Fv. 317 Ny Kanalbru i MossDet planlegges ny kanalbru mellom Moss sentrum og Jeløya - som del av fylkesvei 317 Helgerødgata. Kveldsstemning der dagens stålbru krysser kanalen mellom Moss sentrum og Jeløya. Georg Ståle Brødholt Dette er fylkeskommunens planforslag som i april-mai 2024 ble oversendt til Moss kommune. Kommunen vil håndtere den videre prosessen, med en offentlig høringsperiode og påfølgende politisk sluttbehandling i kommunestyret. Her finner du oppdaterte dokumenter knyttet til prosjektet 01 Planbeskrivelse (PDF, 15 MB) 02 Plankart_A1-L 1_1000 (PDF, 821 kB) 02 Plankart_vertikalnivå på grunnen_Arealtabell (PDF, 244 kB) 03 Reguleringsbestemmelser (PDF, 189 kB) 04 Tekniske tegninger (PDF, 32 MB) 05 KU Naturmangfold (PDF, 8 MB) 06 KU Kulturminner og kulturmiljø (PDF, 15 MB) 07 KU Landskapsbilde og By- og friluftsliv (PDF, 9 MB) 08 KU Vannmiljø Overvann (PDF, 4 MB) 09 ROS-analyse (PDF, 2 MB) 10 Utredning av trafikale forhold (PDF, 11 MB) 11 Forprosjekt ny Moss kanalbru (31-0001) (PDF, 8 MB) 12 Alternativer for Interimsløsning (PDF, 5 MB) 12 Vedlegg tabeller oppsummering og evaluering (PDF, 2 MB) 13 Vurdering av pelelengder ny Kanalbru (PDF, 1010 kB) 14 Formingsveileder (PDF, 8 MB) 15 Støyrapport (PDF, 3 MB) 16 Fagrapport geoteknikk (PDF, 2 MB) 17 Vurdering av områdestabilitet (PDF, 2 MB) 18 Hydrogeologisk vurdering (PDF, 540 kB) 19 Overvannsnotat (PDF, 4 MB) 20 Overvannsberegninger (PDF, 588 kB) 21 Vannutskiftning Mossesundet (PDF, 426 kB) 22 Stormflo og bølger (PDF, 596 kB) 23 YM-plan (PDF, 495 kB) 24 Datarapport sedimentundersøkelse (PDF, 3 MB) 25 Innspill ved varsel om oppstart (PDF, 8 MB) 26 Oppsummering og kommentar til varslingsinnspill (PDF, 126 kB) 26 Oppsummering og kommentarer (PDF, 167 kB) 27 Interimsløsning nord for Kanalbrua (PDF, 2 MB) 27 Overordnet VA plan (PDF, 450 kB) Bakgrunnen for prosjektetDagens kanalbru har ikke ønsket bæreevne og det er fare for utmatting av konstruksjonenDet er utfordringer med framkommelighet for buss mellom Jeløya og MossTilbudet til myke trafikanter må bedres, slik at flere vil gå og sykleKart over planområdet for ny Kanalbru og nedre del av Helgerødgata i Moss Viken fylkeskommune Last ned plankartet i større format (PDF, 427 kB)Hva har skjedd så langt?På oppdrag fra fylkeskommunen lagde konsulentselskapet Sweco i 2022 en forarbeidsrapport om fv. 317 Helgerødgata - Kanalbrua i Moss som vurderte:Mulige brutyper og ulike alternativ for plassering av ny bruPlassering av midlertidig bru over kanalen i byggeperiodenLøsninger for kollektivtrafikk, gående og syklende i HelgerødgataAnbefalinger fra forarbeidsfase i 2022 - HelgerødgataDette la grunnlaget for videre arbeid med reguleringsplan for Kanalbrua og Helgerødgata.Status nåProsjektet har fra våren 2023 jobbet videre med løsningene som ble anbefalt i forarbeidsfasen, og andre innspill mottatt i forbindelse med varsel om planoppstart.Et ferdig forslag til reguleringsplan ble oversendt til Moss kommune i april 2024 for videre behandling, og de vil styre den videre prosessen.Planen ventes å komme til førstegangs politisk behandling i kommunen 3. juni 2024, med en påfølgende offentlig høringsperiode. Et endelig lokalpolitisk vedtak vil tidligst kunne fattes rundt årsskiftet 2024/2025.Hvordan kan du medvirke i prosessen?Vi ønsker god dialog med deg som er berørt av planarbeidet. Ta kontakt med dersom du har synspunkter eller opplysninger vi bør vite om!Underveis i arbeidet vil du få muligheter til å komme med innspill, blant annet i den kommende perioden med offentlig ettersyn av forslaget til reguleringsplan. Framdrift Framdrift Aktivitet Tid Varsel om planoppstart Vår 2023 Oversendelse til kommunal behandling Vår 2024 Høring og offentlig ettersyn av planforslag Sommer/Høst 2024 Vedtak Vinter 2025 Planprosessen startet høsten 2022 med en forventet tidsramme inntil to år.Kommunestyret i Moss må vedta reguleringsplanen, før fylkeskommunen kan vedta bygging av ny bru.Prosjektet lå inne i handlingsprogrammet for samferdsel i Viken fylkeskommune for perioden 2022–25. Selve byggeperioden ventes å ta rundt to år.Praktisk utforming av den nye brua og eventuelle endringer i trafikkmønster vil bestemmes gjennom planprosessen.Finansiering av prosjektet er ennå ikke avklart.Dagens kanalbru ble snevret inn fra fire til to kjørefelt i juni 2022, ved hjelp av ny veioppmerking, for å redusere belastningen på de bærende konstruksjonene. Georg Stål Brødholt/Viken fylkeskommune Fakta om dagens Kanalbru:Brua er opprinnelig en toarmet klaffebru fra 1955 (hev og senk).I 1975 ble bruklaffene sveiset igjen.I 1997 ble deler av brua rehabilitert.Brua er bygd med fire kjørefelt, men ble fra juni 2022 snevret inn til to felt.Total lengde på brua er 52 meter, og den har en spennvidde på 33 meter.Brua har fortau på begge sider, med bredde på 3 meter.Trafikkmengde per døgn er 20 370 passeringer.Se også06.03.24 Forslag ny kanalbru - presentasjon for politikere i Moss (PDF, 3 MB)06.02.24 Se forslaget til ny kanalbruKonsekvenser av innsnevring på kanalbruaSe trafikken på brua via webkameraKontaktpersoner Jyar Star Saber Dara, e-post jyard@ofk.no, telefon 95924214 Kine Thoresen, e-post kinet@ofk.no, telefon 47272773 Publisert av Georg Ståle Brødholt Publisert 24.03.2022 16.47 Sist endret 31.05.2024 14.04