Fv. 317 Ny Kanalbru i Moss

Det planlegges ny kanalbru mellom Moss sentrum og Jeløya - som del av fylkesvei 317 Helgerødgata. 

Bilde av Kanalbrua - Klikk for stort bildeKveldsstemning der dagens stålbru krysser kanalen mellom Moss sentrum og Jeløya. Georg Ståle Brødholt

Dette er fylkeskommunens planforslag som i april-mai 2024 ble oversendt til Moss kommune. Kommunen vil håndtere den videre prosessen, med en offentlig høringsperiode og påfølgende politisk sluttbehandling i kommunestyret.

 

Bakgrunnen for prosjektet

  • Dagens kanalbru har ikke ønsket bæreevne og det er fare for utmatting av konstruksjonen
  • Det er utfordringer med framkommelighet for buss mellom Jeløya og Moss
  • Tilbudet til myke trafikanter må bedres, slik at flere vil gå og sykle
Planområde for ny Kanalbru i Moss - Klikk for stort bildeKart over planområdet for ny Kanalbru og nedre del av Helgerødgata i Moss Viken fylkeskommune

Last ned plankartet i større format (PDF, 427 kB)

Hva har skjedd så langt?

På oppdrag fra fylkeskommunen lagde konsulentselskapet Sweco i 2022 en forarbeidsrapport om fv. 317 Helgerødgata - Kanalbrua i Moss som vurderte:

  • Mulige brutyper og ulike alternativ for plassering av ny bru
  • Plassering av midlertidig bru over kanalen i byggeperioden
  • Løsninger for kollektivtrafikk, gående og syklende i Helgerødgata

Anbefalinger fra forarbeidsfase i 2022 - Helgerødgata

Dette la grunnlaget for videre arbeid med reguleringsplan for Kanalbrua og Helgerødgata.

Status nå

  • Prosjektet har fra våren 2023 jobbet videre med løsningene som ble anbefalt i forarbeidsfasen, og andre innspill mottatt i forbindelse med varsel om planoppstart.
  • Et ferdig forslag til reguleringsplan ble oversendt til Moss kommune i april 2024 for videre behandling, og de vil styre den videre prosessen.
  • Planen ventes å komme til førstegangs politisk behandling i kommunen 3. juni 2024, med en påfølgende offentlig høringsperiode. 
  • Et endelig lokalpolitisk vedtak vil tidligst kunne fattes rundt årsskiftet 2024/2025.

Hvordan kan du medvirke i prosessen?

Vi ønsker god dialog med deg som er berørt av planarbeidet. Ta kontakt med dersom du har synspunkter eller opplysninger vi bør vite om!

Underveis i arbeidet vil du få muligheter til å komme med innspill, blant annet i den kommende perioden med offentlig ettersyn av forslaget til reguleringsplan.

Framdrift

Framdrift
Aktivitet Tid
Varsel om planoppstart Vår 2023
Oversendelse til kommunal behandling Vår 2024
Høring og offentlig ettersyn av planforslag Sommer/Høst 2024
Vedtak Vinter 2025
  • Planprosessen startet høsten 2022 med en forventet tidsramme inntil to år.
  • Kommunestyret i Moss må vedta reguleringsplanen, før fylkeskommunen kan vedta bygging av ny bru.
  • Prosjektet lå inne i handlingsprogrammet for samferdsel i Viken fylkeskommune for perioden 2022–25. Selve byggeperioden ventes å ta rundt to år.
  • Praktisk utforming av den nye brua og eventuelle endringer i trafikkmønster vil bestemmes gjennom planprosessen.
  • Finansiering av prosjektet er ennå ikke avklart.
Dagens kanalbru ble snevret inn fra fire til to kjørefelt i juni 2022, ved hjelp av ny veioppmerking, for å redusere belastningen på de bærende konstruksjonene. Georg Stål Brødholt/Viken fylkeskommune

Fakta om dagens Kanalbru:

  • Brua er opprinnelig en toarmet klaffebru fra 1955 (hev og senk).
  • I 1975 ble bruklaffene sveiset igjen.
  • I 1997 ble deler av brua rehabilitert.
  • Brua er bygd med fire kjørefelt, men ble fra juni 2022 snevret inn til to felt.
  • Total lengde på brua er 52 meter, og den har en spennvidde på 33 meter.
  • Brua har fortau på begge sider, med bredde på 3 meter.
  • Trafikkmengde per døgn er 20 370 passeringer.

Se også

Kontaktpersoner