vil sendes videre til rette klageinstans, dersom klagen ikke tas til følge.
Klagen vil vanligvis behandles innen en måned, og du vil motta underretning om ny vurdering og eventuell videre fremgang i saken innen en måned etter at saken er mottatt. Dersom klagen ikke kan behandles innen denne fristen, vil du motta et midlertidig svar med informasjon om når du kan forvente at din sak blir behandlet.
Klagerett og klagebehandling følger av forvaltningsloven, se spesielt §§ 18, 19, 28, 29 og 32.