Fv. 317 Ny Kanalbru i Moss

Det planlegges ny kanalbru mellom Moss sentrum og Jeløya - som del av fylkesvei 317 Helgerødgata. Et forslag til reguleringsplan er nå oversendt til Moss kommune som vil styre den videre prosessen.

Bilde av Kanalbrua - Klikk for stort bildeKveldsstemning der dagens stålbru krysser kanalen mellom Moss sentrum og Jeløya. Georg Ståle Brødholt

Dette er fylkeskommunens planforslag som i april-mai 2024 ble oversendt til Moss kommune. Kommunen vil håndtere den videre prosessen, med en offentlig høringsperiode og påfølgende politisk sluttbehandling i kommunestyret.

 

Bakgrunnen for prosjektet

  • Dagens kanalbru har ikke ønsket bæreevne og det er fare for utmatting av konstruksjonen
  • Det er utfordringer med framkommelighet for buss mellom Jeløya og Moss
  • Tilbudet til myke trafikanter må bedres, slik at flere vil gå og sykle
Planområde for ny Kanalbru i Moss - Klikk for stort bildeKart over planområdet for ny Kanalbru og nedre del av Helgerødgata i Moss Viken fylkeskommune

Last ned plankartet i større format

Hva har skjedd så langt?

På oppdrag fra fylkeskommunen lagde konsulentselskapet Sweco i 2022 en forarbeidsrapport om fv. 317 Helgerødgata - Kanalbrua i Moss som vurderte:

  • Mulige brutyper og ulike alternativ for plassering av ny bru
  • Plassering av midlertidig bru over kanalen i byggeperioden
  • Løsninger for kollektivtrafikk, gående og syklende i Helgerødgata

Anbefalinger fra forarbeidsfase i 2022 - Helgerødgata

Dette la grunnlaget for videre arbeid med reguleringsplan for Kanalbrua og Helgerødgata.

Status nå

  • Prosjektet har fra våren 2023 jobbet videre med løsningene som ble anbefalt i forarbeidsfasen, og andre innspill mottatt i forbindelse med varsel om planoppstart.
  • Et ferdig forslag til reguleringsplan ble oversendt til Moss kommune i april 2024 for videre behandling, og de vil styre den videre prosessen.
  • En offentlig høringsperiode for planforslaget ble avsluttet i november 2024. 
  • Endelig lokalpolitisk vedtak vil tidligst kunne fattes vinteren 2025.

Hvordan kan du medvirke i prosessen?

Vi ønsker god dialog med deg som er berørt av planarbeidet. Ta kontakt med dersom du har synspunkter eller opplysninger vi bør vite om!

Underveis i arbeidet vil du få muligheter til å komme med innspill, blant annet i den kommende perioden med offentlig ettersyn av forslaget til reguleringsplan.

Framdrift

Framdrift
AktivitetTid
Varsel om planoppstartVår 2023
Oversendelse til kommunal behandlingVår 2024
Høring og offentlig ettersyn av planforslagSommer/Høst 2024
VedtakVinter 2025
  • Planprosessen startet høsten 2022 med en forventet tidsramme inntil to år.
  • Kommunestyret i Moss må vedta reguleringsplanen, før fylkeskommunen kan vedta bygging av ny bru.
  • Prosjektet lå inne i handlingsprogrammet for samferdsel i Viken fylkeskommune for perioden 2022–25. Selve byggeperioden ventes å ta rundt to år.
  • Praktisk utforming av den nye brua og eventuelle endringer i trafikkmønster vil bestemmes gjennom planprosessen.
  • Finansiering av prosjektet er ennå ikke avklart.
Dagens kanalbru ble snevret inn fra fire til to kjørefelt i juni 2022, ved hjelp av ny veioppmerking, for å redusere belastningen på de bærende konstruksjonene. Georg Stål Brødholt/Viken fylkeskommune

Fakta om dagens Kanalbru:

  • Brua er opprinnelig en toarmet klaffebru fra 1955 (hev og senk).
  • I 1975 ble bruklaffene sveiset igjen.
  • I 1997 ble deler av brua rehabilitert.
  • Brua er bygd med fire kjørefelt, men ble fra juni 2022 snevret inn til to felt.
  • Total lengde på brua er 52 meter, og den har en spennvidde på 33 meter.
  • Brua har fortau på begge sider, med bredde på 3 meter.
  • Trafikkmengde per døgn er 20 370 passeringer.

Se også

Kontaktpersoner