Bypakke-prosjektene: Får oppdaterte kostnadsanslag i mars

Østfold fylkeskommune vil presentere oppdaterte byggekostnader for ny Sarpsbru, og viktige deler av fylkesvei 109, på neste møte i styringsgruppa for Bypakke Nedre Glomma den 11. mars. 

Arbeidet med de store prosjektene i bypakkesamarbeidet går fremover, og et viktig steg på veien er å beregne mest mulig nøyaktige tall for byggekostnader. 

I slutten av januar 2025 startet fylkeskommunen en anslagsprosess, for å få oppdaterte tall. Dette vil vanligvis ta to måneder, men man regner med å kunne presentere mer presise tall til et ekstramøte i styringsgruppa den 11. mars. 

Illustrasjon av ny fv. 109 - Klikk for stort bildeDet planlegges ny firefelts vei på fv. 109 mellom Råbekken og Østfoldhallen i Fredrikstad kommune. Østfold fylkeskommune

Dette er prosjektene

Bypakke Nedre Glomma har en ramme på 11 milliarder kroner som kan investeres i veiprosjekter. 

Dette er de fire store prosjektene som er prioritert i porteføljen:

Østfold fylkeskommune har ansvaret for gjennomføringen av de fleste store prosjektene, med unntak av rv. 22 Hafslund - Dondern som forvaltes av Statens vegvesen.

Nye tall på vei

Fylkeskommunen kjører i disse dager en grundig prosess for å oppdatere tallene for ny Sarpsbru og deler av fylkesvei 109 i Fredrikstad, på strekningen fra Råbekken til Østfoldhallen.

I tillegg vil Statens vegvesen snart kunngjøre hvem som får kontrakt for bygging av Riksvei 22 Hafslund-Dondern, slik at man også får nye tall for dette prosjektet. Det har tidligere vært anslått en kostnad på 795 millioner kroner (2023-tall).

Dette betyr at styringsgruppen til sitt neste møte 11. mars, vil få oppdaterte kostnadstall for tre av fire hovedprosjekter, noe som gir et realistisk grunnlag for å videre prioritering. 

Kart over planområdet - Klikk for stort bildeKart over planområdet for ny Glommakryssing mellom Omberg og Torp i Fredrikstad kommune. Det vil bli varslet oppstart for arbeid med reguleringsplanen i februar 2025. Østfold fylkeskommune

Tallene vil ofte endre seg

- I arbeidet med slike store prosjekter vil det på flere punkter i planprosessen komme nye oppdaterte kostnadstall. Det er helt normalt og skyldes at vi gradvis får bedre kunnskap om alle forhold som kan påvirke prosjektene, sa seksjonsleder Elisabeth Bechmann på vegne av fylkeskommunen. 

Hun leder seksjon for plan, prosjektering og utbygging i Østfold fylkeskommune, og ga fredag styringsgruppen en oppdatering om de store samferdselsprosjektene i Bypakka, sammen med prosjektleder for fylkesvei 109 Tore Veum.

Ny Sarpsbru - dårlige grunnforhold og kulturminner

Før sommeren i fjor viste nye undersøkelser at grunnforholdene er mer krevende enn antatt for ny bru ved Sarpsfossen, der viktige kulturminner som Olavsvollen blir berørt. En pris på opptil 3,8 milliarder kroner har blitt antydet, men dette har vært høyst usikre kalkyler. 

Illustrasjon av plamrådet - Klikk for stort bildePlanområde for ny Sarpsbru over Glomma i Sarpsborg Østfold fylkeskommune

Siden den gang har Østfold fylkeskommune jobbet med finne løsninger på de komplekse utfordringene, samt å få oppdaterte kostnadsanslag. Det er disse nye anslagene som skal presenteres på det ekstra styringsgruppemøtet i mars.  

- Undersøkelsene som er gjort siden sist, viser at grunnforholdene er mer krevende enn tidligere antatt. Det vil trolig være behov for ytterligere tiltak for å sikre både selve byggeområdet og de nærliggende områdene. Det er slik ny kunnskap som gjør at vi stadig må være forberedt på endringer i kostnadsanslagene, sa Elisabeth Bechmann. 

Byggestart på fylkesvei 109 

Det første prosjektet der fylkeskommunen planlegger byggestart, er deler av fylkesvei 109 i Fredrikstad, på strekningen fra Råbekken til Østfoldhallen (delstrekning 1). 

Illustrasjon av parseller på fv. 109 - Klikk for stort bildeDe seks delstrekningene på fv. 109 mellom Fredrikstad og Sarpsborg Østfold fylkeskommune

- Et svært overordnet anslag for dette prosjektet har vært mellom 700 og 900 millioner kroner, men også her kjøres det nå en anslagsprosess for å få en oppdatert byggesum, sier prosjektleder Tore Veum i Østfold fylkeskommune. 

Hele strekningen fra Råbekken i Fredrikstad, til Torsbekkdalen i Sarpsborg, er delt opp i seks delstrekninger (se kartet).

Fylkeskommunen vil begynne å bygge nærmest Fredrikstad sentrum, med omtrent to kilometer ny firefeltsvei, pluss gang- og sykkelvei med fortau. Hovedentreprisen for delstrekning 1 skal etter planen lyses ut høsten 2025, og det er derfor sannsynlig at arbeidet med denne starter i første halvdel av 2026.  

Skal gå grundig gjennom kostnader 

Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje sier følgende etter gjennomgangen av prosjektene 14. februar.  

Veibru over elv. - Klikk for stort bildeDagens bru: Fv. 118 Sarpsbrua over Glomma i Sarpsborg Østfold fylkeskommune

- Jeg er glad for at det jobbes godt og grundig med disse komplekse sakene, som er av så stor betydning for hele Østfold-samfunnet. Det er ikke til å legge skjul på at dette er svært krevende. 

- Vi vet at kostnadsbildet stadig endres ettersom vi får mer kunnskap. Økonomien i Bypakka er robust. Men når vi får mer presis informasjon om kostnadsanslagene, spesielt for Sarpsbrua, skal vi også gå grundig igjennom hvilke kostnader vi mener det er naturlig å kreve at Staten dekker. Det vil også være viktig for de øvrige prosjektene i Bypakka, sier fylkesordføreren.