Søknad om rentekompensasjon og ekstraordinært tilskudd på grunn av uforutsette hendelser
Østfold fylkeskommune er takknemlig for at vi allerede ved flere anledninger har fått belyse den ekstraordinært krevende økonomiske situasjonen vi står i etter Viken-delingen. Vi har så langt i 2024 gjort en rekke tiltak og grep, og 5. desember vedtok Østfold fylkesting budsjett 2025 og sak om framtidig skolestruktur og opplæringstilbud. Denne innebærer omfattende omstilling og til dels dramatiske grep i tjenestetilbudet.
Fylkestingsvedtakene betyr kutt på 344 millioner kroner i drift i økonomiplanperioden. Av disse skal 170 millioner kroner tas innen opplæringsområdet. Dette rammer et fylke som Østfold, med generelt lavt utdanningsnivå og høyt utenforskap, særlig hardt.
Til tross for disse dramatiske grepene i fylkestingets vedtak, ser vi at vi vil trenge statlig støtte utover ordinært rammetilskudd. Dette for å løse en helt ekstraordinær skolesituasjon i Fredrikstad. Den uforutsette situasjonen som har oppstått her vil kreve investeringer det ikke er rom for innenfor dagens inntektsrammer eller ved bruk av oppsparte fond.
Østfold fylkeskommune søker derfor om 200 millioner kroner i ekstraordinært tilskudd, samt rentekompensasjon, for å løse dette prekære behovet. Fylkestinget fattet verbalvedtak om dette 5. desember, og stiller seg bak søknaden som nå sendes.
Vi vil med dette forklare hvorfor det er nødvendig at staten bidrar til å løse den ekstraordinære skolesituasjonen i Fredrikstad:
Skoleinvesteringer i Østfold nedprioritert i Viken-perioden
Investeringsprosjekter basert på elevtallsvekst ble prioritert i Viken fylkeskommune. Her var behovet størst i Akershus-delen av Viken. Skoleinvesteringer i Østfold ble derfor satt på vent, til tross for at et stort vedlikeholdsbehov var kjent.
Uforutsigbar situasjon for skolene i Fredrikstad fører til ekstra kostnader
Da Østfold fylkeskommune gjenoppsto måtte vi raskt håndtere akutte og uforutsette hendelser knyttet til manglende vedlikehold, utfordrende grunnforhold og asbestfunn ved skolene i Fredrikstad.
Asbestfunn i skolebygg Christianslund ved Frederik II VGS vinteren 2023/2024 førte til at hele området ble stengt og 700 elever i Fredrikstad ble våren 2024 spredt over hele byen. Asbesten ble oppdaget etter at løse fasadeplater skulle sikres. Fasadeplatene hadde i sin tur løsnet på grunn av dårlige grunnforhold og setningsskader.
Som en akuttløsning på situasjonen, foregikk undervisningen på hoteller, næringslokaler og annet tilgjengelig areal. Som en midlertidig løsning fikk vi på rekordtid bygget om det gamle sykehuset i Fredrikstad til skolelokaler til skolestart august 2024.
For Glemmen videregående skole har grunnforhold, med kvikkleire i bevegelse over tid, har gitt vridninger i stålkonstruksjoner og rammeverk og svekket byggenes evne til trygge etasjeskiller, bæring av fasadeplatekonstruksjoner, og så videre. Dette har ført til at elevene gjennom flere år har vært spredt på 9 lokasjoner. Alle disse endringene har gitt svært mange uheldige effekter, både for elever, ansatte og foresatte.
I Fredrikstad finnes det en rekke private tilbydere av videregående opplæring, og det offentlige skoletilbudet er under press. Dersom flere elever søker seg til private tilbud i regionen som følge av dårlig standard på skolebyggene og spredte skolemiljøer, vil fylkeskommunens økonomiske situasjon ytterligere forverres ved at vi får økt bruttotrekk i inntektssystemet på grunn av elevtallsnedgang.
Det haster derfor med å investere i formålstjenlige skolebygg som innfrir elevenes rett til et godt og forsvarlig skolemiljø. For Østfold fylkeskommunes del er det ikke mulig å få til dette alene innenfor dagens inntektsrammer og bruk av disposisjonsfondet.
Vi har vært i kontakt med Statsforvalteren angående muligheten for å motta skjønnsmidler for å få kompensert kostnadene for de uforutsette hendelsene, i tråd med retningslinjer for skjønnstildeling. Statsforvalteren svarer at deres skjønnsmidler skal gå til kommunene, og henviser oss videre til departementet.
Vi har allerede i tidligere brev og møter belyst konsekvensene av nytt inntektssystem, og vist hvordan Østfold fylkeskommune dermed har blitt rammet uforholdsmessig hardt i etterkant av Viken-delingen. Her er argumentene kort oppsummert:
- I Viken-utredningen, som lå ved søknaden om oppdeling, ble det fastslått at Østfold fylkeskommune ikke ville ha økonomisk bæreevne til å gjennomføre planlagte og nødvendige investeringer innenfor samferdsel og utdanning. Hovedårsaken er at frie inntekter reduseres i Østfold i perioden som følge av befolkningsutviklingen, det vil si at den relative andelen av befolkningsveksten er lavere sammenlignet med landet ellers. Inntektsutviklingen er dermed ikke i samsvar med veksten i finansutgifter utover i perioden.
- Østfold fylkeskommune hadde fått 93,3 millioner ekstra dersom ekspertutvalgets forslag til nytt inntektssystem hadde blitt vedtatt. Isteden har Østfold fylkeskommune fått et netto trekk på 45 millioner etter Stortingets behandling.
- Østfold fylkeskommunes økonomiske situasjon var alvorlig allerede før forslaget til statsbudsjett ble presentert. Den store uvarslede endringen knyttet til “teknisk vedlikehold” av inntektssystemet mellom budsjettårene fører til et økt trekk for Østfold fylkeskommune på nesten 144 millioner kroner. Dette forverrer en fra før svært krevende økonomisk situasjon.
- I november fikk Østfold fylkeskommune 40 millioner kroner mer som en del av regjeringens ekstrabevilgning til norske kommuner og fylkeskommuner. Dette beløpet bidrar ikke til mer enn å dekke forventet lønns- og prisvekst og en liten andel av styrking av veivedlikeholdet.
- Konsekvensene av overnevnte faktorer er at Østfold fylkeskommune er nødt til å bruke 47 millioner kroner fra eget disposisjonsfond for å balansere budsjettet i 2025. Slik bruk av disposisjonsfondet, som er i tråd med departementets forventninger, vil på både kort og lang sikt påvirke fylkeskommunens tjenestetilbud til innbyggerne negativt.
Oppsummert har Østfold fylkeskommune nå fattet krevende omstillingsvedtak og gjort til dels dramatiske grep for å løse den økonomiske situasjonen. Likevel mangler vi midler til finansieringen av helt nødvendige skoleinvesteringer. Med den ytterligere forverrede skolesituasjonen i Fredrikstad, står vi nå i fare for ikke å kunne gjennomføre samfunnsoppdraget vårt i tråd med Stortingets forventninger. Vi setter nå vår lit til ekstraordinær statlig hjelp og ser frem til videre dialog med departementet. Vi ønsker et snarlig møte med ledelsen i departementet om saken.
Vennlig hilsen
Sindre Martinsen-Evje
Fylkesordfører