Bakgrunn og prosess rundt helhetlig vurdering av opplæringstilbudet
Fylkestinget besluttet i juni 2024 at det skulle gjennomføres en helhetlig gjennomgang av opplæringstilbudet i Østfold fylkeskommune. En strammere økonomi, endringer i arbeidslivets behov og fall i elevtall fra 2028, gjør det nødvendig.
Gjennomgangen er nødvendig på grunn av stram økonomi. Østfold fylkeskommune må spare 167 millioner kroner innen skole. Det er dessuten 10 år siden sist fylkeskommunen gjorde en gjennomgang. Ungdommenes utdanningsønsker og arbeidslivets behov har endret seg siden den gang.
En helhetlig vurdering betyr å se på både hvor mange skoler vi skal ha og hvor disse skal ligge og hvilke opplæringstilbud som skal tilbys på hver av skolene. Begge deler må vurderes opp mot økonomi og bærekraft.
Felles prosess for hele Østfold
Arbeidet ble gjennført i to faser:
- Den første fasen ble gjennomført våren 2024 og resulterte i en skolefaglig faktarapport, som fylkestinget behandlet.
- Den andre fasen skulle, med bakgrunn i faktarapporten, identifisere og foreslå alternative løsningsforslag.
Løsningsforslagene skulle synliggjøre konkrete grep som fylkestinget må ta stilling til.
Konsekvensvurderinger
- Fra august til og med oktober ble det gjennomført flere utredninger av mulige tiltak og konsekvensene av disse. Skolene ved rektor med sine ledergrupper, tillitsvalgte, hovedverneombud og elevrepresentanter ble bedt om å å vurdere konsekvensene av mulige tiltak som berører den enkeltes skole.ble i tre runder bedt om å vurdere konsekvenser av mulige tiltak, som berørte den enkeltes skole.
- De samlede tilbakemeldingene fra disse rundene inngikk i det helhetlige vurderingsgrunnlaget for hvilke tiltak og endringer i skole- og tilbudsstruktur som ble anbefalt i saken.
- Se samlet liste over mulige tiltak som ble konsekvensutredet
- I tillegg har både skolene og referansegruppe med tillitsvalgte, vernetjeneste og elevrepresentanter blitt bedt om å gi en samlet tilbakemelding på om det er hensyn/overordnede prinsipper og prioriteringer de mener det bør legges spesielt vekt på (og mindre vekt på) i en fremtidig skole- og tilbudsstruktur. Innspillene på sistnevnte skulle ta utgangspunkt i mulige tiltak både i runde 1, 2 og 3.
- Parallelt med skolenes tilbakemeldinger, ble også kommunene invitert til å gi innspill på forhold som var viktige for dem. Det ble også sett på hvordan fylkesadministrasjonens arbeid kunne effektiviseres.
Utredningsrapport til drøfting
Fylkeskommunedirektørens forslag
Politisk behandling
Publisert 05.08.2024 08.26
Sist endret 04.12.2024 19.42